Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Amen @palmen bra skrivet. Förstår inte hur de kan servera champagne för 1k+ SEK per butelj men sedan ha öl som kostar 4.30kr på LIDL (Lufthansa First)

När jag bott i Asien bryr sig inte en jäkel om öl mer än lager (och inte jag heller) - däremot finns avsevärt mer kännedom om champagne och viner. När jag bott i andra delar av världen, om man får lov att generalisera lite, så uppskattar (och känner igen) de flesta betalande passagerare en dyr champagne än en dyrare öl. Sedan verkar ju champagne stiga i popularitet beroende på hur dyr flaskan är, medan, iaf för vissa (inkl mig) så ogillar jag ölen generellt sett mer ju mer den kostar (och tycker generellt sett att det är en vedervärdig måltidsdryck med undantag för en kall lager en grillkväll i augusti).

Tror som @Senator - intresset finns inte i tillräcklig utsträckning. Att jämföra med utbudet av te - enbart vissa asiatiska flygbolag har ett stort teutbud, troligen för att deras marknad av premiumpassagerare uppskattar te väldigt mycket. Och champagne.

När jag bott i Asien bryr sig inte en jäkel om öl mer än lager (och inte jag heller)
Så är det. Började i USA med mer medvetenhet om att öl kan vara mer spännande än en industrilager, och de Amerikanska flygbolagen var först med att öka utbudet också ombord, därefter AU/NZ och Hkg, nu har det kommit till Europa med SAS och BA, så småningom kommer det till Asien också, på samma sätt som mycket annat. I Japan finns redan en stor grupp ölentusiaster, Korea ligger några år efter.

När jag bott i Asien bryr sig inte en jäkel om öl mer än lager (och inte jag heller) - däremot finns avsevärt mer kännedom om champagne och viner. När jag bott i andra delar av världen, om man får lov att generalisera lite, så uppskattar (och känner igen) de flesta betalande passagerare en dyr champagne än en dyrare öl. Sedan verkar ju champagne stiga i popularitet beroende på hur dyr flaskan är, medan, iaf för vissa (inkl mig) så ogillar jag ölen generellt sett mer ju mer den kostar (och tycker generellt sett att det är en vedervärdig måltidsdryck med undantag för en kall lager en grillkväll i augusti).

Tror som @Senator - intresset finns inte i tillräcklig utsträckning. Att jämföra med utbudet av te - enbart vissa asiatiska flygbolag har ett stort teutbud, troligen för att deras marknad av premiumpassagerare uppskattar te väldigt mycket. Och champagne.
Jag säger inte att man ska ta bort den vanliga lagern, den ska absolut finnas kvar. Men jag skulle uppskatta att av de som väljer öl framför vin så vill åtminstone 10-25% ha något annat än industrilager (nu pratar vi Sverige).
Varför inte ha en månadens öl från ett svenskt bryggeri, som dessutom kan variera med årstid, lite mörkare och tyngre nu under vintern, och något lättare under sommaren.
Jag skulle absolut köpa det varje gång även om jag fick betala för det hos Pontus. Jag vill ha en god öl och betalar gärna för det, en vanlig lager är inte god för mig i en lounge, men kan vara väldigt god iskall en varm dag.

I rättvisans namn ska väl tilläggas att de viner som ingår i loungen på Pontus förmodligen är i nivå med Melleruds lager kvalitetsmässigt.

Vill man köpa bättre saknas sannerligen inte möjligheter, men jag håller med om att ölmenyn är långt ifrån lika spännande som vinmenyn.

I rättvisans namn ska väl tilläggas att de viner som ingår i loungen på Pontus förmodligen är i nivå med Melleruds lager kvalitetsmässigt.

Vill man köpa bättre saknas sannerligen inte möjligheter, men jag håller med om att ölmenyn är långt ifrån lika spännande som vinmenyn.
För att inte tala om de alkoholfria alternativen. Får det lov att vara en läskeblask till Ankan?

Det kan säkert stämma, men tittar vi kostnad på 1 liter öl de serverar och 1 liter vin så är det rätt stor skillnad skulle jag gissa på, det borde med andra ord finnas utrymme för att jämna ut det gapet, för inte tänker de väl "hämta hem vinstern" på de som dricker öl men gå back på de som dricker vin?

för inte tänker de väl "hämta hem vinstern" på de som dricker öl men gå back på de som dricker vin?
Vad är det som säger att de inte gör just det? Det man förlorar på gungorna...

Jag ser ingen särskild anledning till att det skulle finnas ”utrymme” till att köpa in bättre öl, någonstans måste de pengarna för ökad kostnad då tas ifrån.

Hybrisnivån vet närmast inga gränser när man jämför Amex Centurion lounge på SFO eller Star Alliance Gold lounge på LAX med Pontus på förhållandevis lilla Arlanda. De två förstnämnda flygplatserna har tiotals-/hundratalet internationella dagliga long haul avgångar, utan att veta höftar jag att Arlanda har strax över tiotalet sådana. Markant skillnad och därför blir det en mycket orättvis jämförelse.

Toppen