Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Någon som har senaste status på detta? Gäller problematiken för närvarande bara LH First eller även andra flygbolag/klasser?
 
Last edited:
LH F och även LH C.
Har sett flera avgångar där United visar en eller ett par platser ung (till/från Asien) men SAS onlinetjänst visar noll.

Ja, har letat bonusplatser till/från USA och det är ganska ofta numer som United visar platser i C med lufthansa medan SAS online visar noll. Men just USA verkar det gälla fredag/lördag där United visar platser men SAS noll, därmot visar United o SAS lika gällande tillgänglighet i veckorna (mån-tors)
 
För att spä på konspirationsteorierna ännu mer...

Tror ni att lufthansas revenue management trackar antalet sökningar osv på revenue-biljetter för att bestämma hur många awards de ska släppa?
 
För att spä på konspirationsteorierna ännu mer...

Tror ni att lufthansas revenue management trackar antalet sökningar osv på revenue-biljetter för att bestämma hur många awards de ska släppa?

Det finns troligtvis en koppling mellan bokningar och hur många awards som släpps ja. Gissningsvis tittar algoritmerna på både historisk data kombinerat med framtida bokningar samt operationell statistik på rutten (inställda, försenade, transfer etc.) Men att Lufthansa som flygbolag eller Lufthansagruppens alla bolag skulle göra en särskilt sådan övning som gäller den svenska marknaden och koppling till EuroBonus anser jag vara väldigt långsökt.

Min hypotes är två:
1. Antingen är det SAS och/eller AMEX som stryper tillgången med anledning att detta har blivit för dyrt. Jag baserar det på de exemplen vi har sätt där den vanliga kundtjänst ser platser, men inte Tallinn.
2. Eller att det pågår en bilateral diskussion mellan SAS och Lufthansa om ändringar/nytt avtal och att man just nu jobbar utan avtal och därmed gäller inte äldre överenskommelser,
eller en kombination av dessa.

Om min hypotes 1 stämmer, är min killgissning att vi (igen) ser en ändring i prissättning för bonusresor eller någon form av villkorsändring. Avtalet mellan SAS och AMEX verkar på ytan vara lönsamt för båda, men min magkänsla säger att det är nästan för bra för att vara sant för konsumenterna. Min totala killgissning är att intentionerna och verkligheten går isär. Det fanns ingen Chatflights or Awardfares när detta startade. Det gör att volymen på dyra bokningar ökar som aldrig låg med i kalkylen.

Jag har varit i kontakt med SAS EuroBonus och efterfrågat ett officiellt utlåtande om vad det är som händer. Det har jag fått, men skickade tillbaka en förfrågan om ett mer detaljerat svar på vad som har ändrats.
 
någonting du vill dela med dig av?

Så dom har medgett att en förändring har skett?

Ett generiskt svar som jag inte tyckte sa något av värde. Så jag bad om svar på två frågor som vi kan dela med alla. Svaret jag fick medgav ingenting om att något har förändrats, därav mina frågor att vi upplever en förändring och skulle uppskatta en officiell förklaring.
 
En intressant jämförelse mellan EuroBonus och M&M på sträckan SIN-TPE. SAS ser platser på SQ, M&M gör inte...

SAS.JPG


miles and more.JPG
 
En intressant jämförelse mellan EuroBonus och M&M på sträckan SIN-TPE. SAS ser platser på SQ, M&M gör inte...

Visa bifogad bild 104673

Visa bifogad bild 104674
Precis detta har jag också noterat på flertal sträckor, dvs. att SAS har god tillgång till SQ Award, medan M&M har knappt något eller inte alls. Kanske fler bilaterala avtal som skrivs om inom Star Alliance? I så fall skulle saken stödja hypotes nummer 2.
 
Toppen