Jag flög nyligen med Swiss T/R Köpenhamn-Malaga i business via Zurich och känner trots att jag har begränsad erfarenhet av business class inom Europa att min upplevelse förtjänar att uppmärksammas. Min bedömning är att Swiss håller hög klass både avseende service ombord, överlag god kvalitet på mat och dryck ombord, och bra nivå på lounge faciliteter i Zurich (jag är visserligen EBG så jag kunde utnyttja de enligt mitt förmenande utmärkta Senator loungerna). Att byta flyg på Zurich var som många tidigare har beskrivit dessutom oerhört effektivt och enkelt.
Ett litet smolk i glädjebägaren dök dock upp i gaten på Zurich inför hemresan till Köpenhamn. En omåttligt irriterad och närmast aggresiv medarbetare i gaten gick runt och vägde och mätte passagerarnas handbaggage. Jag har inget problem alls med att de självklart skall kontrollera handbaggage när det anses relevant, men den här personen borde inte ha ett jobb som inkluderar möten med människor, ännu mindre ett jobb där känsla för service och omhändertagnade är av någon som helst värde. Personen var mer eller mindre rasande på passagerare som hade ett kilo eller två för mycket i sitt handbaggage och tvingade med rykande öron passagerare att både packa om mellan sina två väskor (om de reste i business) alternativt checka in baggage vid gate. Hon var så arg så hon skakade. Jag tänkte att detta inte kan vara förenligt med Swiss inställning till hur deras personal skall behandla deras passagerare och skrev därför ett brev till customer service, som efter ett par dagar återkom med en ursäkt samt en symbolisk summa poäng som skulle sättas in på mitt Eurobonus konto.
Återigen exemplarisk hantering av Swiss, trots den lite tråkiga upplevelsen vid gate.
Mitt totalintryck av Swiss är alltså utmärkt och jag kommer absolut inte tveka att välja Swiss igen när jag får möjlighet till det.