ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

palmen skrev:Klart sas kan köra ARN-HND men mer troligt att Köpenhamn får Haneda och Stockholm får Narita on man öppnar linje från Stockholm också.Det kommer nog vara lite överkapacitet med 5 avgångar om dagen på CPH/ARN/HEL till Tokyo.Klicka för att utvidga...
Kanske det men konkurrens skapar också fler passagerare, bättre flygtider, priser.
 
Resenaren55 skrev:Kanske det men konkurrens skapar också fler passagerare, bättre flygtider, priser.Klicka för att utvidga...
Njae, flygtiderna blir ju inte bättre, de har de slottar de har, inte direkt så att dessa 5 flighter kommer gå med 3h mellanrum utan snarare mer eller mindre samtidigt.

Priserna kommer säkert vara fördelaktiga i början, men inget bolag gör detta som välgörenhet så vi lär inte se 3000 ekonomi, 6000 premium ekonomi och 15000 business mer än någon enstaka kampanj.



Svenska kronan gör även det mer attraktivt att åka på semester hit. Dock oklart om japanerna kommit över de rädslor de tidigare haft för att åka hit pga att det är "osäkert" (i samband med självmordsbombare om jag kommer ihåg rätt).
 
palmen skrev:Njae, flygtiderna blir ju inte bättre, de har de slottar de har, inte direkt så att dessa 5 flighter kommer gå med 3h mellanrum utan snarare mer eller mindre samtidigt.Priserna kommer säkert vara fördelaktiga i början, men inget bolag gör detta som välgörenhet så vi lär inte se 3000 ekonomi, 6000 premium ekonomi och 15000 business mer än någon enstaka kampanj.Svenska kronan gör även det mer attraktivt att åka på semester hit. Dock oklart om japanerna kommit över de rädslor de tidigare haft för att åka hit pga att det är "osäkert" (i samband med självmordsbombare om jag kommer ihåg rätt).Klicka för att utvidga...


Många kanske ska vidare till Finland från Arlanda, som är väldigt populärt bland japaner. ANA till HEL via ARN är säkert billigare än JAL/Finnair samt att många kunder kanske är lojala ANA.
 
Erth skrev:Varför kör JAL och Finnair båda HEL-HND när de är i samma allians?Varför kan inte sas köra ARN-HND tex?Klicka för att utvidga...
Finnair behåller iofs HEL-NRT och flyger på båda flygplatsena.



Finnair och Japan Airlines är inte bara i samma allians, de är också i 'the siberian joint business'. Här koordinerar BA, AY, JL och IB kapacitet mellan Japan och Europa och delar på vinsterna. Så räkna med att kapacitet till HND är väl genomtänkt i samarbetet.
 
Mycket kul! Ska bli väldigt intressant att se prissättningen här. De ska ju flyga i konkurrens med SAS så potentiellt kan det ju innebära att även Köpenhamn-Tokyo med SAS kan påverkas i - för oss - positiv riktning.




intuition skrev:Kommer de att ha codeshare eller biljettsamarbete från norra europa för att mata denna nya linje?Klicka för att utvidga...
Känns som ett absolut måste. Sedan kan man ju undra hur pigga SAS är på det.
 
mha321 skrev:Prisfråga kan man gissa? Och SAS vill väl ha sin kod på ANAs utgående flyg från Tokyo också....Klicka för att utvidga...
Hittade en väldigt gammal (2011) nyhet om codeshare mellan SAS och ANA - vet inte om det ökat/minskat sedan dess. Också intressant att ANA planerade att koda med SAS på intra-Europa.





upload_2019-11-19_22-19-45-png.100096





ANA/SAS to resume codeshare service from late-May 2011 :: Routesonline
 
intuition skrev:Om du verkligen menade Tokyo och inte bara Haneda, så har Finnair 2 dagliga.Klicka för att utvidga...
OK, då är det ju ännu fler avgångar. Sen kanske inte alla 6 flighter kommer gå varje dag visserligen.

Helt klart bra för oss resenärer om det blir hög konkurrens.
 
Kommer ANA flyga med Boeing 787-8 eller 787-9 till Arlanda?

Efter en snabb koll på Seatguru gissar jag på att ANA kommer använda 787-8 som de har i flera olika seatkonfigs.

787-8 med 42 Business och 198 Economy eller den version med 32 Business, 138 Economy och 14 Premium Economy kanske är lämplig till Arlanda?
 
Läste precis Japan Airlines announced the expansion of its global network between Japan and the US., Finland, Russia, Australia, India, and China. As a result, the carrier will feature 34 international routes at Tokyo-Haneda airport, starting 29 March 2020
 
En fantastisk nyhet som jag snappade upp via Simple Flying för någon timme sedan.

Enligt de så startar de första avgång från Henada den 29 mars och plaerar sista avgång den 24 oktober (om inte ett visst klientel får upp demand vill säga).



"The flights to Istanbul, Shenzhen, and Stockholm will be the first-ever direct operations from a Japanese airline. Previously, in regards to the Milan and Moscow flights, ANA used to transit in these cities. However, now they will be the final destination. The new schedule for these routes is planned to run from March 29, 2020, till Oct. 24, 2020."



Japan's ANA Announces Huge Global Expansion With 12 New Routes - Simple Flying



Även Swedavia lade upp nyheten på deras news feed tidigare idag:



Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia



Nu inväntar jag biljettsläpp för att boka inaugural-flighten.
 
Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.



Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?



Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?
 
molntankar skrev:Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?Klicka för att utvidga...


Helt klart 65.000 poäng mer för att flyga deras nya kabin.

Finns idag från LHR
 
Smuffe skrev:En fantastisk nyhet som jag snappade upp via Simple Flying för någon timme sedan.Enligt de så startar de första avgång från Henada den 29 mars och plaerar sista avgång den 24 oktober (om inte ett visst klientel får upp demand vill säga)."The flights to Istanbul, Shenzhen, and Stockholm will be the first-ever direct operations from a Japanese airline. Previously, in regards to the Milan and Moscow flights, ANA used to transit in these cities. However, now they will be the final destination. The new schedule for these routes is planned to run from March 29, 2020, till Oct. 24, 2020."Japan's ANA Announces Huge Global Expansion With 12 New Routes - Simple FlyingÄven Swedavia lade upp nyheten på deras news feed tidigare idag:Nyheter och pressmeddelanden | Om SwedaviaNu inväntar jag biljettsläpp för att boka inaugural-flighten.Klicka för att utvidga...
Man kan ju undra var de fått dessa datum ifrån att det gäller från 29 mars?

Första inlägget i denna tråd (som innehåller ANAs pressrelease) säger absolut inget om att de kommer starta den 29e mars, däremot står det specifikt att andra rutter kommer börja det datumet.

Det som står utskrivet är följande "Will start service as soon as preparation is completed during summer schedule 2020. Reservations and ticket sales are scheduled to being in mid-December. Flight schedule and the start of service will be announced at a later date"



Låter lite konstigt att ANA skulle gå ut med vilket datum det är bara några timmar efter pressreleasen när de inte går ut med det i samband med pressreleasen. Jag tolkar detta som att Simple-flying har dragit en egen slutsats som det inte finns några belägg för att de stämmer.

Om jag ska gissa så är 29 mars till 24 oktober tidpunkten för ANAs "summer schedule" men finns absolut inget som säger att flighten kommer gå under hela den perioden. Det är lite som SAS som lägger till massa flighter under sitt sommarschema under samma period men att flighterna bara går under juni-augusti.
 
molntankar skrev:Mitt nästa "award mål" är faktiskt just Japan (Tokyo). Jag älskar Japan, fanns det tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år.Jag har ju tänkt att resan blir med SAS. 100K i business. Men jag har samtidigt upptäckt att det verkar vara extremt svårt att få tag i business award SAS till Tokyo. Är det en verlighetsnära uppfattning?Om vi bortser från tillgänglighet, att bedöma från den här tråden, så verkar det dock inte vara värt att lägga 65K extra på "samma resa" med ANA, eller vad tycker ni som är mer erfarna?Klicka för att utvidga...
Jag tycker personligen inte att det är värt 65k poäng extra för att flyga till Tokyo med deras nya stol (om det nu är den som kommer finnas på Stockholms-rutten). Lägger man även till att det går att boka obegränsat med SAS-flighter med Flypremium för 60k poäng i business jämfört med 165k poäng för ANA så blir det än mindre värt det.

Möjligt att man kan motivera att business med ANA är mer värt än att flyga med SAS, men det är mycket poäng extra och då ska mat/dryck, stol och allt annat verkligen leva upp till det högre priset.

Personligen hade jag inte betalat 65k extra även om jag fick den nya First-stolen (fast med business servering). Stolen är för mig inte värd så mycket mer poäng.



Och det stämmer att det är väldigt svårt att hitta biljetter till Tokyo med SAS i dagsläget, det är den destination tillsammans med Los Angeles som fylls upp snabbast verkar det som. Går att komam runt med att flyga till Peking eller Shanghai och sedan köpa en biljett den sista biten. Du skulle dessutom kunna boka det separat från Peking/Shanghai-Tokyo för 50k poäng i business (25k i ekonomi) och då få totala summan 150k poäng istället för 165k poäng och då även kunna stanna i dessa städer om så önskas.
 
Back
Top