Det här skulle vara döden för poängjakten för min del, hoppas det inte blir såOm jag läser bibeln som jävulen gör så tror jag att de vill testa att ta bort vanliga awards och bara köra ”best availability” på ren sas-metall.
Denna ”förbättring” skulle ju ge diamonds 30% rabatt på awardresor och pandions 40% rabatt, precis som det är på ”best availability”
Nej?Men så är det ju redan!
Hmm, nu förstår jag inte. Är det inte flexibel/dynamisk prissättning på points+cash-awards?
Någon mer än jag som noterade att det sista de sa var att de skulle införa dynamisk prissättning på award.
Endast på ”poäng+pengar” biljetter, inte rena awards.
Men så här är det ju redan!
Awardbokningar: det kommer gå kombinera en awardbokning med exempelvis ett ben award och ett ben revenue. Toppen förändring![]()
Ahh, tack för förtydligandet!Ja, jag höll på att falla av stolen när de sa det...
...men sen framkom det att det bara är på "best availability" (jag tror de skulle byta namn på de olika typerna av biljetter för poäng också... typ Bonus Ultra Pro Super Award osv). Det är ju till viss del redan dynamisk prissättning på dessa, men det är väl bara så att det är beroende på vilken bokningsklass man landar i? Dvs, en Business Pro till New York är alltid lika dyr. Nu förstår jag det som att de vill göra prissättningen "mer" dynamisk och antagligen få en mer eller mindre linjär mappning mellan priset i poäng och i kronor. Jag försökte få dem att berätta ett ungefärligt intervall av poäng man skulle kunna förvänta sig för t.ex. en resa i C till USA, men de mumlade bara om att det kan variera en hel del.
I och med att det sas att för Pandions så kan detta ibland bli billigare än vanliga awards (med 40% rabatt) så bör det alltså finnas minst en biljett till salu vars "best availability"-pris är lägre än 166% av det rena awardpriset för motsvarande biljett.
Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter. Oklart i demon om det fortfarande kommer att kunna delbetala revenuedelen med poäng/pengar eller om det är bara poäng som gäller.
Jag hade en del frågor om vad som gäller kring prissättning och regler när man bokar award åt ett håll och revenue åt det andra. Till att börja med så kommer kostnaden för awarddelen att vara 50% av kostnaden för en ToR (i och med att det kostar 60% för en enkelresa så undrade jag om det skulle bli 50% eller 60%). Hade även lite frågor kring vilka regler som kommer att gälla för av- ombokningar osv, och där sa de ju att det är reglerna för respektive biljett som gäller, men jag tycker det kommer att bli spännande att se om de verkligen får allt att funka som de vill eller om det kommer finnas sweetspots för enkelresor ett tag (dvs, vad händer om jag bokar en tur och retur-resa longhaul med utresa revenue och hemresa award och sen avbokar hemresan? Kommer det bli repricing på utresan som då är en enkelresa eller vad händer?)
det är beroende på vilken bokningsklass man landar i? Dvs, en Business Pro till New York är alltid lika dyr.
Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter. Oklart i demon om det fortfarande kommer att kunna delbetala revenuedelen med poäng/pengar eller om det är bara poäng som gäller.
Jag hade en del frågor om vad som gäller kring prissättning och regler när man bokar award åt ett håll och revenue åt det andra. Till att börja med så kommer kostnaden för awarddelen att vara 50% av kostnaden för en ToR (i och med att det kostar 60% för en enkelresa så undrade jag om det skulle bli 50% eller 60%). Hade även lite frågor kring vilka regler som kommer att gälla för av- ombokningar osv, och där sa de ju att det är reglerna för respektive biljett som gäller, men jag tycker det kommer att bli spännande att se om de verkligen får allt att funka som de vill eller om det kommer finnas sweetspots för enkelresor ett tag (dvs, vad händer om jag bokar en tur och retur-resa longhaul med utresa revenue och hemresa award och sen avbokar hemresan? Kommer det bli repricing på utresan som då är en enkelresa eller vad händer?)
Att kunna kombinera award och revenue låter riktigt spännande! Hoppas att det kommer mer info snart och att det inte dröjer allt för länge innan det blir en möjlighet![]()
Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter.