Senaste nytt

Tips för flightspotting med lillebror

Hej! Vet inte om det är rätt forumdel men chansar!

Har en knepig fråga men med hjälp av er kära medlemmar så ska vi nog kunna knåpa ihop nått!
Skulle flyga upp till SFT nu i veckan och hälsa på hos en vän ett par dagar, men fick precis reda på att det pga diverse anledningar måste blåsas av. Så sitter på en biljett (SAS Youth Go Smart) som troligtvis inte kommer användas, om inte..

Det är så att jag har en flygtokig lillebror (12år gammal) och vi har diskuterat och pratat mycket & länge om flyg senaste året. Ringde nu senast ikväll och frågade om en helvit A330 som flög över där jag bor, han svarade direkt, stenkoll på Flightradar:rolleyes: Jag som storebror är såklart superglad och stolt att vi delar ett såpass "udda" intresse och att han brinner för det så otroligt mycket. Har befunnit mig utomlands senaste månaderna så vi har inte kunnat ses så mycket. Tänkte därför passa på att hitta på något annorlunda och få ett värdefullt minne tillsammans, innan mina studier och hans skola drar igång igen. Vi bor även på olika orter med ett relativt stort avstånd emellan. Minns själv hur mycket en flight mellan NYO-WMI med Ryanair betydde för mig i den åldern, var lyrisk och taggad i veckor innan.

Eftersom jag är student är budgeten inte superhög, tyvärr... Har Scandicpoäng så hotellnatt är ordnat, om det hålls inom Scandic såklart. Sitter därför och funderar ifall det är värt att köpa honom en biljett med mig upp till SFT och tillbaka. Det vi missar där uppe är möjligheter till bra flightspotting, men han skulle bli otroligt lycklig bara av att få flyga. Min andra idé är att köpa två ungdomsbiljetter till annat land (Skandinavien, Tyskland eller Polen då Scandic finns där) och flightspotta där det finns mer intressanta flyg. Datumen som detta går att göra är mellan 14/8 och 17/8. Har ni några idéer? Vet ni något flygmuseum i nått av länderna, eller något annat man skulle kunna hitta på för honom? All tips och hjälp uppskattas!
Fördelen med SFT är billig poängpris på Scandic. Nackdelen som du själv nämnt väldigt få plan som landar/lyfter.

Vilket fint initiativ @Aleksander!

Om du vill ta med din lillebror på flyg upp till SFT och det finns poängbiljetter kvar - står jag gärna för poängkostnaden för denna flygning tur och retur, flygskatten får du ta själv. Detta är ett officiellt erbjudande och postat publikt, just för att det inte är något jag backar ned ifrån. Får du ihop det - hör av dig så löser vi det!

Fantastik bra hjälp av er alla, stort tack! Särskilt tack till Berglund som gav ett så fint erbjudande, det värmde och gör mig glad att veta att det finns så fina människor! Med hjälp av era tips har jag nu skrivit ihop en liten plan.

Lyckades få resan upp till SFT avbokad samt delvis återbetald. Biljettpriserna till bla FRA, AMS, LHR var lite dyra just nu (tar det i framtiden med lite bättre planering), men CPH och OSL hade riktigt bra. Kom samtidigt på att Ethiopian flyger ARN-OSL med sin B787, både priset och tiderna var perfekta. Museet som flera rekommenderat ligger nära, samt att Scandic har hotel vid Gardemoen som det gick att boka rum med poängen. Klappat och klart!
Tanken är att lura brorsan att vi flyger med Norwegians morgonflight vid 07:00, personligen så har jag med stigande ålder och många års erfarenhet från BC lärt mig att i största möjliga mån undvika Norwegian, Ryanair och dylikt;) Vet att han skulle bli väldigt glad även om det är en vanlig B737, då han flugit väldigt lite och största vad jag vet har varit Thomas Cook A320, men som ni vet är det inte riktigt samma sak.. Så kan bara tänka mig chocken när vi helt plötsligt står i boardingkön för en flight mot Addis Ababa:D
Flyger den 13/8 07:40 med ET714 och tillbaka den 14/8 19:45 med ET715. Reserapport utlovas!

Fantastik bra hjälp av er alla, stort tack! Särskilt tack till Berglund som gav ett så fint erbjudande, det värmde och gör mig glad att veta att det finns så fina människor! Med hjälp av era tips har jag nu skrivit ihop en liten plan.

Lyckades få resan upp till SFT avbokad samt delvis återbetald. Biljettpriserna till bla FRA, AMS, LHR var lite dyra just nu (tar det i framtiden med lite bättre planering), men CPH och OSL hade riktigt bra. Kom samtidigt på att Ethiopian flyger ARN-OSL med sin B787, både priset och tiderna var perfekta. Museet som flera rekommenderat ligger nära, samt att Scandic har hotel vid Gardemoen som det gick att boka rum med poängen. Klappat och klart!
Tanken är att lura brorsan att vi flyger med Norwegians morgonflight vid 07:00, personligen så har jag med stigande ålder och många års erfarenhet från BC lärt mig att i största möjliga mån undvika Norwegian, Ryanair och dylikt;) Vet att han skulle bli väldigt glad även om det är en vanlig B737, då han flugit väldigt lite och största vad jag vet har varit Thomas Cook A320, men som ni vet är det inte riktigt samma sak.. Så kan bara tänka mig chocken när vi helt plötsligt står i boardingkön för en flight mot Addis Ababa:D
Flyger den 13/8 07:40 med ET714 och tillbaka den 14/8 19:45 med ET715. Reserapport utlovas!

Låter som en toppenplan. Kom bara ihåg att ni måste ha pass med er (såvitt jag har förstått det) för den flighten då den avgår från non-Schengen-delen av Arlanda. Vore lite snopet att dyka upp på Arlanda och så inte ta sig till gaten...

Snyggt ordnat och fint gjort av dig! Önskar er en fin tur!

Låter som en toppenplan. Kom bara ihåg att ni måste ha pass med er (såvitt jag har förstått det) för den flighten då den avgår från non-Schengen-delen av Arlanda. Vore lite snopet att dyka upp på Arlanda och så inte ta sig till gaten...

Precis vad jag tänkte skriva tidigare med förslag som LHR etc där pass också krävs.

Det låter toppen. Ha det riktigt roligt och kul att du vill dela med dig av äventyret. Happy spotting:cool:

Vilket fint initiativ @Aleksander!

Om du vill ta med din lillebror på flyg upp till SFT och det finns poängbiljetter kvar - står jag gärna för poängkostnaden för denna flygning tur och retur, flygskatten får du ta själv. Detta är ett officiellt erbjudande och postat publikt, just för att det inte är något jag backar ned ifrån. Får du ihop det - hör av dig så löser vi det!
När BC är som bäst!

Toppen