Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Firetee skrev:Tänkte mer att Amex har samma ansvar som resebyrån... För de har väl inte mer ansvar än resebyrån, eller har jag missförstått?Klicka för att utvidga...
De har ansvar för att du ska få det du betalat för, eller pengarna åter. Mest sannolikt väljer de alltid alternativ 2...

Det är amex som får reklamera till resebyrån/förmedlaren eller flygbolaget... beroende på vem som nu sålt eller förmedlat något...

Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...

ekf skrev:De har ansvar för att du ska få det du betalat för, eller pengarna åter. Mest sannolikt väljer de alltid alternativ 2...Det är amex som får reklamera till resebyrån/förmedlaren eller flygbolaget... beroende på vem som nu sålt eller förmedlat något...Klicka för att utvidga...

Firetee skrev:Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...Klicka för att utvidga...
Inte fler än de som nämnts i tråden, så här på rak arm. Så det ska bli intressant att se vad din jurist kommer fram till...

Firetee skrev:Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...Klicka för att utvidga...
Konsumentkreditlagen:

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp

29 §

Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

NotRyan skrev:Konsumentkreditlagen:Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp29 §Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.Klicka för att utvidga...

Tack, har till och med citerat det för Amex men de håller inte med. För mig personligen är det inte självklart att det ska tolkas som att Amex har helt fel rent juridiskt...

@Firetee

Har du varit i kontakt med Konsumenternas Bank och Finansbyrå, som jag länkade till ovan? De har exempelvis en mall som du kan fylla i och skicka till klagomålsansvarige på AmEx.

Klaga i ett bankärende - konsumenternas.se

”Annars kan du kontakta oss på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, vi har kontaktuppgifter till nästan alla kundombudsmän och klagomålsansvariga.”

Nemo skrev:@FireteeHar du varit i kontakt med Konsumenternas Bank och Finansbyrå, som jag länkade till ovan? De har exempelvis en mall som du kan fylla i och skicka till klagomålsansvarige på AmEx.Klaga i ett bankärende - konsumenternas.se”Annars kan du kontakta oss på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, vi har kontaktuppgifter till nästan alla kundombudsmän och klagomålsansvariga.”Klicka för att utvidga...
Inte än, tänkte att det var nästa steg. Men lovar att göra det när Amex tröttnat på mina kontakter med dem. Det senaste är att Amex gått med på att göra en chargeback dvs tillfälligt ta tillbaka pengarna från resebyrån. De har dock sagt att om resebyrån klagar så kommer de ge med sig direkt. Vilket är väldigt troligt att det sker då resebyrån tidigare meddelat att det inte blir någon ersättning. Men skadar ju inte att prova tänker jag...Tänkte även invänta juristens uttalande.

Firetee skrev:Tack, har sett det men är inte säker på att det betyder att jag har rätt. Amex har ju levererat samma som resebyrån (dvs inget, vilket står i deras villkor). Men ska bli spännande att se vad juristbyrån kommer fram till, jag hänvisade till fallet i HD som det pratades om 2014 (har dock inte kunnat läsa resultatet från detta men det kan såklart juristbyrån).Klicka för att utvidga...

Avgörandet från HD hittar du här: http://hogstadomstolen.old.domstol..../Avgoranden/2014/2014-12-23 T 3354-13 Dom.pdf

Även om förhållandena är lite annorlunda så kan domen i hög grad tillämpas även i ditt fall.

Du kan bortse från att OTA var en resebyrå, det gör ingen skillnad.

Krediten är det viktiga. Se särskilt punkt 24 och 25 i domen.

24.

Oavsett på vilken grund OTA har gjort utläggen för biljetterna, har bolaget

som fristående kreditgivare beviljat MF anstånd med betalningen vid ett

kreditköp enligt konsumentkreditlagen.

25.

Fristående fakturakrediter omfattas i princip av konsumentkreditlagen. I

4 § första stycket görs dock för kortfristiga krediter undantag från en stor del

av lagens bestämmelser. Reglerna om köparens rätt att framställa invändningar

enligt 29 § vid kreditköp är emellertid inte undantagna. Enligt dessa regler får

köparen framställa samma invändningar på grund av köpet mot kreditgivarens

krav på betalning som köparen kan göra mot säljaren.

Jag förstår faktiskt inte vad Amex sysslar med, ditt case är ju solklart!

Firetee skrev:Inte än, tänkte att det var nästa steg. Men lovar att göra det när Amex tröttnat på mina kontakter med dem. Det senaste är att Amex gått med på att göra en chargeback dvs tillfälligt ta tillbaka pengarna från resebyrån. De har dock sagt att om resebyrån klagar så kommer de ge med sig direkt. Vilket är väldigt troligt att det sker då resebyrån tidigare meddelat att det inte blir någon ersättning. Men skadar ju inte att prova tänker jag...Tänkte även invänta juristens uttalande.Klicka för att utvidga...
Så länge de gjorde chargeback på rätt reason code så kan inte resebyrån komma tillbaka med något bevis att du har fått resa (eftersom resan blev aldrig till)

American Express Chargeback Reason Code C08 | Chargeback

Flyingfraudster skrev:Så länge de gjorde chargeback på rätt reason code så kan inte resebyrån komma tillbaka med något bevis att du har fått resa (eftersom resan blev aldrig till)Klicka för att utvidga...
Förstår inte riktigt varför resebyrån skulle försöka bevisa att en resa som aldrig gjorts faktiskt gjorts. Det låter ju i så fall som ett rent brottsligt försök att tillverka falska bevis, eller missförstår jag något?

Delayed skrev:Förstår inte riktigt varför resebyrån skulle försöka bevisa att en resa som aldrig gjorts faktiskt gjorts. Det låter ju i så fall som ett rent brottsligt försök att tillverka falska bevis, eller missförstår jag något?Klicka för att utvidga...
Tror att jag var otydlig. TS skrev att Amex gett pengarna tillbaka, men att resebyrån kan "klaga" och då skule Amex ge sig.

Vad jag menade var att resebyrån kan bara "klaga" (i chargebackspråk kallas det för representment) om de kan bevisa att resan har gjorts (enligt länken jag lade upp), vilket de inte kan.

Det låter som Amex har sagt till TS att det är sannolikt att pengarna dras igen, medan jag tror det är osannolikt.

Flyingfraudster skrev:Tror att jag var otydlig. TS skrev att Amex gett pengarna tillbaka, men att resebyrån kan "klaga" och då skule Amex ge sig.Vad jag menade var att resebyrån kan bara "klaga" (i chargebackspråk kallas det för representment) om de kan bevisa att resan har gjorts (enligt länken jag lade upp), vilket de inte kan.Det låter som Amex har sagt till TS att det är sannolikt att pengarna dras igen, medan jag tror det är osannolikt.Klicka för att utvidga...
För att citera kundtjänst "Dock vill vi uppmärksamma dig om att det är högst sannolikt att [bolaget] återkommer till oss och nekar krediteringen, särskilt eftersom att de tidigare har informerat dig om att de inte kommer att utfärda en kreditering."

Misstänker att resebyrån kommer hävda att jag fått mina varor eftersom jag fått en digital biljett. Men jag har ju köpt en resa och inte en biljett. Återstår att se vart det leder!

Frågade idag om det var den koden C08 ovan som Amex använde. Fick följande svar: "Hur detta görs och på vilka grunder kan jag tyvärr inte informera dig om." så nu är det bara att vänta och se. Och se vad juristen kommer fram till.

Mikael Jones skrev:Något nytt? Skulle vara intressant att höra om det uppstått någon ny dialog nu efter nästan en månad.Klicka för att utvidga...

Inget nytt, krediteringen gäller så det känns ju som att jag fått tillbaka pengarna efter väldigt många kontakter med Amex. Lite oklart om det är Amex eller resebolaget som pröjsat... Kanske inte ska ropa hej än, läste nånstans att de hade upp till 8 månader eller dylikt på att ändra sig.

Advokatfirman återkom med svaret att jag hade bäst chans mot Amex (vilket jag trodde mig veta redan) men utan att precisera huruvida jag faktiskt hade rätt att få pengarna eller inte. Så lite besviken på det, men å andra sidan fick jag hjälpen via kontakter och man ska ju inte skåda given häst i mun...Borde säkert ha varit tydligare i min frågeställning även om jag trodde det var tydligt...

Back