Senaste nytt

Betalo - SAS Eurobonus MasterCard

Du fick ingen förklaring alls?

Kan det vara så att det är företaget som du betalade till som "nekade mottagandet av dina pengar" (för att du betalat räkningen förr, för att du uppgett fel OCR-nummer, eller av annan anledning)? Jag har alltid funderat på just det där; om jag exempelvis råkar betala en räkning två gånger (säg en gång med Billhop och en gång via min egen internetbank när det är mycket i huvudet), hur löser Billhop det hela om återbetalning sker? Får man också tillbaka serviceavgiften som Billhop tar?
Allting stämde och nej jag har koll på vad jag betalar. Fick tillbaka avgiften också.
 
Allting stämde och nej jag har koll på vad jag betalar. Fick tillbaka avgiften också.
Jag menade inte att insinuera att du inte har koll, utan försökte bara ge några exempel på varför betalningsmottagaren kunde tänkas att neka. Min poäng var helt enkelt: vet du att det var Billhop / AmEx som fattade beslutet -- eller kunde det vara betalningsmottagaren ? Det vore ju onekligen intressant att få veta var och varför detta hände -- skriv till Billhop och fråga var skon klämde. Jag har mailat dem förut i andra sammanhang och de brukar vara snabba på att svara.

Nu känns det som att det här hamnade lite off-topic (då tråden handlar om MasterCard och Betalo) men tyckte att detta förtjänade en undrande tanke uttryckt i text, och det skulle onekligen vara intressant att få svar på varför detta skett.
 
Jag menade inte att insinuera att du inte har koll, utan försökte bara ge några exempel på varför betalningsmottagaren kunde tänkas att neka. Min poäng var helt enkelt: vet du att det var Billhop / AmEx som fattade beslutet -- eller kunde det vara betalningsmottagaren ? Det vore ju onekligen intressant att få veta var och varför detta hände -- skriv till Billhop och fråga var skon klämde. Jag har mailat dem förut i andra sammanhang och de brukar vara snabba på att svara.

Nu känns det som att det här hamnade lite off-topic (då tråden handlar om MasterCard och Betalo) men tyckte att detta förtjänade en undrande tanke uttryckt i text, och det skulle onekligen vara intressant att få svar på varför detta skett.
Lugnt! :)
Jag tänkte bara "rapportera" här ifall att fler har råkat ut för samma sak.
 
Lugnt! :)
Jag tänkte bara "rapportera" här ifall att fler har råkat ut för samma sak.

Jag fick också en studs idag, inbetalning till Skv på strax under 10k. Billhop skriver att

"Den felkod som vi fick från din kortutgivare var 61 vilket innebär att du har nått din kontantgräns".

Då blir det att köra Amex igen efter nästan ett års frånvaro. Hoppar till värvningstråden om 3 2 1 ...
 
Lugnt! :)
Jag tänkte bara "rapportera" här ifall att fler har råkat ut för samma sak.
Jag fick också en studs idag, inbetalning till Skv på strax under 10k. Billhop skriver att

"Den felkod som vi fick från din kortutgivare var 61 vilket innebär att du har nått din kontantgräns".

Då blir det att köra Amex igen efter nästan ett års frånvaro. Hoppar till värvningstråden om 3 2 1 ...
Fast det var just AMEX som @Cristoffer Cedergren rapporterade att han fick en studs med och med AMEX har det tidigare varit fritt fram att köra obegränsat (nåja..) med Billhop. Vi får hoppas att AMEX inte har infört någon ny begränsning.
 
Jag fick också en studs idag, inbetalning till Skv på strax under 10k. Billhop skriver att

"Den felkod som vi fick från din kortutgivare var 61 vilket innebär att du har nått din kontantgräns".

Då blir det att köra Amex igen efter nästan ett års frånvaro. Hoppar till värvningstråden om 3 2 1 ...

Fast det var just AMEX som @Cristoffer Cedergren rapporterade att han fick en studs med och med AMEX har det tidigare varit fritt fram att köra obegränsat (nåja..) med Billhop. Vi får hoppas att AMEX inte har infört någon ny begränsning.

Så har det varit för mig med Betala/Bilhop när jag har försökt betala något som deras system inte vill att jag betalar - exempelvis BMW finans.

Nu verkar ju inte @Cristoffer Cedergren vilja vad han försökte betala, men gissningsvis var det något konto som Bilhop/Betalo inte accepterar.
 
Last edited:
Kan det ha att göra med de nya




Så har det varit för mig med Betala/Bilhop när jag har försökt betala något som deras system inte vill att jag betalar - exempelvis BMW finans.

Nu verkar ju inte @Cristoffer Cedergren vilja vad han försökte betala, men gissningsvis var det något konto som Bilhop/Betalo inte accepterar.

Alltså AmEx vill ju inte att man ska betala till andra betalningsinstitut, men det är sedan gammalt och ganska logiskt; du ska inte kunna betala en kreditfaktura med ett kreditkort. Av förklarliga skäl.

Dock: när man försöker göra detta blir det ingen "studs" i den bemärkelsen att pengar först dras och sedan får man dessa tillbaka, nej, betalningen brukar stoppas med en gång utan att några pengar ens lämnar ens konto (Billhop / Betalo säger stopp direkt).

Min tolkning är att @Cristoffer Cedergren faktiskt lyckats genomföra en betalning för att sedan få sina pengar tillbaka, och då känns det mindre troligt att det rör sig om den typen av räkning.
 
Alltså AmEx vill ju inte att man ska betala till andra betalningsinstitut, men det är sedan gammalt och ganska logiskt; du ska inte kunna betala en kreditfaktura med ett kreditkort. Av förklarliga skäl.

Dock: när man försöker göra detta blir det ingen "studs" i den bemärkelsen att pengar först dras och sedan får man dessa tillbaka, nej, betalningen brukar stoppas med en gång utan att några pengar ens lämnar ens konto (Billhop / Betalo säger stopp direkt).

Min tolkning är att @Cristoffer Cedergren faktiskt lyckats genomföra en betalning för att sedan få sina pengar tillbaka, och då känns det mindre troligt att det rör sig om den typen av räkning.

Sådär tolkar jag det inte alls - Cristoffer skriver följande saker:

Har fått en betalning på Billhop med mitt Amex nekat idag av oförklarlig anledning. Billhop bara meddelade att pengarna återbetalas. Märkligt
emoji849.png

Lugnt! :)
Jag tänkte bara "rapportera" här ifall att fler har råkat ut för samma sak.

Jag tolkar det verkligen inte som att betalningen gick igenom på det sättet som du beskriver det - utan att det är den vanliga nekandet. som jag själv varit med om flera gånger.

Jag gissar att det är detta mail (*meddelande* som Cristoffer beskriver det) som Cristoffer fick av Billhop:

Skärmavbild 2019-10-10 kl. 21.53.22.png


EDIT: det är alltså inte jag som har avbrutit betalningen - det är ett standardmail som går ut när man har blivit nekad.

Nedan ser ni det andra mailet i samma ärende:


Skärmavbild 2019-10-10 kl. 21.55.57.png

Du misstänker alltså att det är Billhop som gjorde studsen, inte AMEX?

Helt rätt förstått!
 
Sådär tolkar jag det inte alls - Cristoffer skriver följande saker:





Jag tolkar det verkligen inte som att betalningen gick igenom på det sättet som du beskriver det - utan att det är den vanliga nekandet. som jag själv varit med om flera gånger.

Jag gissar att det är detta mail (*meddelande* som Cristoffer beskriver det) som Cristoffer fick av Billhop:

Visa bifogad bild 98316



Helt rätt förstått!

Ok! Då får jag krypa till korset! Jag har själv fått meddelande direkt på webbsidan som talat om att min betalning inte kan genomföras -- dvs, detta har skett direkt innan jag ens haft möjlighet att initiera betalningen. Jag måste erkänna att jag aldrig sett ett sådant mail, men ger härmed mitt medhåll till @Tonton ; du får tolkningsföreträde med mer kött på benen! :)
 
Toppen