Senaste nytt

Ukraine International flight PS752 har kraschat efter start från Teheran

Status
Stängd för vidare inlägg.
Radardata och inspelningar av kommunikation kommer att tas fram av Irans luftfartsmyndigheter eftersom deras flygledning ansvarade för luftrummet. Detta är normala procedurer och även att lämna över svarta lådorna. Förstår inte riktigt varför det spekuleras så mycket i detta, vi vet ju inget om hur turerna går i detta.

Att sedan Ukraina är med är helt naturligt eftersom flygplanet var registrerat där.

Det är självklart att Boeing får del av haverirapporten. Om det är något konstruktionsfel kommer det att stå i rapporten med rekommendation till Boeing av åtgärder. Boeing behöver inte vara med i utredningen för detta.

Jag är inte heller speciellt orolig för något allvarligt fel skulle finnas på dessa B737 flygplan eftersom det är ett av världens mest använda flygplan.

Med en svensk representant som deltar i utredningen är jag inte heller speciellt orolig för att det kommer att mörkas hit och dit.

Det där är inte speciellt trovärdigt (din källa), då "experten" alltid uttalar sig i media så fort som möjligt. Medan de flesta övriga i branschen håller sig från att kommentera(spekulera) till tidningarna, speciellt samma dag.
Du menar att Statens haverikommission inte är trovärdig?
Tror du får läsa det inlägg jag citerade igen, sedan läsa det stycke jag citerat ur SvDs artikel.

Den så kallade "experten" har inget att göra med det jag svarat på.

Du menar att Statens haverikommission inte är trovärdig?
Tror du får läsa det inlägg jag citerade igen, sedan läsa det stycke jag citerat ur SvDs artikel.

Den så kallade "experten" har inget att göra med det jag svarat på.
Självklart, my bad.

Häller helt med @Abbs. Det är skrämmande att SvD kallar personen ”flygsäkerhetsexpert”. Vad jag känner till har han ingen som helst formell utbildning inom området utan är flygjournalist. Vad jag vet har han privatflygcertifikat, A-cert, det är ju som att ha ett mopedkörkort i sammanhanget. Ordet expert är ett av de mest missbrukade ord vi har i svenska språket.

Din länk till SvD var lite missvisande, @bnr, eftersom den första ”experten” man nämnde Inte är någon expert enligt min mening. Den expert som nämns senare i texten och som utsetts av SHK har jag inga synpunkter på.

I vanliga fall brukar media anlita en expert som åtminstone har yrkeserfarenhet inom området och har jobbat med frågorna på både fd Luftfartinspektionen och Transportstyrelsen.

Last edited:
Din länk till SvD var lite missvisande, @bnr, eftersom den första ”experten” man nämnde Inte är någon expert enligt min mening. Den expert som nämns senare i texten och som utsetts av SHK har jag inga synpunkter på.
Jag håller inte med. Jag citerade till och med relevant stycke ur SvDs artikel som hänvisar till SHK.
Lägger ingen vikt över huvud taget vid huruvida "experterna" är kompetenta eller ej, jag besvarade bara frågan om varför Sverige bjudits in.

Frågan (på BC) som jag besvarade var som följer
Kan det bero att det var så många svenskar med på planet, eller att vi har rätt kompetens? Var är källan på det?

Mitt svar länkade till SvDs artikel och jag citerade ordagrant deras information om SHK och varför Sverige är inbjudna.
Kan däremot tyvärr inte göra så mycket åt att den/de som läser mitt svar sedan väljer att bortse från exakt det relevanta stycke som jag citerat för att istället reagera på annat (i denna situation) irrelevant innehåll i SvDs artikel.

För intresserade så kommer en direktlänk till en "brief first report" på persiska som Iran CAO (Civil Aviation Organisation) publicerat.
https://www.cao.ir/news/organizatioal/detail?public_content=27450&title=گزارش-اوليه-بررسي-سانحه--پرواز-752--شرکت-هواپيمايي-اکرايني-منتشر-شد

The Aviation Herald har översatt den (eller i alla fall delar av den)
Crash: UIA B738 at Tehran on Jan 8th 2020, lost height after departure, aircraft on fire
The Aviation Herald skrev:
The AIB sent initial notifications of the accident to Ukraine as country of registration and operation of the aircraft, to the USA as manufacturer, Sweden and Canada as applicants whose nationals were involved in the accident. The AIB requested the Ukraine to participate in the investigation. In accordance with the Chicago Convention the Iranian AIB invites all states, that are recognized as participants into the accident investigation by this document, to accredit representatives. A team of Ukrainian experts are already being dispatched to Iran.

Och det är ju lite småkänsligt för amerikanare att åka till Iran just nu...
Det handlar ju inte bara om att åka dit, och just nu. USA har haft sanktioner mot Iran ganska länge, och gör det hela rätt komplicerat för båda parter.

Är det inte så att Iran är skyldiga enligt ICAO att informera sverige? Det byter väl inte att Iran specifikt frågat efter Sveriges kompetensen utan att man helt enkelt bara följer ett internationellt regelverk? Detta är alltså en fråga då jag inte har expertis på området. Men om det handlar om regelverk så kan ju artikeln och påståendet tolkas som att Iran specifikt önskat Sveriges hjälp som en experter på området.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen