Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Du gör alltså antagandet att de faktiskt lämnar sin skyddade plats bakom gardinen? :p:rolleyes:

Skämt åsido. Jag tycker faktiskt att de allra flesta CC på SAS är toppen! Senaste veckan har jag bland annat blivit "påtrugad" ett par flaskor "bubbel" för att "testa kylen på hotellet" (helt utan att jag bad om det utan bara som en trevlig gest, säkert mot alla regler) och haft en diskussion om Lilla Grisens utfasning med en CC som absolut inte såg ut som hon hade den minsta koll, men det hade hon!

Men visst finns det även nitlotter... :(
Visst finns det massor av SAS crew som är mer än bra och leverera över förväntan inget snack om det. Det möter man då och då inom servicebranchen.

Vad som är trist dock är att deras arbetstagareorganisation verkar göra allt för att de inte skall ha något arbete att gå till, i detta exempel genom att kräva vilkor som gör att servicenivån rasar under flygplanskroppen. Skall bli intressant att följa den stundande avtalsrörelsen nu när piloterna lagt ribban.

Vad som är trist dock är att deras arbetstagareorganisation verkar göra allt för att de inte skall ha något arbete att gå till, i detta exempel genom att kräva vilkor som gör att servicenivån rasar under flygplanskroppen.
Jag blev nyfiken här. Kan du skicka några länkar (eller annan källa) på hur arbetstagarorganisationen kräver villkor som kraftigt försämrar servicenivån?

Jag blev nyfiken här. Kan du skicka några länkar (eller annan källa) på hur arbetstagarorganisationen kräver villkor som kraftigt försämrar servicenivån?
Har tyvärr ingen ingång till dokumentskåpet men vill du uppleva hur det rent praktiskt känns att sitta med allt dricka i knät så rekommenderar jag att du bokar en SAS flight.

Annars så kommer det nog läcka lite smaskiga uppgifter när avtalsrörelsen drar igång, då brukar journalister bli sugna på att berätta om de anomalier som råder.

Har tyvärr ingen ingång till dokumentskåpet men vill du uppleva hur det rent praktiskt känns att sitta med allt dricka i knät så rekommenderar jag att du bokar en SAS flight.
Absolut! Jag ogillar det precis som du när jag flyger SAS Plus på långsträckor. Det jag undrar över är påståendet att det är så på grund av arbetstagarorganisationerna.

Annars så kommer det nog läcka lite smaskiga uppgifter när avtalsrörelsen drar igång, då brukar journalister bli sugna på att berätta om de anomalier som råder.

Är det nu i höst deras avtal ska omförhandlas?
Känns inte bra om det verkligen är som du säger och jag begriper inte vad dom skulle tjäna på det? som du säger så riskerar dom ju alla jobben!?
Om personalen ändå är ombord så kan dom väl lika gärna gå runt i kabinen och skapa trivsel som i sin tur skapar fler passagerare och i förlängningen bättre ekonomi för SAS vilket leder till mer personal och bättre arbetstider för personalen!
Blir bara matt :(

Innan vi sett något bekräftelse på att det här skulle vara ett krav från arbetstagarorganisationen är det här ju endast ett påstående, så inget att bli matt över (än).
Jag får ibland intrycket av att somliga skribenter här lever i tron att ett företag styrs enbart av arbetstagarna.
Tycker man att servicenivån inte lever upp till ens krav och önskemål, är det förstås i första hand till företaget och dess ledning man ska rikta kritiken.
Ett skäl till att servicen i Plus på långdistans är sämre nu än tidigare, kan ju till exempel vara en effekt av att arbetsgivaren har dragit ner på antalet tjänstgörande i kabinen....

Och det kan ju bero på att arbetstagarna fått för generösa villkor så det blir för dyrt med den extra personen i kabinen.
Går alltid att skylla på den andre :)

Det är så sant.
Många fackförbund vill bara ha utan att ge något och i långa loppet gräver dom en grav åt sig själv då.

Detta hat ju tyvärr spårat ur och vi är way off topic så jag tycker vi fortsätter med vad tråden handlar om och kanske startar en ny tråd i detta ämne istället.
Jag hoppas att jag inte ska törsta på vägen hem från NY :)

Toppen