Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

Det är väl gratis i tre månader, så du kommer inte betala för kortet förrän i februari?
Då bör väl det nya priset gälla? :)

Ja, om jag skaffar ett nytt kort. Men nu har jag redan ett, som jag skaffade i november ett tidigare år. Men jag skaffade mitt första amex, dvs blev medlem, i februari ett ännu tidigare år. När förnyas då medlemsskapet? Månaden när jag blev medlem eller månaden jag skaffade nuvarande kort?

Ja, om jag skaffar ett nytt kort. Men nu har jag redan ett, som jag skaffade i november ett tidigare år. Men jag skaffade mitt första amex, dvs blev medlem, i februari ett ännu tidigare år. När förnyas då medlemsskapet? Månaden när jag blev medlem eller månaden jag skaffade nuvarande kort?
Som jag tolkar det kommer du att få din höjning nov. 2020.

Fick också mail om att vilkoren stärks, Hyrbilsförsäkring inkluderas - medlemsavgiften höjs Elite från 335kr till 400kr/mån gäller fr.o.m 1 januari 2020
Sägs att många medlemmar har efterfrågat en hyrbilsförsäkring. I fortsättningen behöver man inte teckna kompletterande eller extra försäkring när man hyr bil. Uppdaterade försäkringsvillkor kommer att publiceras på Amex webbplats 1 januari 2020.

Ska bli spännande att se detaljerna, i dag så kör jag alla bilhyror på Handelsbanken Platinum, blir rätt stora summor missad spend på amex.
Handelsbanken har riktigt bra vilkor, är rädd att Amex inte klarar mina krav men vi får väl se.

Säkert jättebra för många. För mig personligen är det lite surt att jag ska betala 780kr för en försäkring jag inte behöver (deras formulering pekar att det är just därför årsavgiften höjs) men förstår att många här tycker det är en förbättring.
Samma här. Kommer byta till ett Premium istället.

Märkligt mail att skicka ut. Den första förbättring som skett sen kortet lanserades drar upp priset med närmare 20%. Vad hände med alla försämringar i det tysta? Farligt försöka koppla pris till konkret nytta.

Ett problem är att det blir ytterligare en minskning av marginalnyttan av att även ha ett Platinum om man redan har ett Elite; det blir svårare och svårare att försvara båda korten.

Det smartaste Amex hade kunnat göra vore att återgå till principen de hade för några år sedan, att den som har flera kort kunde nyttja det bästa kortets försäkringar även om man betalade med ett annat Amex-kort.

Toppen