Senaste nytt

Curve betalkort

Om du har en reservation på det underliggande kortet (dvs i både Curve och MatserCard/Visa kortet under) tycker jag du skall kolla med den underliggande kortutgivaren så du inte råkat ut för en scam, dvs att de tog kod och nummer på första kortet och sedan släppte igenom det andra.

Tror inte det är något sånt, det är en väldigt frekventerad bar och jag gav bara Curve-kortet en chans.
Läste på lite mer och såg nu att första köpet ska utföras med chip och pin och ev blippade jag bara kortet igår, vilket förklarar saken. Hade dock helst inte sett att det fortfarande är listat som en transaktion i appen, men jag avvaktar innan jag kontaktar supporten.

Om jag tar ut cash i atm med Curve utomlands med mitt kopplade SAS MC, blir det då ingen avgift på Mc för uttaget? Trots att det är ett kreditkort? Och inget valutapåslag?

Och vems valutakurs kör de på: Curve eller Mc kortet?

Om jag tar ut cash i atm med Curve utomlands med mitt kopplade SAS MC, blir det då ingen avgift på Mc för uttaget? Trots att det är ett kreditkort? Och inget valutapåslag?

Och vems valutakurs kör de på: Curve eller Mc kortet?
Du bestämmer om du vill göra växlingen i Curve eller på underliggande kort. Det är alltså du som bestämmer. På resten av frågorna är svaret nej.

Och för övrigt så undrar jag varför du svarar ”Är Google öppet nu?” när jag tidigare postade länk till P.F.C hemsida. (Som du efterfrågade information information om).

Du bestämmer om du vill göra växlingen i Curve eller på underliggande kort. Det är alltså du som bestämmer. På resten av frågorna är svaret nej.

Och för övrigt så undrar jag varför du svarar ”Är Google öppet nu?” när jag tidigare postade länk till P.F.C hemsida. (Som du efterfrågade information information om).
Tack bra info. Men är det inte så att jag då får valutapåslag om jag väljer mitt underliggande MC?
Sorry den kommentaren blev felpostad, skulle inte till dig :)

Tack bra info. Men är det inte så att jag då får valutapåslag om jag väljer mitt underliggande MC?
Sorry den kommentaren blev felpostad, skulle inte till dig :)

Låt säga att du gör ett köp i USD med ditt Curve. Du har sedan valt att ha SAS MC som underliggande. På det kortet ställer du in att du vill bli debiterad i SEK. Curve kommer då processa köpet i USD och sedan debitera ditt SAS MC i SEK. Därav ingen avgift från SAS MC.

Om du istället ställer in SAS MC på USD (i Curve) så kommer Curve inte växla åt dig och istället skicka transaktionen vidare till SAS MC i USD. Du får d å betala valutapåslag hos SAS MC.

Glasklart?

Last edited:
Har kört Curve not SAS MC Premium och har fått EB poäng för köpen med Curve kortet. I November och December var jag 4 veckor i Nya Zealand och Australien och använde kortet flera gånger om dagen mest för småköp. I början kom EB poängen direkt på SAS MC Premium appen men det slutade efter ett tag. Köpen debiteras kortet men inga poäng. Tänkte det var någon tillfälle spärr men är nu i Spanien och får inga poäng nu. Någon som vet om detta eller har råkat ut för det?
Löste sig detta?

Låt säga att du gör ett köp i USD med ditt Curve. Du har sedan valt att ha SAS MC som underliggande. På det kortet ställer du in att du vill bli debiterad i SEK. Curve kommer då processa köpet i USD och sedan debitera ditt SAS MC i SEK. Därav ingen avgift från SAS MC.

Om du istället ställer in SAS MC på USD (i Curve) så kommer Curve inte växla åt dig och istället skicka transaktionen vidare till SAS MC i USD. Du får d å betala valutapåslag hos SAS MC.

Glasklart?
Japp, tror det :) Har inte kommit igång ännu praktiskt. Jag ska till Mexico och göra kontantuttag och lite vanliga köp och vill komma så billigt undan så klart. Nu står det SEK på card currency på mitt SAS MC i Curve, så då blir det automagiskt rätt när jag börjar använda det i Mexico alltså?

Toppen