Senaste nytt

Ukraine International flight PS752 har kraschat efter start från Teheran

Status
Stängd för vidare inlägg.
Boeing faces more trouble after crash of a Ukrainian 737 jet in Iran - CNN

The 737-800 is not the 737 Max,
But the 800 version of the jet, also known as a 737 Next Generation or NG, has had its own problems.

In April 2018, parts of the engine on a Southwest Airlines (LUV) flight hit the side of the plane and shattered a window after a fan blade broke. The cabin depressurized and the woman sitting next to the window was killed.

In November 2019, the US National Transportation Safety Board recommended that Boeing redesign the outer covering of the planes' engines to prevent it from flying into the plane should a fan blade break on a future flight. It said that all Boeing 737 Next Generation series airplanes should be retrofitted with whatever fix Boeing comes up with.
Boeing said in November it is working on a fix for the jet covers.

But the 737 NG has other problems. Cracks have been discovered on structural supports that hold the wings in place, and several dozen have been grounded as a result. But while the FAA has ordered inspections, most of the 737 NGs have continued to fly.
 
finns länkar i den här tråden, går också att läsa i lämplig tidning. Var får du för dig att dom vill lämna över svarta lådorna?
Jag är nyfiken, skulle du kunna delge en länk till en källa som rapporterat att Iran inte tänker lämna ut svarta lådorna? (Alltså notera skillnaden på lämna ut och lämna ut till USA, jag har bara sett rapporter om att de inte vill göra det senare av de två)
 
Jag är nyfiken, skulle du kunna delge en länk till en källa som rapporterat att Iran inte tänker lämna ut svarta lådorna? (Alltså notera skillnaden på lämna ut och lämna ut till USA, jag har bara sett rapporter om att de inte vill göra det senare av de två)
härlig nivån och ordklyveri här. Strålande.
 
Att man inte lämnar över till Boeing/USA != lämnar inte över alls.
Nej, men Iran har inte sagt att man kommer lämna över den i överhuvudtaget till någon, man har sagt att man vill samarbeta med Ukraina (vilket är naturligt) - men Ukraina har ingen möjlighet att göra en full simulering av en cockpit baserat på flight recorder data.

ICAO stipulerar att utredningen måste skötas i Iran, och att man kan helt enkelt kan strunta i att lämna över lådorna, men man måste också, inom 30 dagar ha gjort en preliminär rapport.

Det är få länder i närheten som har kapaciteten att återspela data från flygningen, Tyskland kan göra det. Iran måste helt enkelt lämna över lådorna till ett land som dom litar på, och omvänt. Och det kan ju inte bli helt trivialt med tanke på vad som händer.

Att Boeing får ta del av datat är ju vitalt för flygsäkerheten för oss alla som flyger, om det skulle kunna visa sig att det är ett konstruktionsfel. Det är ju inte helt omöjligt att det blir ett flygförbud även för 737 tills man vet mer.

Jag är ingen expert, men om flygdata även inkluderar radar så kan det ju rätt snabbt konstateras om något yttre föremål bidrog till kraschen, och det är såklart bara spekulation från min sida, men det kan ju förklara att man faktiskt inte berättat hur man tänker göra med black box, trots att man har skyldigheter att snabbt utreda kraschen.
 
Utöver Ukraina har man även bjudit in Sverige, Kanada och USA att delta i undersökningen. Skillnaden är som jag förstår det att man *begärt* att Ukraina deltar, men *bjudit in* övriga.

Men man har såklart inte bjudit in USA eller Boeing att *leda* utredningen. Eller skicka iväg prylarna. Och det är ju lite småkänsligt för amerikanare att åka till Iran just nu...
 
  • Gilla
Reactions: hco
Nej, men Iran har inte sagt att man kommer lämna över den i överhuvudtaget till någon, man har sagt att man vill samarbeta med Ukraina (vilket är naturligt) - men Ukraina har ingen möjlighet att göra en full simulering av en cockpit baserat på flight recorder data.

ICAO stipulerar att utredningen måste skötas i Iran, och att man kan helt enkelt kan strunta i att lämna över lådorna, men man måste också, inom 30 dagar ha gjort en preliminär rapport.

Det är få länder i närheten som har kapaciteten att återspela data från flygningen, Tyskland kan göra det. Iran måste helt enkelt lämna över lådorna till ett land som dom litar på, och omvänt. Och det kan ju inte bli helt trivialt med tanke på vad som händer.

Att Boeing får ta del av datat är ju vitalt för flygsäkerheten för oss alla som flyger, om det skulle kunna visa sig att det är ett konstruktionsfel. Det är ju inte helt omöjligt att det blir ett flygförbud även för 737 tills man vet mer.

Jag är ingen expert, men om flygdata även inkluderar radar så kan det ju rätt snabbt konstateras om något yttre föremål bidrog till kraschen, och det är såklart bara spekulation från min sida, men det kan ju förklara att man faktiskt inte berättat hur man tänker göra med black box, trots att man har skyldigheter att snabbt utreda kraschen.
Finns ingen radardata som kan vara till nyttja, radarn i en 737 är till för att upptäcka väder inte främmande föremål.

Att det är konstruktionsfel tror jag inte, 737 är en väl beprövad modell. Visserligen problem med pickle forks men detta flygplan var relativt nytt(2016?).

Vad jag sett verkar flygplanet börjat disintegrera i luften, vilket är oerhört osannolikt. Visserligen kan några fan blades lossnat, men det bör inte leda till hull loss(om än allvarligt). Motorkåporna är bristande i det fallet. Ännu mer intressant är att det verkar inte förekommit någon nödkommunikation från cockpit.

Att det skulle vara något grovt konstruktionsfel som orsakar aeroelastisk instabilitet eller liknande tror jag inte på. Men jag tänker inte spekulera mer i detta nu. Och nu har väl Sverige också blivit inbjuden till undersökningen :p
 
härlig nivån och ordklyveri här. Strålande.
Som det tidigare nämnt så är det rätt stor skillnad på de två påståendena. Tolkar jag dig rätt då att du bara menade att de inte vill lämna ut dem till USA? Annars är jag fortfarande intresserad av den där referensen (så att jag kan läsa själv)
 
Kan det bero att det var så många svenskar med på planet, eller att vi har rätt kompetens? Var är källan på det?
T.ex. Expert: Flera frågetecken kring flygkraschen i Iran | SvD
SvD skrev:
Statens haverikommission (SHK) har efter kraschen i Iran utsett avdelningschefen Peter Swaffer till svensk expert i ärendet.

SHK noterar på sin hemsida att det är iranska myndigheter som ska utreda händelsen, men också att alla ombord rapporteras ha omkommit samt att svenska medborgare fanns bland passagerarna. Swaffer utses därför i enlighet med bestämmelserna i Chicagokonventionen om civil luftfart, skriver SHK.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen