Senaste nytt

SAS After Work, 12 september i Stockholm

Om jag läser bibeln som jävulen gör så tror jag att de vill testa att ta bort vanliga awards och bara köra ”best availability” på ren sas-metall.

Denna ”förbättring” skulle ju ge diamonds 30% rabatt på awardresor och pandions 40% rabatt, precis som det är på ”best availability”
Det här skulle vara döden för poängjakten för min del, hoppas det inte blir så :)
 
Någon mer än jag som noterade att det sista de sa var att de skulle införa dynamisk prissättning på award.

Ja, jag höll på att falla av stolen när de sa det...

Endast på ”poäng+pengar” biljetter, inte rena awards.

Men så här är det ju redan!

...men sen framkom det att det bara är på "best availability" (jag tror de skulle byta namn på de olika typerna av biljetter för poäng också... typ Bonus Ultra Pro Super Award osv). Det är ju till viss del redan dynamisk prissättning på dessa, men det är väl bara så att det är beroende på vilken bokningsklass man landar i? Dvs, en Business Pro till New York är alltid lika dyr. Nu förstår jag det som att de vill göra prissättningen "mer" dynamisk och antagligen få en mer eller mindre linjär mappning mellan priset i poäng och i kronor. Jag försökte få dem att berätta ett ungefärligt intervall av poäng man skulle kunna förvänta sig för t.ex. en resa i C till USA, men de mumlade bara om att det kan variera en hel del.
I och med att det sas att för Pandions så kan detta ibland bli billigare än vanliga awards (med 40% rabatt) så bör det alltså finnas minst en biljett till salu vars "best availability"-pris är lägre än 166% av det rena awardpriset för motsvarande biljett.

Awardbokningar: det kommer gå kombinera en awardbokning med exempelvis ett ben award och ett ben revenue. Toppen förändring
emoji1419.png

Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter. Oklart i demon om det fortfarande kommer att kunna delbetala revenuedelen med poäng/pengar eller om det är bara poäng som gäller.
Jag hade en del frågor om vad som gäller kring prissättning och regler när man bokar award åt ett håll och revenue åt det andra. Till att börja med så kommer kostnaden för awarddelen att vara 50% av kostnaden för en ToR (i och med att det kostar 60% för en enkelresa så undrade jag om det skulle bli 50% eller 60%). Hade även lite frågor kring vilka regler som kommer att gälla för av- ombokningar osv, och där sa de ju att det är reglerna för respektive biljett som gäller, men jag tycker det kommer att bli spännande att se om de verkligen får allt att funka som de vill eller om det kommer finnas sweetspots för enkelresor ett tag (dvs, vad händer om jag bokar en tur och retur-resa longhaul med utresa revenue och hemresa award och sen avbokar hemresan? Kommer det bli repricing på utresan som då är en enkelresa eller vad händer?)
 
Ja, jag höll på att falla av stolen när de sa det...





...men sen framkom det att det bara är på "best availability" (jag tror de skulle byta namn på de olika typerna av biljetter för poäng också... typ Bonus Ultra Pro Super Award osv). Det är ju till viss del redan dynamisk prissättning på dessa, men det är väl bara så att det är beroende på vilken bokningsklass man landar i? Dvs, en Business Pro till New York är alltid lika dyr. Nu förstår jag det som att de vill göra prissättningen "mer" dynamisk och antagligen få en mer eller mindre linjär mappning mellan priset i poäng och i kronor. Jag försökte få dem att berätta ett ungefärligt intervall av poäng man skulle kunna förvänta sig för t.ex. en resa i C till USA, men de mumlade bara om att det kan variera en hel del.
I och med att det sas att för Pandions så kan detta ibland bli billigare än vanliga awards (med 40% rabatt) så bör det alltså finnas minst en biljett till salu vars "best availability"-pris är lägre än 166% av det rena awardpriset för motsvarande biljett.



Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter. Oklart i demon om det fortfarande kommer att kunna delbetala revenuedelen med poäng/pengar eller om det är bara poäng som gäller.
Jag hade en del frågor om vad som gäller kring prissättning och regler när man bokar award åt ett håll och revenue åt det andra. Till att börja med så kommer kostnaden för awarddelen att vara 50% av kostnaden för en ToR (i och med att det kostar 60% för en enkelresa så undrade jag om det skulle bli 50% eller 60%). Hade även lite frågor kring vilka regler som kommer att gälla för av- ombokningar osv, och där sa de ju att det är reglerna för respektive biljett som gäller, men jag tycker det kommer att bli spännande att se om de verkligen får allt att funka som de vill eller om det kommer finnas sweetspots för enkelresor ett tag (dvs, vad händer om jag bokar en tur och retur-resa longhaul med utresa revenue och hemresa award och sen avbokar hemresan? Kommer det bli repricing på utresan som då är en enkelresa eller vad händer?)
Ahh, tack för förtydligandet!
 
det är beroende på vilken bokningsklass man landar i? Dvs, en Business Pro till New York är alltid lika dyr.

Jag verkar ha haft både rätt och fel där. Det finns ett begränsat antal distinkta priser för en viss resa, och det är troligt att det bestäms av bokningsklassen snarare än vad den kallas i bokningsdialogen, så just Business Pro kostar säkert inte lika mycket alla avgångar.
Kollar jag en enkelresa ARN-LLA imorgon så kan man få Plus Pro för antingen 17000, 19000, eller 77000 (!!!!!!!) poäng.
 
Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter. Oklart i demon om det fortfarande kommer att kunna delbetala revenuedelen med poäng/pengar eller om det är bara poäng som gäller.
Jag hade en del frågor om vad som gäller kring prissättning och regler när man bokar award åt ett håll och revenue åt det andra. Till att börja med så kommer kostnaden för awarddelen att vara 50% av kostnaden för en ToR (i och med att det kostar 60% för en enkelresa så undrade jag om det skulle bli 50% eller 60%). Hade även lite frågor kring vilka regler som kommer att gälla för av- ombokningar osv, och där sa de ju att det är reglerna för respektive biljett som gäller, men jag tycker det kommer att bli spännande att se om de verkligen får allt att funka som de vill eller om det kommer finnas sweetspots för enkelresor ett tag (dvs, vad händer om jag bokar en tur och retur-resa longhaul med utresa revenue och hemresa award och sen avbokar hemresan? Kommer det bli repricing på utresan som då är en enkelresa eller vad händer?)

Att kunna kombinera award och revenue låter riktigt spännande! Hoppas att det kommer mer info snart och att det inte dröjer allt för länge innan det blir en möjlighet :)
 
Att kunna kombinera award och revenue låter riktigt spännande! Hoppas att det kommer mer info snart och att det inte dröjer allt för länge innan det blir en möjlighet :)

Nu vet vi ju att man ska ta denna typ av löften från SAS med en nypa salt, men det skulle komma "snart" och "under hösten" (förhoppningsvis 2019). De hade åtminstone en prototyp av bokningssystemet som de visade upp, så de har kommit en bit på vägen i alla fall.
 
Jag pratade en hel del med personen som varit med och utvecklat detta (och som även hade varit med om den dynamiska prissättningen ovan - de båda funktionaliteterna ska sjösättas samtidigt), och det är alltså kombination av rena awards och "best availability"-varianten av revenuebiljetter.

Just ja, de sa även att FlyPremium-rabatten kommer att börja funka även på enkelresor också, och inte bara roundtrips. Som vi (men uppenbarligen inte de) vet så funkar det ju förstås redan, men man måste boka via Classic-sidan för att få det att funka, så jag antar att det kommer att börja funka i den vanliga bokningsdialogen också.
 
Toppen