mha321
Medlem
Den stora skillnaden är ju som @pqvst citerar ovan att Finnair kan vända sina flighter i Asien på mindre än 24 timmar. Det går inte från Arlanda (och ännu mindre från Kastrup, men när det ändå inte räcker till på Arlanda så gör det ingen skillnad). Åtminstone inte med tillräckligt många av de intressanta destinationerna.Hade SAS valt att lägga Asientrafiken från Stockholm, hade nog inte Helsingfors varit vad det idag är.
HEL har också optimerat sin banking för just connections från Europa som ska matcha Finnairs långdistans. Skulle Arlanda och SAS göra motsvarande skulle det väl bland annat innebära att dra ner på hur mycket de bolag som inte är Star Alliance (och därmed matar SAS) flyger vid de avgångstider som passar en sådan banking. Och det lär inte hända.
Finavia och finska regeringen ser Finnair som något bra. Swedavia och svenska regeringen ser SAS som något dåligt. Lite hårddraget och fyrkantigt att säga så såklart, men i praktiken så är det så.
Kan ha gjort, men i dag handlar det betydligt mindre om SAS och betydligt mer om Sverige+Swedavia.Det handlar om en lång historia där SAS har valt att göra Köpenhamn till en större flygplats än vad det kanske borde vara.