Senaste nytt

Betalo - SAS Eurobonus MasterCard

Vad, i din mening, menar du skulle vara skillnaden dem två emellan? Utveckla gärna då jag är genuint nyfiken!

Edit: Detta blev också mitt 2000:e inlägg.

Det äv väl två olika företag. Betalo nekas, men Billhop då ? Tänker på alla dessa värvningar till Billhop och den tjänsten verkar störst. Tänker det är bättre att fråga här än att ringa kundtjänst ??

Det äv väl två olika företag. Betalo nekas, men Billhop då ? Tänker på alla dessa värvningar till Billhop och den tjänsten verkar störst. Tänker det är bättre att fråga här än att ringa kundtjänst ??

Det är två olika företag, ja, men de utför samma tjänst. Värvningarna till Billhop har ju ENBART med att göra att man får gratistransaktioner...
SEB har fortfarande, som har nämnts säkerligen 100+ gånger i tråden om SAS EuroBonus Mastercard, en gräns för transaktioner likt dessa. Det spelar ingen roll vare sig det är Billhop eller Betalo.

och för att förtydliga - Betalo nekas inte per se. SEB har en gräns på vad jag vill minnas är 10k per dygn och 24k per 3 dygn, för sådana transaktioner. Går man över denna så nekas köpet, oavsett vilken av tjänsterna du använder. Det är typen av tjänst som är nyckeln i det hela.

Detta visste ju även trådskaparen om, baserat på den gamla tråden han skapade i maj om just kort.

Det är två olika företag, ja, men de utför samma tjänst. Värvningarna till Billhop har ju ENBART med att göra att man får gratistransaktioner...
SEB har fortfarande, som har nämnts säkerligen 100+ gånger i tråden om SAS EuroBonus Mastercard, en gräns för transaktioner likt dessa. Det spelar ingen roll vare sig det är Billhop eller Betalo.

och för att förtydliga - Betalo nekas inte per se. SEB har en gräns på vad jag vill minnas är 10k per dygn och 24k per 3 dygn, för sådana transaktioner. Går man över denna så nekas köpet, oavsett vilken av tjänsterna du använder. Det är typen av tjänst som är nyckeln i det hela.

Detta visste ju även trådskaparen om, baserat på den gamla tråden han skapade i maj om just kort.

Ja det blev lite rörigt med massa trådar hit o dit. Startade en ren tråd med de tjänster som är emot kreditkortsföretagens regler. Såg den började fyllas på. Lättare att ha koll för vem vill riskera bli av med sitt kort! Trevlig helg. Robert

Men man behöver inte överskrida dessa gränser för att kortet skall spärras, det kan dom göra godtyckligt och hota kunden med uppsägning för att man använder Betalo/Billhop. ÄVEN om man inte är i närheten av dessa gränser.

Men man behöver inte överskrida dessa gränser för att kortet skall spärras, det kan dom göra godtyckligt och hota kunden med uppsägning för att man använder Betalo/Billhop. ÄVEN om man inte är i närheten av dessa gränser.

Korrekt. När de spärrade mitt var det för en transaktion på 2000 kr och det var den första via någon sådan tjänst på en månad. Hade heller aldrig tidigare hanterat några belopp upp mot maxgränsen.

SEB Kort vill inte ens(mer eller mindre förbjuder) att man använder dessa tjänster, dom anser att kortet endast är till för att handla med. Detta slängde dom upp i mitt face för ett par transaktioner som var av mindre betydelse. Jag tror att de reagerade mest för att det var 3st räkningar under två dagar.

Förra gången, för ett par månader sedan klagade dom inte, då hade jag två av dessa transaktioner. Denna gången spärrade dom mitt kort någon dag senare. Efter samtal med dom så var allt som vanligt igen.

Dom var även på mig om mina extrainbetalningar som jag hade gjort. De menar på att krediten skall räcka för två månader och förfarandet med mina extrainsättningar gjorde dom en konstig parallell med bilhandlare som hade extrakort till familjemedlemmar som köpte bilar på korten och samlade på sig mer eurobonus. Tyckte det var en märklig jämförelse som jag inte ens orkade diskutera.

Så summa kardemumma av den diskussionen är att SEB kort vill att man skall ha tillräcklig med kredit för att klara sig i två månader. jag svarade att om jag inte vill ha massa höga krediter men att jag ibland måste handla för mer en månad än vad krediten tillåter så måste jag alltså höja kreditgränsen och inte göra extrainbetalningar på mitt kort för att kunna använda mitt kort i en större utsträckning: Svar JA

Om jag har en kredit på 5000kr, men handlar för 15000 genom att göra extrainsättningar på 10000, vad skulle egentligen vara skillnaden med om jag handlar för 15000 med en kreditlimit på 15000? Det är fortfarande samma eurobonuspoäng som utbetalas. Larvigt kan jag tycka, men de har väl sina regler av en anledning....

Last edited by a moderator:
Dom var även på mig om mina extrainbetalningar som jag hade gjort. De menar på att krediten skall räcka för två månader och förfarandet med mina extrainsättningar gjorde dom en konstig parallell med bilhandlare som hade extrakort till familjemedlemmar som köpte bilar på korten och samlade på sig mer eurobonus. Tyckte det var en märklig jämförelse som jag inte ens orkade diskutera.

Så summa kardemumma av den diskussionen är att SEB kort vill att man skall ha tillräcklig med kredit för att klara sig i två månader. jag svarade att om jag inte vill ha massa höga krediter men att jag ibland måste handla för mer en månad än vad krediten tillåter så måste jag höja kreditgränsen och inte göra extrainbetalningar på mitt kort för att sänka mitt kort: Svar JA

Om jag har en kredit på 5000kr, men handlar för 15000 genom att göra ectrainsättningar på 10000, vad skulle egentligen vara skillnaden? Om jag handlar för 15000kr med en kreditlimit poå 5000kr eller om jag handlar för 15000 med en kreditlimit på 15000 så är det fortfarande samma eurobounspoäng som utbetalas. Larvigt kan jag tycka, men de har väl sina regler av en anledning....
Med risk för att vara ute och cykla kan det vara problematiskt för dem med insättningar i förväg eftersom deras verksamhet då liknar en bank. Och de är ett kreditinstitut, som saknar banktillstånd. Kan vara något sådan formalia. Rent pengamässigt är det ju samma sak, och ditt resonemang är helt rimligt ur ett penga-perspektiv.

Sist jag kollade så var väl SEB en bank...?
Med risk för att vara ute och cykla kan det vara problematiskt för dem med insättningar i förväg eftersom deras verksamhet då liknar en bank. Och de är ett kreditinstitut, som saknar banktillstånd. Kan vara något sådan formalia. Rent pengamässigt är det ju samma sak, och ditt resonemang är helt rimligt ur ett penga-perspektiv.

SEB är en bank så det ska inte vara problem. Amex är dock en annan femma där du inte får betala in så du hamnar på plussaldo, men du kan ändå göra extra insättningar så länge de inte är större än din skuld.

SEB är en bank så det ska inte vara problem. Amex är dock en annan femma där du inte får betala in så du hamnar på plussaldo, men du kan ändå göra extra insättningar så länge de inte är större än din skuld.

Det var det jag gjorde, endast sänkte skulden, låg aldrig på plus. Detta har jag gjort i åratal med mitt vanliga seb kreditkort som jag hade innan jag skaffade detta.

Toppen