Senaste nytt

Sökes: 2-4-1med Star Alliance till Perth och Bali i feb/mars

Nudder

Ny medlem
Hej!

Första gången jag postar här så jag hoppas att jag har gjort rätt. Jag och min sambo ska åka till Australien i februari/mars med en tur förbi Bali innan eller efter. Det vi inser när vi kollar runt är

1. Att vi är väldigt sent ute, jag vet
2. Att vår knappa andel poäng inte räcker till för att få bra utväxling på poängen och flyga business iaf 1 ben som vi vill.

Vi är därför inne på att bränna alla poäng+voucher på economy-platser och sen lägga till kontant resa till Bali för att komma undan så billigt som möjligt enligt nedan. Uppskattar all hjälp för att hitta åtminstone 1 long-haul leg i business för att få en häftig upplevelse. Tack!

1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Perth med stopp i Bali 7-10 dagar innan eller efter
  3. När vill/behöver du resa ut? Måste vara i Perth senast 27 februari (helst 26:e) och stanna där i 7 dagar.
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma i Stockholm senast 14 mars
  5. Hur länge vill du vara borta? 16-19 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kaninklass? Business ett av de långa benen på ditrasan om möjligt
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? 60+60k eurobonuspoäng, 1 st 2-4-1 voucher, därutöver ca 5-9k SEK per person. Upplys mig gärna om detta är orimligt. Vouchern går ut 31 december 2019.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Biljettpris och restid. Har tyvärr inte alltför många semesterdagar att ta ut.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Enligt ovan: Behöver vara i Perth 27 feb-4 mars. Önskar stopp på Bali i 7-10 dagar innan eller efter.

Det vi är inne på i nuläget för att komma undan billigt är nedanstående, men det känns lite tråkigt att bränna alla våra poäng när vi ändå inte kan flyga business någon del av resan. Ett alt. som vi funderat på är att köra ARN-LHR-SIN enkel och lägga alla poäng på business där för att sedan plocka ihop resterande flygningar (SIN-PER, PER-DPS, DPS-ARN eller varianter på detta) på egen hand och betala kontant. Blir dyrare men håller oss inom budget och vi får åka business till SIN. Dock lite riskfyllt med så pass många separata bokningar om det blir förseningar.

Alternativet är att vi använder vouchern och poängen för att boka en weekend till New York senare under våren, men om det går att komma åt en bra lösning för denna resa vill vi hellre det.

Utresa ons 26 feb:
ARN-ZRH 07:20-09:45 (SK 605) Airbus A319
ZRH-SIN 10:35-06:00 (SQ 345) Airbus 380-800
SIN-PER 07:40-12:55 (SQ 213) Airbus A350-900
(60k poäng per person i economy)

Däremellan:
4 mars PER-DPS 18:20-22:05 (QZ 545)
13 mars DPS-PER 07:10-10:55 (QZ 534)
Indonesia AirAsia
Economy, betalas kontant ca 2000 kr per person t/r

Hemresa fre 14 mars
PER-BKK 16:30-22:25 (TG 482) Airbus A330
BKK-ARN 01:25-06:55 (TG 960) Boeing 777-300
(60k poäng per person i economy)

Total kostnad ca 4000 kr per person inkl skatter och avgifter, men ingen business.

Tack på förhand! :)

Vad är din budget? 60+60k eurobonuspoäng, 1 st 2-4-1 voucher, därutöver ca 5-9k SEK per person. Upplys mig gärna om detta är orimligt. Vouchern går ut 31 december 2019.
Alternativet är att köpa till resterande 70K poäng för 14000 SEK. Med skatter, etc så blir det totalt cirka 9000 SEK per person. Fortfarande väldigt billigt för att få business på ut och hemresan.

Varför studsa ner till Perth på hemvägen? Boka open jaw, d v s ned till Perth och hem från Bali. Är dock lite osäker på om man får ha open jaw mellan två olika zoner, men ring och prova. Kanske kan du skrapa ihop nog med poäng för att ta returen i Business?

Alternativet är att köpa till resterande 70K poäng för 14000 SEK. Med skatter, etc så blir det totalt cirka 9000 SEK per person. Fortfarande väldigt billigt för att få business på ut och hemresan.

Förlåt, men jag förstår inte vilken rutt du syftar på här. Har du möjlighet att utveckla?

Varför studsa ner till Perth på hemvägen? Boka open jaw, d v s ned till Perth och hem från Bali. Är dock lite osäker på om man får ha open jaw mellan två olika zoner, men ring och prova. Kanske kan du skrapa ihop nog med poäng för att ta returen i Business?

Jag kan ringa och fråga, tack! Citerar 2-4-1-FAQ-tråden: "Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng." Detta innebär att jag ändå betalar poäng motsvarande ARN-PER, PER-ARN även om sista rutten egentligen är DPS-ARN? Men vinner restid?

Jag kan ringa och fråga, tack! Citerar 2-4-1-FAQ-tråden: "Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng." Detta innebär att jag ändå betalar poäng motsvarande ARN-PER, PER-ARN även om sista rutten egentligen är DPS-ARN? Men vinner restid?
Du kan flyga ut till Perth och hem från Bali eller vice versa och betala 190 000 poäng för två personer i Business med Amex 2for1 vouchern. Ut och hemresan prissätts individuellt. Om ni har 120K poäng på kontot idag så kan ni köpa till resterande 70K poäng för 14000 SEK dvs 200 SEK per 1000p.

Ett alternativ är att flyga Business till Singapore och hem från Bangkok så som din resplan ser ut och lösa resten med separata flyg.
Lite inspiration i bifogad skärmdump, men du får laborera själv. (pris för en person)

Skärmbild (51).png

Tack för alla tips, uppskattar det verkligen! :)

Vet ni hur det blir med prissättning om man skulle få till en open jaw och flyga ut till Perth men hem från Bali? Givet att det går att få ihop i en och samma bokning, blir det returpriser eller de dyrare enkelpriserna för respektive resa? Det bästa vi hittar ARN-PER i Business kostar 107,5-119k poäng per person vilket raskt bränner samtliga poäng.

Har ev. möjlighet att köpa ca 80k poäng av en bekant, men det bygger ju på ett bra kompispris och så får vi räkna in överföringskostnad på ca 3000-4000 kr. Om det ens går att föra över 80k till ett annat konto?

Det skulle isåfall ge oss 200k poäng totalt och därmed kunna köra business t/r open jaw givet att vi hittar tillgänglighet DPS-ARN.

Har ni båda t.ex. Amex kort idag. Annars kan de ju vara en idé att värva sambo etc. för att få lite extra snabba poäng. Kanske byta till Fortum abonnemanget om de är möjligt etc. Tänkte mest om ni redan kört alla enkla knep för att få ihop de poäng ni har idag eller om de fortfarande är möjligt för er.

Tack för alla tips, uppskattar det verkligen! :)

Vet ni hur det blir med prissättning om man skulle få till en open jaw och flyga ut till Perth men hem från Bali? Givet att det går att få ihop i en och samma bokning, blir det returpriser eller de dyrare enkelpriserna för respektive resa? Det bästa vi hittar ARN-PER i Business kostar 107,5-119k poäng per person vilket raskt bränner samtliga poäng.

Har ev. möjlighet att köpa ca 80k poäng av en bekant, men det bygger ju på ett bra kompispris och så får vi räkna in överföringskostnad på ca 3000-4000 kr. Om det ens går att föra över 80k till ett annat konto?

Det skulle isåfall ge oss 200k poäng totalt och därmed kunna köra business t/r open jaw givet att vi hittar tillgänglighet DPS-ARN.

Om din kompis går med i din poängpool under några 6 månader så kan ni använda hens poäng utan en överföringskostnad.

Har ni båda t.ex. Amex kort idag. Annars kan de ju vara en idé att värva sambo etc. för att få lite extra snabba poäng. Kanske byta till Fortum abonnemanget om de är möjligt etc. Tänkte mest om ni redan kört alla enkla knep för att få ihop de poäng ni har idag eller om de fortfarande är möjligt för er.

Vi har båda varsitt Amex premium, kopplat till två olika EB-konton så vi har skapat en poängpool för att kunna utnyttja samtliga poäng. Skulle väl i teorin kunna byta elbolag och lite annat smått och gott, men är ganska mån om att boka så snart som möjligt då vi redan är ca 5 månader för sent ute...

Toppen