Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Utan att vara allt för insatt så vill jag påstå att kabinpersonal alltid har varit väldigt lågavlönade. Att de får upp sina löner i paritet med andra serviceyrken med liknande ansvar är kanske rimligt. Sålunda tycker jag inte att de ska lastas för kampen om att få bättre betalt. Passagerarflygtrafik är en tuff bransch och bolagen kapar där det går för att kunna konkurrera. Ger de inte sina anställda betalt så får de svårt att rekrytera och anställda söker sig till konkurrenter eller andra branscher. Att minska antalet anställda har varit en enklare väg att gå. Det påverkar givetvis servicenivån.

Att den här tråden ens finns och har 700+ inlägg och 143 000+ visningar är för mig ett bevis på hur fantastiskt SAS produktplacering funkar 2019. Jag tror att Air Koryo har tom bättre koll på sin produkt:p

Jag har läst igenom tråden >2017 delen för att göra en avgränsning.
På fredag gör mig min första SAS Plus intra-Euro flygning sedan 2015 (även min första intra-Euro med SAS sedan 2015), jag flyger ARN-LHR, så jag kan inte referera till tidigare Plus upplevelser.
Jag har ingest tier status hos SAS.
Flyget flygs av SAS Ireland.

Resan är ren leisure resa och jag tänkte dra full "fördel" av att flyga i Plus, jag ansluter från GOT så fasttrack på ARN är n/a, lounge blir Pontus (om jag hinner med detta annars blir det ett snabbesök i Swedavia loungen efter passkontrollen). Det är ombord på flyget som jag kan använda Plus fördelarna.
Ni som reser med frekvent med SAS, förväntas jag beställa alla dryck på en gång eller är det kutym att gå fram till galley och be om mer "fika" alt. "plinga", jag får uppfattning att det ibland är som "soup-Nazi" avsnitt i Seinfeld när det gäller SAS service i Plus ;).
Utöver kuben, kan jag även beställa snacks och annat sött complementary eller är det en tier förmån?

EK

På fredag gör mig min första SAS Plus intra-Euro flygning sedan 2015 (även min första intra-Euro med SAS sedan 2015), jag flyger ARN-LHR, så jag kan inte referera till tidigare Plus upplevelser.

Resan är ren leisure resa och jag tänkte dra full "fördel" av att flyga i Plus, jag ansluter från GOT så fasttrack på ARN är n/a, lounge blir Pontus (om jag hinner med detta annars blir det ett snabbesök i Swedavia loungen efter passkontrollen). Det är ombord på flyget som jag kan använda Plus fördelarna.
Ni som reser med frekvent med SAS, förväntas jag beställa alla dryck på en gång eller är det kutym att gå fram till galley och be om mer "fika" alt. "plinga", jag får uppfattning att det ibland är som "soup-Nazi" avsnitt i Seinfeld när det gäller SAS service i Plus ;).
Utöver kuben, kan jag även beställa snacks och annat sött complementary eller är det en tier förmån?

EK

Du behöver inte beställa allt på en gång.
Ta in det du vill ha till maten och komplettera allt eftersom.
Ja, snacks ingår.

EK

Allt som finns i menyn ingår om du sitter i Plus. När det gäller annan färsk mat (typ mackor) verkar det serveras först efter att serveringen i Go är klar också.

Serveringen i Plus brukar gå till så att först kommer kub + bröd, därefter dryck från cafévagnen. Sedan samlas det in och det kommer kaffe + praliner. Mitt tips är att du beställer det du vill ha till maten och kaffet samtidigt, så slipper du vänta sen :)

Om du önskar något annat kan du antingen beställa det samtidigt som de går med cafevagnen, de har allt med sig då. Alternativt när du vill. Mest uppskattat brukar väl vara att man säger till när de ändå är vid stolen, typ när de delar ut praliner - alternativt går till galleyt. Men plinga fungerar ju det med!

Jag brukar skriva en liten lapp med vad jag vill och överlämna den.

Det var en ny variant men med tanke på hur ofta det blir fel kanske det är bra? Annars gillar jag när det finns inbyggt i underhållningssystemet. Air NZ har ett bra sådan där man kan speca hur man vill ha sin G&T serverat, det sägs att även Norwegian har något liknande men det känner jag inte till...

Det var en ny variant men med tanke på hur ofta det blir fel kanske det är bra? Annars gillar jag när det finns inbyggt i underhållningssystemet. Air NZ har ett bra sådan där man kan speca hur man vill ha sin G&T serverat, det sägs att även Norwegian har något liknande men det känner jag inte till...
Ja, norwegians system är föredömligt, välj vad du vill ha på monitorn, dra ditt kort och vips dyker prylarna upp!

Toppen