Senaste nytt

Tips för 4 dagars vistelse i Shanghai

Timpsi

Medlem
Hej!

Som rubriken lyder skall jag snart till Shanghai i 4 dagar och har aldrig varit där tidigare. Sitter och förbereder med VPN:er till att börja med, men försöker göra lite "förarbete" med att identifiera saker att göra & se, samt vilka restauranger som är värda att besöka. Behöver dock lite hjälp av detta fantastiska forum!

Finns det något man inte får missa att göra när man är i Shanghai? Är väldigt matintresserad och behöver även tips för restauranger och då främst inom det autentiskt kinesiska köket men även annan typ av mat. Behöver inte vara Michelin-ställen, men gärna några lite bättre ställen som är värda ett besök på kvällarna. har som sagt noll koll just nu, så alla tips mottages tacksamt! :)
 

O_M

Medlem
Beror ju helt på vad du vill göra, är du ute efter diverse grejer kan du ju åka till marknad i tunnelbanan vid "Science and Technology museum" men gäller att ha orken att pruta rejält då.
 
Middle seats förslag på kinesiska är alla bra ställe, slår också ett slag för Lotus Eatery. Ett bra alternativ om du tröttnat på kinamaten är The Cannery som i mitt tycke en av de bättre restaurangerna i Shanghai, bra mat och goda drinkar.
 

hallgren

Medlem
Gå till Fuxing Park på en fredagförmiddag. Fullt av lokalbefolkning som gör saker i grupp. Orkestrar, körer, dansgrupper, olika Tai chi-varianter och annat. Fascinerande och roligt att se.
 

dgp

Medlem
Sitter och förbereder med VPN:er till att börja med

Jag kollar också på VPN-tjänster för ett besök i Shanghai, senare i december. Hur har du utvärderat vilken tjänst/leverantör som (kanske) fungerar bäst i Kina? Nätet är fullt med reklam för olika leverantörer....

Är det någon som vet hur Apples tjänster fungerar utan VPN? iMessage, kartor m.m.
 

Göran C

Medlem
Också en röst på Fuxing Park. Härligt och kul att bara gå runt i Shanghais största park och se alla aktiviteter som dagligen pågår: dans, sång av olika slag inkl opera, Tai-chi m.m. Om du har barn med finns samlat en del små åkattraktioner och andra aktiviteter för dem. Enkelt att ta metro till Xintiandi. Utgång fem (om jag minns rätt) och sedan till vänster längs den trädkantade gatan och snart vid en av ingångarna till höger. Ingen entré.
 
Jag kollar också på VPN-tjänster för ett besök i Shanghai, senare i december. Hur har du utvärderat vilken tjänst/leverantör som (kanske) fungerar bäst i Kina? Nätet är fullt med reklam för olika leverantörer....

Är det någon som vet hur Apples tjänster fungerar utan VPN? iMessage, kartor m.m.
Inga problem med apples tjänster utan VPN. Jag kör på Astrill, har funkat bäst för mig och dom flesta jag känner kör också på det.
 

HCW

Medlem
Gå till Folkets park (Renmin Gongyuan) på helgen och spana in äktenskapsmarknaden. Föräldrar till ogifta unga kör avancerad matchmaking.
 

jerixon

Medlem
Finns det några stadsdelar som är bättre än andra att vandra omkring i?
Har ett par dagar i Juni med som jag gärna tar inspo för :)
 
Toppen