Senaste nytt

SAS lägger ned Örnsköldsvik från 1/2 2020

En timme till flygplatsen är väl ändå inte så farligt? Det kan det bli för dom flesta i Stockholm även om man bor på rätt sida av stan..
Åker jag kommunalt till ARN så tar det mig 1,5h ungefär och då bor jag ändå norr om stan. Med bil ca 35 minuter.
Bromma är betydlgit närmre men därifrån flyger jag väldigt sällan.

• Gilla
Reactions: obs
Det är väl inte fel med många flygplatser längs norrlandskusten? Man kan ju dock anpassa antalet flighter efter behovet istället? Flygplatserna lär ju inte försvinna bara för att SAS slutar flyga. Visserligen är Ö-vik en flygplats utan flygbuss så "transfern" med taxi till och från OER kostar kanske mer än ToR Umeå :)

Det är väl inte fel med många flygplatser längs norrlandskusten? Man kan ju dock anpassa antalet flighter efter behovet istället? Flygplatserna lär ju inte försvinna bara för att SAS slutar flyga. Visserligen är Ö-vik en flygplats utan flygbuss så "transfern" med taxi till och från OER kostar kanske mer än ToR Umeå :)
Ytterst få norrlänningar i små eller medelstora samhällen/städer skulle överhuvudtaget åka kommunalt, även om det gick. Trots att det finns en flygbuss vill man ändå ta bilen. :)

Åker jag kommunalt till ARN så tar det mig 1,5h ungefär och då bor jag ändå norr om stan. Med bil ca 35 minuter.
Bromma är betydlgit närmre men därifrån flyger jag väldigt sällan.

Då är ju frågan hur lång tid det tar att åka kommunalt Umeå flygplats- Ö-vik. Man kan ju inte jämföra 1,5h kommunalt i Stockholm med 1 timme i bil i Norrland? Svaret varierar förstås men ligger runt 2h och går inte direkt en gång i kvarten (utan snarare en gång var timme som bäst)

Ytterst få norrlänningar i små eller medelstora samhällen/städer skulle överhuvudtaget åka kommunalt, även om det gick. Trots att det finns en flygbuss vill man ändå ta bilen. :)

Finns ju faktiskt de som flyger från resten av landet TILL Norrland också, inte bara norrlänningar som flyger därifrån. Dessa har sällan bilen medpackad.

Då är ju frågan hur lång tid det tar att åka kommunalt Umeå flygplats- Ö-vik. Man kan ju inte jämföra 1,5h kommunalt i Stockholm med 1 timme i bil i Norrland? Svaret varierar förstås men ligger runt 2h och går inte direkt en gång i kvarten (utan snarare en gång var timme som bäst)
Ska du åka bil i Stockholm så tar det ju ännu längre tid.

Morgon och eftermiddag, arbetstider, går det att åka betydligt oftare. Två olika tågbolag plus buss. Två eller tre bussbolag? Är knappast någon brist. Tåget tar under en timme, sedan byte till flygbuss. Max 1:30h till flygplatsen med byte. Bussen något längre tid.

Last edited:

Nu var det ett tag sedan, men när jag vid ett tillfälle i tjänsteutövningen hamnade på retur till Umeå istället för Örnsköldsvik och således var tvungen att ta mig de 10 milen söderut så var det så att den buss som trafikerar kusten inte fick stanna till och plocka upp resenärer på Umeå flygplats av någon avtalsteknisk anledning, vilket även innebar att det inte fanns någon som helst anpassning till flygets tidtabeller heller.

Det finns kollektivtrafik även i Norrland, men den går inte att jämföra med den i Stockholm, Malmö och Göteborg, tyvärr, vilket då leder till att folk i stort väljer att ta bilen 5km istället för att ha en lång restid med buss. En kollega på jobbet åker buss ibland, det tar för de ca 10km mellan bostaden och arbetsplatsen 1.5h, med bil tar det 15-20 min, tilläggas där är att det gäller när bussarna går "optimalt" vilket inte är hela dygnet eller ens hela dagarna.

Åter till topic så är merparten positiva till en tåganslutning till t.ex. Umeå, men som sagt av miljöskäl kunde det inte genomföras så då rullar cirkusen vidare så att säga.

Toppen