Senaste nytt

SAS tar över Blue1s kommersiella verksamhet

- Som produktionsbolag koncentrerar sig Blue1 på sina operativa styrkor och fortsätter att trafikera nuvarande linjer för SAS.
Som sagt, Blue1 tar över själva flygningarna i SAS-kostym (även inom resten av Norden vad det lider), personalen flyttas till Blue1 från SAS, och SAS trollar bort stora delar av pensionsskulden.

Enkel, snygg fast ful lösning.
 
Och även inrikes Sverige berörs, Stockholm-Kalmar.

Flights between STO and KLR, operated by Golden air for KF, will from 01NOV12 operate for SAS. One service class only.
 
Som sagt, Blue1 tar över själva flygningarna i SAS-kostym (även inom resten av Norden vad det lider), personalen flyttas till Blue1 från SAS, och SAS trollar bort stora delar av pensionsskulden.

Enkel, snygg fast ful lösning.

Kan dela uppfattningen! Men, å andra sidan, de är förmodligen inte först med den lösningen. I vilket fall som helst så är man inte sämre än LCC när det gäller att hitta kryphål för att minska kostnaderna
 
Som sagt, Blue1 tar över själva flygningarna i SAS-kostym (även inom resten av Norden vad det lider), personalen flyttas till Blue1 från SAS, och SAS trollar bort stora delar av pensionsskulden.

Hur då? Att omförhandla nuvarande avtal är väl möjligt, men att skriva av pensionsskulder? Eller finns det kanske något kryphål i koncernredovisningsregler som gör att pensionsskulden som följer med de anställda till Blue1 på något sätt inte betastar SAS balansräkning?
 
Hur då? Att omförhandla nuvarande avtal är väl möjligt, men att skriva av pensionsskulder? Eller finns det kanske något kryphål i koncernredovisningsregler som gör att pensionsskulden som följer med de anställda till Blue1 på något sätt inte betastar SAS balansräkning?
Aningen förenklat men ändå. Om du tänker dig att Blue1 tar över alla anställda i operativ tjänst inkl pensionsskuld. Efter ett tag tar SAS över huvudmannaskapet för operativ personal utan eventuella pensionsskulder som kvarstår i Blue1. Sedan går Blue1 i konkurs eftersom de inte har några intäkter men däremot utgifter i form av pensionsåtaganden... SAS har inte längre några pensionsskulder.
 
Aningen förenklat men ändå. Om du tänker dig att Blue1 tar över alla anställda i operativ tjänst inkl pensionsskuld. Efter ett tag tar SAS över huvudmannaskapet för operativ personal utan eventuella pensionsskulder som kvarstår i Blue1. Sedan går Blue1 i konkurs eftersom de inte har några intäkter men däremot utgifter i form av pensionsåtaganden... SAS har inte längre några pensionsskulder.

Lurigt.. men är det lagligt???
 
Lurigt.. men är det lagligt???
javisst. Dåliga affärer är OK att göra likväl som bra affärer..
Hoppas på en utökad tidtabell mot Budapest från SAS sida.. HEL <-> BUD dagligen torsd till måndag är ett minimum.. Annars kan de lägga ner den förbindelsen och skänka den till LCC
 
Alla KF avgånger får ett SK flygnummer - samma serie som SK hade när de själv flög på route ARN-HEL-ARN. SK7XX är serien. Jag har mottagit totalt 12 omboknings meddelanden igår (12 resor) för mina kommande resor pga flyget fått nytt nummer. :)
 
Toppen