Senaste nytt

När ska intra-Europa börja närma sig intra-USA

Beroende på sträcka och tid så kan ju "Maten" bestå av en påse chips
Antar att du menar Economy nu i USA? Ja där ingår knappt ett glas vatten, och många amerikaner tar ju med sig egen mat ombord, vilket verkar vara helt acceptabelt och normen.

Åker du First så ingår det ju alltid någon typ av mat och dryck.

Elitmedlemmar i Am. lojaltitetsprog. får uppgraderingar i stället för loungetillgång
Det där förstod jag inte riktigt första gångerna jag flög, verkade helt sjukt då Amerikanerna är vana med att grotta sig i mat och lyx. Kanske därför man är så intresserad av att bli uppgraderad, så att man kan smita in på lounge ändå, samma concept som gäller i övriga världen.

Antar att du menar Economy nu i USA? Ja där ingår knappt ett glas vatten, och många amerikaner tar ju med sig egen mat ombord, vilket verkar vara helt acceptabelt och normen.

Nej det finns gott om linjer inrikes i USA där maten som ingår i first är ett val ur en snack basket som typiskt är chips.

Dryck brukar dock finnas (på ungefär samma nivå som de flesta Europa bolag alltså ett rött ett vitt och en öl eller två, plus läskeblask)

Det där förstod jag inte riktigt första gångerna jag flög, verkade helt sjukt då Amerikanerna är vana med att grotta sig i mat och lyx. Kanske därför man är så intresserad av att bli uppgraderad, så att man kan smita in på lounge ändå, samma concept som gäller i övriga världen.

Uppgradering till domestic first ger inte tillgång till lounge. Och det är nog dåligt med inrikes lounger i USA där man kan grotta sig i mat och lyx...

(transcontinental undantaget men de räknas ju som en egen region i princip, och inte som domestic)

Däremot kan man köpa club membership och på det sättet få tillgång.

Väldigt imponerande måste jag säga och jag tror det är helt rätt för deras Kina/Asien strategi, då många drar sig för connecting flight när man ska sitta och trängas i en A320 ifrån HEL till London
Då är det ju intressant att det endast är LHR i så fall :)

ARN-HEL är ju 330, vilket är helt ok för en 30-60 minuters flight.

Uppgradering till domestic first ger inte tillgång till lounge
Det var inte det jag menade! Jag menade att du siktar på att bli uppgraderad till Emerald exemplevis

Den som flyger från Asien till London och är bekymrad över komfort flyger direkt inte via Finland.
Ja, de som flyger Euroa<->Asien flyger nog mest ekonomi, om nu Finnair har bra priser jämför med andra.. De gångerna jag åkt Finnair till Asien så har inte ens businessclass varit fullbokad.

Last edited by a moderator:
Oavsett vad ni nämner om priser hit och dit behövs det en uppryckning på businessidan. Att leverera en så dålig produkt som SAS Plus är helt undermåligt. SAS behöver definitivt komma upp i den nivå att man inte skall behöva sitta tre i bredd utan det skall vara ett blockat mittsäte. Vidare bör måltidsserveringen avsevärt förbättras så att man förpassar den usla matboxen till yttre rymden. Visst det kanske kostar några hundra mer för en Europaresa men det gör inte att bolaget går under. Visst hade det varit trevligt med breda stolar som i First i USA. Nu har jag inte åkt First på inrikes i USA på 10 år men när jag åkte var inte maten så mycket att skryta med. Men man sitter ju bra om man inte skall åka ända till Hawaii, då är utrymmet inte så bra eftersom det inte finns full flatbed på så många flygningar när det gäller AA (undantag kust till kust).

För mej duger det med exv den standard BA har mellan ARN- LHR. Blockad mittstol och bra mat och ofta trevlig kabinpersonal till skillnad mot business på deras långlinjer där det ofta är ganska dålig service. Tillgång till bra lounge på ARN och LHR. Väljer aldrig SAS till London. Priset är i regel ingen skillnad.

så länge man använder ett icke-amerikanskt FF-program.
Så om jag som amerikan reser inrikes finns det inga sätt att komma in på Admirals Club exempelvis?

För mej duger det med exv den standard British Airways har mellan ARN- LHR.
Eller Finnair ARN-HEL med blockat mittsäte, ett macka och en öl/vin/champagne på vägen hem om man inte har bilen på ARN alternativt ARN-LHR med riktig Business :)

Last edited by a moderator:
Så om jag som amerikan reser inrikes finns det inga sätt att komma in på Admirals Club exempelvis?

Det är bara att betala. Admirals Club är en betald tjänst.

Du kommer inte in med ett AAdvantage-kort om du bara reser inrikes eller genom att resa Domestic First. Finns undantag om du exempelvis reser inrikes som en direkt del av en internationell resa.

Nej här har du fel, finns massor av linjer där First enbart är dryck och en påse med chips eller banan typ (man får välja från en korg med lite snacks). Har testat First på LAX-PHX, PHX-LAS, SFO-LAS och konceptet har varit exakt samma på både Virgin (numera Alaskan) och American Airlines, dvs ingen mat whatsoever utan bara snacks och dryck.

Då är det ju intressant att det endast är LHR i så fall :)

ARN-HEL är ju 330, vilket är helt ok för en 30-60 minuters flight.
Har Finnair någonsin flygit med en A330 på ARN-HEL? Det har jag missat i så fall.

Eller Finnair ARN-HEL med blockat mittsäte, ett macka och en öl/vin/champagne på vägen hem om man inte har bilen på ARN alternativt ARN-LHR med riktig Business :)
Sättet heter betala. Du kan betala $59 för ett one day pass, då får du admirals club på alla dina flygningar den dagen. Eller $650 för ett års abonnemang (där får elite members rabatt, och du kan även betala med miles). Och eftersom det är USA kan du självklart få ett membership genom att skaffa sig rätt kreditkort.

Toppen