Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Finns det några erfarenheter av hur länge man måste ha kortet för att få behålla sina 20000 baspoäng? Har planerat att skaffa kortet främst för att få in baspoängen, men sedan även tjäna in en 2-4-1, som kanske tar, 4-6 månader, sedan tänkte jag säga upp kortet.
Finns det någon minimumtid man måste äga kortet, för att få behålla baspoängen?
Om du säger upp det inom ett år så riskerar du givetvis att de dras tillbaka. Rekommenderar inte att försöka 'lura' systemet, det blir bara sämre för oss alla.

Om du säger upp det inom ett år så riskerar du givetvis att de dras tillbaka. Rekommenderar inte att försöka 'lura' systemet, det blir bara sämre för oss alla.
Det hoppas jag verkligen att AMEX gör. I början när kortet lanserades så sände de ju över 20K poäng två, tre gånger för många gånger till de flesta här. Finns någon tråd om det. Jag fick överfört felaktigt 40K istället för 20K. De drog tillbaka de felaktiga poängen efter någon vecka, vilket var bra.

Last edited:
Finns det några erfarenheter av hur länge man måste ha kortet för att få behålla sina 20000 baspoäng? Har planerat att skaffa kortet främst för att få in baspoängen, men sedan även tjäna in en 2-4-1, som kanske tar, 4-6 månader, sedan tänkte jag säga upp kortet.
Finns det någon minimumtid man måste äga kortet, för att få behålla baspoängen?
Varför skaffa kortet om du redan från början planerar att säga upp det? Skaffa ett premium istället så får du en voucher efter 150K spend.

Varför skaffa kortet om du redan från början planerar att säga upp det?
Fast den frågan besvarar väl @ante888 ganska tydligt.

Har planerat att skaffa kortet främst för att få in baspoängen, men sedan även tjäna in en 2-4-1, som kanske tar, 4-6 månader, sedan tänkte jag säga upp kortet.
Han vill komma över statuspoängen och få en voucher, till lägsta möjliga kostnad antar jag.

Sen är vi nog många som tycker som @Canadien, @Remington Steele och @NotRyan , det vill säga att detta tangerar, eller rent av är missbruk, och inte bör uppmuntras, undertecknad inkluderat. Samtidigt kan det inte vara fel i att fråga om hur reglerna ser ut. På detta forum tycker jag ofta det är lite oklart vilka "missbruk" som uppmuntras och vilka som det ses ner på. Säger bara reflexvästar och avishyror...

Det låter rimligt, ville bara dubbelkolla om någon visste något mer, därav frågan.
Ni som sagt upp kortet efter mer än ett år, har ni fått behålla baspoängen för det "icke fullbordade året"?

Han vill komma över statuspoängen och få en voucher, till lägsta möjliga kostnad antar jag.

Sen är vi nog många som tycker som @Canadien, @Remington Steele och @NotRyan , det vill säga att detta tangerar, eller rent av är missbruk, och inte bör uppmuntras, undertecknad inkluderat. Samtidigt kan det inte vara fel i att fråga om hur reglerna ser ut. På detta forum tycker jag ofta det är lite oklart vilka "missbruk" som uppmuntras och vilka som det ses ner på. Säger bara reflexvästar och avishyror...

Precis, att komma över statuspoängen och en voucher till lägsta möjliga kostnad är mitt mål.
Då får jag behålla Elite i ett år helt enkelt.

Har för mig att jag läst att man fått behålla dem men kan inte svära på saken.
Har själv skaffat kortet för några månader sedan och skulle bli förvånad om de drar tillbaks statuspoängen om jag skulle säga upp kortet idag.

Precis, och aviskampanjen och folks överutnyttjande av den har ju faktiskt haft en direkt påverkan på oss andra, dvs det blev försämringar.

Missar antagligen något men vad är problemet? Man betalar ju årsavgiften på 4000:- dag 1, den får ju anses vara betalningen för de 20k baspoängen. Spenden som sen görs ger extra poäng och voucher. Vad skulle vara skillnaden med att säga upp kortet mot att bara låta det ligga i byrålådan hemma när vouchern är intjänad?

Toppen