Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt från Köpenhamn till Los Angeles

Nu jublar miljötalibanerna! Det här är inget annat än pinsamt för Sverige och Stockholm. "Capital of Scandinavia"? Vilket skämt. Största staden i Skandinavien har den minsta flygplatsen, och mindre lär den bli så länge MP har makt. Vi räddar miljön genom att mellanlanda.

Bokade ARN - HKG förra året för att senare se den ställas in och flyttas via CPH, med följden att vi fick sova i CPH pga försening från ARN. Den kändes ju bra... De lär väl även här planera in 1-timmes transfers i CPH med samma risk.

En annan intressant sak; när jag frågade om flytten sa SAS bl.a. att de har ju fått LAX och kan få ännu bättre turer dit tack vare att de släppte HKG.

SAS hade drygt 200 destinationer som mest (sent 80?), ca 90 som minst. Nu, 115? Skulle vara intressant att se hur de fördelar sig över tiden mellan de tre hubbarna.

SAS kundservice på Facebook lovar "the price schould be almost the same" efter att linjen flyttats...
De verkar dock ha höjt priset från Köpenhamn. Jag gjorde denna jämförelse häromdagen (belopp inom parentes är skatter och avgifter):

5-8/12-2019
CPH-ARN-LAX t/r 4689 SEK (3885 SEK)
ARN-LAX t/r......... 4040 SEK (2680 SEK)

5-8/3-2020
CPH-LAX t/r......... 5051 SEK (3235 SEK)
ARN-CPH-LAX t/r 3998 SEK (3338 SEK)

Så SAS verkar tro att man kan tjäna mer på själva biljetten genom att flyga rutten från CPH i stället för ARN.

De verkar dock ha höjt priset från Köpenhamn. Jag gjorde denna jämförelse häromdagen (belopp inom parentes är skatter och avgifter):

5-8/12-2019

5-8/3-2020

Så SAS verkar tro att man kan tjäna mer på själva biljetten genom att flyga rutten från CPH i stället för ARN.
Ja, det är ingen nyhet. Direktflighter är dyrare, och priset från Köpenhamn är nästan alltid högre än från Arlanda.

5-8/12-2019

5-8/3-2020

Du skulle gjort prisjämförelsen i business istället..

Så fort en linje flyttas eller läggs ner så kommenteras det att det inte är bra för Norrland. Någon som har koll på hur stor % av veckans LAX avgångar som var matning från Norrland?

Utan att ha några som helst belägg för det så misstänker jag att det är minimalt med stolar som säljs. Rejält förutfattade meningar säger att norrlänningar hellre reser österut till Thailand.

@Brandten Jag är också dåligt insatt i Norrlands näringsliv, men vet att det finns en IT miljö och en del företag i t ex Luleå. Bl a Facebook. Troligt att de har bokat lite biz resor till LAX. Därför jag också tror på fakirflighter till CPH framöver från fler orter för smidiga anslutningar i takt med att linjerna flyttas från Sverige.

De traditionella skogs- och gruvnäringarna som man lätt sammanknippar med Norrland lär väl däremot inte ha något i LAX att göra. Det finns dock annat. Någon annan kanske är mer insatt här?

Avslutningsvis gäller detta inte bara LAX framöver. Även många europeiska destinationer kan med fördel flyttas. Kanske halva avståndet från CPH istället för från ARN, och både lägre avgifter och skatter gör sitt på sikt för ruttplaneringen.

Last edited:
Toppen