Senaste nytt

SAS dyker inte upp som option om man söker på Star Alliance award...!?

joa

Medlem
Letar efter en SAS award ticket, men det finns bara platser på datumet när jag skall hem.
Söker jag på SAS hemsida fast där man kan söka på hela Star Alliance, så dyker inte den specifika SAS flighten upp.
1. Varför.
2. Om jag ringer och bokar tex Lufthansa på vägen dit och SAS på vägen hem (den flight jag hittade), får barnen på SAS-sträcka flyga för halva poängen? Antar det.....
3. Eller får man inte blanda olika bolag på vägen dit och hem som en sammanhängande biljett?

Blandar du in ett annat bolag förutom sas så räknas hela resan som star alliance award och regler som gäller för denna appliceras och alla regler med ren sas award upphör.

Blandar du in ett annat bolag förutom sas så räknas hela resan som star alliance award och regler som gäller för denna appliceras och alla regler med ren sas award upphör.
Trist, man kunde ju tycka att de sträckor som körs av SAS skulle ha deras regler om man är med i EB...
Tack för snabbt svar.

Trist, man kunde ju tycka att de sträckor som körs av SAS skulle ha deras regler om man är med i EB...
Tack för snabbt svar.
Jag förstår verkligen inte.
Antingen bokar man en ren SAS Eurobonusresa, med enbart SAS flyg, och kommer i åtnjutande av de förmåner och priser det innebär men också därför begränsningar i exempelvis antal tillgängliga biljetter. Sådana resor är förstås billigast för SAS själva eftersom alla pengar stannar i bolaget och inget behöver köpas in utifrån.

Eller så bokar du en Star Alliance resa med den tillgängligheten på biljetter och det linjenät som Star Alliance kan erbjuda. Nackdelen här är att det kommer med en högre kostnad för SAS som då inte kan vara lika generösa som när man enbart flyger deras egna plan. Flexibilitet och valmöjligheter brukar komma med en högre kostnad än de alternativ som är mer begränsade. Det är väl ändå ganska rimligt???

Tack för snabbt svar.
Tror vi ska vara mer glada över att du kan mixa first ut och business hem utan att behöva betala first priset hela vägen. Inte länge sedan det ändrades till vår fördel.
Tycker ändå att det är bra att de gör det enkelt och inte komplicerar det mer än nödvändigt. Bokar du bara sas får du sas pris, bokar du med andra bolag i bokningen blir det star alliance pris. Tämligen enkelt för alla att förstå.

Antar att det också betyder att SAS plus tex inte kostar 40k poäng på den sträckan om man bokar det som en Star Alliance award?

Antar att det också betyder att SAS plus tex inte kostar 40k poäng på den sträckan om man bokar det som en Star Alliance award?
Går inte att boka något bolags Premium Eko som star alliance Award. Du får boka två enkla isåfall. En enkel med enbart SAS i, där du kan ha Plus, och en enkel med Star Alliance som kan vara First, Business eller Eko.

Toppen