Senaste nytt

Historiska seatmaps

J

Joakim Reinius

Guest
Lite konstig fråga kanske men finns någon sida som visar historiska seatmaps? Jag funderar på att boka en ekonomi om möjligt för upgrade finns, men vill inte missa business class.. Då tänkte jag att man kunde titta hur det sett ut historiskt någonstans kanske?

Lite konstig fråga kanske men finns någon sida som visar historiska seatmaps? Jag funderar på att boka en ekonomi om möjligt för upgrade finns, men vill inte missa business class.. Då tänkte jag att man kunde titta hur det sett ut historiskt någonstans kanske?

Jag vet inte om jag förstår frågan helt. Är det hur ett flygbolag har historiskt konfigurerat ett flygplan eller vill du veta hur full en specifik avgång med ett flygbolag har varit per kabinklass? Om det är det sena hjälper tyvärr inte ”seat maps”. Det du letar efter i så fall är historiska ”load factor per kabin”.

Ja det var det senaste jag menade. Jag ser ju framåt på expertflyer men tänkte man kunde se bakåt någonstans med.

Ex jag åker till Mexiko nästa år och tänkte ser hur beläggningarna varit i business class på en Air Canada rutt.

Ja det var det senaste jag menade. Jag ser ju framåt på expertflyer men tänkte man kunde se bakåt någonstans med.

Ex jag åker till Mexiko nästa år och tänkte ser hur beläggningarna varit i business class på en Air Canada rutt.

Jag vet faktisk inte om denna information finns publikt. Det skulle vara om någon skannade t.ex någon av de globala distributionssystemen (GDS) varje dag och sparade denna information i en databas. Men att basera detta på sådan information är troligtvis bristfällig då det händer en hel del sista 60min innan en flight stängs. Detta vet nog bara flygbolaget och deras revenue Management team. Ett exempel på detta var min resa i onsdags med Turkish IST-HKT. 60min innan avresa visar ExpertFlyer C4, D4 alltså att Turkish kan tänka sig sälja 4 stolar i Business. Men när dörren stängs är flighten full i Business. Jag har svårt att tro att någon köpte 4 platser så sent.

Så nej, jag tror inte det går att lista ut om man inte sitter med access till flygbolagets egna system.

Tack för utförligt svar. Borde ju fungera på samma sätt med expertflyer idag för kan tänka mig flygbolagen inte heller vill visa hur många platser som finns kvar vid eventuell bid. Borde till och med vara ännu mer ogillat av bolagen imho.

Kan tänka mig ingen sett nyttan och därför inte utvecklat funktionen då om det inte finns idag. Synd faktiskt eftersom jag var ute efter det och då borde det självklart finnas sa han ödmjukt :

Ja det är intressant med statistik men som grund till hur fullt ett plan blir i Business är det inte så väldigt relevant. Mexico väskapsmatch i hockey mot Kanada kanske spelas en vecka senare nästa år, och då är businesskabinen full den helgen istället för helgen innan, o s v...

Jo men mer data är bättre än ingen data oftast. Sedan kan ju vad som helst ske. Jag själv tror dock många har inne exempelvis hade använt funktionen ganska ofta och varit med nypa salt men visar ju ändå något. Kunde ju varit tvärtom med att det var fotbollsmatch förra året..

Jag tror inte du förstår vilket värde den informationen har, i egenskap av affärshemlighet.

Om något flygbolag konstant visade upp att de minsann flög med 100% beläggning i businesskabinen och över 90% i economy - då hade det inte dröjt länge innan en konkurrent dök upp på den linjen. Det är många som har tänkt tanken före dig men det finns ofta anledningar till varför världen fungerar som den gör. Att inte visa upp sin load factor per flight, per dag, är en sådan.

Tack för utförligt svar. Borde ju fungera på samma sätt med expertflyer idag för kan tänka mig flygbolagen inte heller vill visa hur många platser som finns kvar vid eventuell bid. Borde till och med vara ännu mer ogillat av bolagen imho.

Kan tänka mig ingen sett nyttan och därför inte utvecklat funktionen då om det inte finns idag. Synd faktiskt eftersom jag var ute efter det och då borde det självklart finnas sa han ödmjukt :

Ja det är intressant med statistik men som grund till hur fullt ett plan blir i Business är det inte så väldigt relevant. Mexico väskapsmatch i hockey mot Kanada kanske spelas en vecka senare nästa år, och då är businesskabinen full den helgen istället för helgen innan, o s v...

Jo men mer data är bättre än ingen data oftast. Sedan kan ju vad som helst ske. Jag själv tror dock många har inne exempelvis hade använt funktionen ganska ofta och varit med nypa salt men visar ju ändå något. Kunde ju varit tvärtom med att det var fotbollsmatch förra året..

Jag tror inte du förstår vilket värde den informationen har, i egenskap av affärshemlighet.

Om något flygbolag konstant visade upp att de minsann flög med 100% beläggning i businesskabinen och över 90% i economy - då hade det inte dröjt länge innan en konkurrent dök upp på den linjen. Det är många som har tänkt tanken före dig men det finns ofta anledningar till varför världen fungerar som den gör. Att inte visa upp sin load factor per flight, per dag, är en sådan.

Herr Berglund sätter nog huvudet på spiken här. Det du söker är affärshemligheter. Specifika rutter är svårt att lista ut, men det finns ofta en del insikter om man läser finansiell information. Här kan du läsa den senaste kvartalsrapporten från Air Canada, flygbolaget i fråga här:
Air Canada - Investor Relations

Det finns självklart lite kul i att försöka "lura systemet" vid att t.ex. förutspå load factor för att se om det går att uppgradera. Den gode @agehall har dock rätt: om det är så himla viktigt att sitta i en specifik kabin, på ett specifikt flygbolag, på ett specifikt datum till en specifik destination ja då betalar man för det på en gång när man boka. Har man tur så finns kanske just den flighten man söker med bonuspoäng. Annars är det hederliga kontanter (via ett kreditkort självklart) som gäller. Det är det närmaste man kommer 100% säkerhet att få rätt flight i rätt kabin.

Man kan diskutera fram och tillbaka såklart. Jag är ju medveten om era står, men likväl hade det varit intressant att se. Idag går jag in och tittar framåtriktat men hade tyckt det varit kul att titta bakåt med för som någon sa, inte säkert att det stämmer iallafall.

Toppen