Senaste nytt

SAS mellan Stockholm och Kalmar/Ronneby

Ser på Transportstyrelsen att Kalmar minskat med 10 000 inrikes mot förra året och Ronneby 15 000.

Om man ser på antalet stolar som erbjuds så hade Kalmar runt 680 stolar T/R ARN i veckan och kommer gå upp till 780 efter april, så där en kapacitetsökning.

Ronneby, med 1140 stolar går ner till 720.

Nu vet jag inte hur SAS står sig mot BRA i Ronneby, men i Kalmar upplever jag bra tryck i Plus och ofast 80% beläggning på CRJ dagtid. Så man kan ju tycka är det är OK att ersätta med 20 säte mindre ATR.

Angående BRA i Ronneby så har de inte ens en egen flygbuss som går efter deras avgångar. Resenärer åker med SAS bussen.

Ser på Transportstyrelsen att Kalmar minskat med 10 000 inrikes mot förra året och Ronneby 15 000.

Om man ser på antalet stolar som erbjuds så hade Kalmar runt 680 stolar T/R ARN i veckan och kommer gå upp till 780 efter april, så där en kapacitetsökning.

Ronneby, med 1140 stolar går ner till 720.

Nu vet jag inte hur SAS står sig mot BRA i Ronneby, men i Kalmar upplever jag bra tryck i Plus och ofast 80% beläggning på CRJ dagtid. Så man kan ju tycka är det är OK att ersätta med 20 säte mindre ATR.

På sträckan BMA-RNB var det c:a 44 000 resande under perioden januari -sep 19
För sträckan ARN - RNB reste 59 000 resenärer under samma tid.

Värt att notera att sträckan BMA-VXO hade 34 000 resenärer under perioden.
Källa: https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/flode2019_halvar.xlsx

OK, tack för info. Så om man jämnför med 2018, ser det ut som det största tappet är hos SAS mot 2018 i Ronneby med minus 9786 för Jan-Jun. För Kalmar minus 6389 med SAS Jan-Jun. BRA klarar sig bättre med nergång 1639 KLR och 2093 RNB.

SAS säger ju att dom har ökat inrikes, så det måste vara några linjer som går väldigt bra. Östersund?

upload_2019-11-5_13-5-52.png

Drömmen är ju att SAS börjar trafikera Växjö istället för Ronnby :) Tror att det sitter en och annan Växjöbo på Arlanda flighten från Ronneby (kan väl inte bara vara jag som tycker det är värt att köra hemifrån 5.00 för att få EB poängen :)

En del förändringar att vänta för Ronneby och Kalmar från 1 april.

För Kalmars del byter byts CRJ bort och man sätter in A320, A319 på morgonavgången till ARN. Idag körs det endast A320neo ner på fredag och upp söndag morgon. Övriga 3 dagliga byts från CRJ till ATR. Så Kalmar går mer eller mindre tillbaka till hur det var för ett år sedan innan pendlarna önskade snabbare CRJ istället för ATR.

I Ronneby går all större jettrafik bort och ersätts med CRJ. Lite som det ser ut i Kalmar idag.

Ser ut som att denna ändringen gäller redan från 1 FEB nu. Då stämmer det mer mot nerläggningen av linjen till Örnköldsvik.

Toppen