Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

J-Dog

Medlem
Jag försöker ändra i en awardresa till en Lufthansa F där Awardfares visar 4 tillgängliga platser. Även Expertflyer visar tillgängliga platser.
Tallinn ser 0. Det är 7 dagar kvar till resan och "tipset" från de två olika Kristin'orna är att ringa när det är 3-4 dagar kvar tills resan - då kanske de ser platserna.

"Vi har inte samma system" var en av förklaringarna jag fick. Tråkigt om det verkligen är så att Eurobonus särbehandlas negativt.

//J-Dog
 

Canadien

Medlem
Jag försöker ändra i en awardresa till en Lufthansa F där Awardfares visar 4 tillgängliga platser. Även Expertflyer visar tillgängliga platser.
Tallinn ser 0. Det är 7 dagar kvar till resan och "tipset" från de två olika Kristin'orna är att ringa när det är 3-4 dagar kvar tills resan - då kanske de ser platserna.

"Vi har inte samma system" var en av förklaringarna jag fick. Tråkigt om det verkligen är så att Eurobonus särbehandlas negativt.

//J-Dog
Finns det platser i Business lediga på den flighten? Jag hade problem i September att boka First när det fanns noll i Business, någon dag senare öppnades ett par platser i Business och då gick det att knipa F-platsen. Vet inte om det har något samband öht.
 

graphite

Medlem
Gjorde ett stickprov nu. EF och AF ser både First och Business-awards på LH 498 FRA-MEX 10 december, och en hel del i dagarna innan. Tallinn (Michael) ser ingenting, så när som plats på Business 6 december. Litet trist.
 

Tonton

Medlem
Något jag reagerar på att är Eurobonus har fått färre antal platser i business senaste veckorna också.

Gjorde ett stickprov nu. EF och AF ser både First och Business-awards på Lufthansa 498 FRA-MEX 10 december, och en hel del i dagarna innan. Tallinn (Michael) ser ingenting, så när som plats på Business 6 december. Litet trist.

Vad man ser på AwardFares är ju inte Eurobonus tillgänglighet, utan faktiskt Uniteds eller LifeMiles, beroende på vilken man kikar på. Bara för att förtydliga kring detta.
 

J-Dog

Medlem
Finns det platser i Business lediga på den flighten? Jag hade problem i September att boka First när det fanns noll i Business, någon dag senare öppnades ett par platser i Business och då gick det att knipa F-platsen. Vet inte om det har något samband öht.

Kan finnas ett samband. Tittar man på Awardfares så listas 5 biz, 4 first gällande United men 0 biz och 4* first på Eurobonus. Expertflyer visar tillgång i båda klasserna. Så det verkar finnas någon sorts block på vad Eurobonus ser i sina system. Man ser heller (förstås) ingen tillgänglighet om man försöker via sas.se och sökning av Star Alliance-resor.
 

Tonton

Medlem
Ringde Tallin precis och vi testade tillsammans:

* Ombokning till LH F från existerande bokning
* Nybokning av LH F
* Byte av PoS

De två förstnämnda punkterna är ju klassiska när det kommer till LH F, men den tredje gick vi bet på också. Tallinn bad mig ringa tillbaka minst två (2) gånger per dag närmsta veckan för att fortsätta hålla koll på läget - nu förstår jag varför folk upplever att det är kö dit ibland :rolleyes:

Skärmavbild 2019-11-27 kl. 13.12.03.png


Kan finnas ett samband. Tittar man på Awardfares så listas 5 biz, 4 first gällande United men 0 biz och 4* first på Eurobonus. Expertflyer visar tillgång i båda klasserna. Så det verkar finnas någon sorts block på vad Eurobonus ser i sina system. Man ser heller (förstås) ingen tillgänglighet om man försöker via sas.se och sökning av Star Alliance-resor.

På det flighter jag tittade på ovan så finns det businesstillgänglighet hos Eurobonus på flera av avgångarna - trots det ingen F.
 

J-Dog

Medlem
Skulle det teoretiskt kunna vara så att de stryper tillgången av awardplatser till övriga star alliance medlemmar under tiden de kör sin "Travel together" kampanj? Det kanske vi möjligen kan se om tillgången förbättras eller återgår till den "normala" efter den 2/12 när den kampanjen tar slut.
 
Toppen