Senaste nytt

SAS Mastercard och tjänsten "Card Transfer" från min spanska bank

IT-snubben

Medlem
Hej,

Eftersom vi har ett hus i Spanien så har vi även ett bankkonto i en spansk bank.

För några dagar sedan fick vi ett mail från den spanska banken att de har startat en tjänst, Card transfer, som går ut på att jag kan föra över pengar till kontot i Spanien från valfritt eget kreditkort.

BancoSabadell card transfer.JPG

När jag följer länken More information ( Card Transfer -

BANCO SABADELL
) så står följande:

"Card Transfer offers you the option of using your credit or debit card from your bank in your country of origin to transfer money to your euro account in Banco Sabadell."

Detta borde innebära att jag kan använda mitt SAS Eurobonus MC för detta, eller?

Frågan är ju då vad, och vart, i den kedjan kommer jag att få betala extra för? Kommer detta att räknas som kontantuttag eller köp tror ni?

Jag kan ju självklart redan idag föra över pengar konto till konto kostnadsfritt men ser ju möjligheten att kanske dra in några Eurobonuspoäng på mina löpande utgifter. :D

Prova att dra över 1000 kr och se vad som händer?
Och sen måste man ju prova med att överskrida kontantuttagslimiten för att se om dom likställer det med Betalo.

Sen får man se upp med att det trots allt är SEB så det kan komma hot om uppsägning eller att dom spärrar möjligheten till kontantuttag (även Billhop/Betalo)

I Spanien går det ju att betala allt direkt med kreditkort på internet utan att gå omvägen via någon bank:
fastighetsskatt, försäkringar, bilskatt, sopavgift, vatten- och elräkningar, medlemsavgifter i hyresgästföreningar osv.
Banker brukar dessutom ta ut en avgift om man har ett konto utan större transaktioner...

Last edited:
I Spanien går det ju att betala allt direkt med kreditkort på internet utan att gå omvägen via någon bank:
fastighetsskatt, försäkringar, bilskatt, sopavgift, vatten- och elräkningar, medlemsavgifter i hyresgästföreningar osv.
Banker brukar dessutom ta ut en avgift om man har ett konto utan större transaktioner...

Jo, det är sant att i många lägen går det att betala direkt med kort men ofta kräver detta att man är fysiskt på plats vid en betalterminal för att göra detta vilket gör det väldigt opraktiskt i mitt läge. Dessutom är de inte alltid överlyckliga i kreditkort utan vissa godtar bara debetkort.

Löpande räkningar (el, fiber, community-avgift, försäkring osv) anser jag hanteras bäst genom autogiro från ett spanskt konto vilket jag då endast behöver se till att det alltid finns täckning på. Det kontot fyller jag på via en internationell banköverföring när det börjar sina.

Det är till detta konto den spanska banken nu erbjuder möjligheten att föra över pengar från kreditkort vilket öppnat en eventuell möjlighet att dra in lite Eurobonuspoäng på dessa fasta utgifter. Dock inte till vilket pris som helst.

Jag ska prova föra över en summa framöver för att se vad resultatet blev. För min analys, vart kan jag förvänta mig att kostnader tillkommer? Sämre exchange rate än vid internationell överföring, kontantuttagsavgift (SEB), kortbetalningsavgift eller likn. (Spansk bank), annat?

Har samma kombination av konto och SEPA autogiro som @IT-snubben. :)

Jag behöver dessutom överföra minst €700 per månad för få kontoavgifterna och VISA-kortet gratis (Cuenta Expansión), så jag är lite extra intresserad om man skulle kunna få EuroBonus-poäng på månadsöverföringarna. :D

När Banco Sabadell lanserade tjänsten november 2018 var det en del avgifter som man fick rabatt på under en provperiod, från kampanjmailet;

"Promotion valid between 1 and 30 November 2018 (both inclusive), consisting of the discount of the fee for using Card Transfer (€10), restricted to a single use and for customers who have never used the service before the start of the promotion. The fee will be credited to the customer’s main account during the 90 calendar days following the promotion. When transferring funds in currencies other than the euro, a 3% mark-up fee will apply.

Operation valid for cards issued in Iceland, Norway and European Union countries (except Croatia, Luxembourg, Malta and Cyprus)"

Tittar man på produktsidan så verkar det inte längre vara några avgifter.

@IT-snubben Har du hunnit testa än? :)

Jo, det är sant att i många lägen går det att betala direkt med kort men ofta kräver detta att man är fysiskt på plats vid en betalterminal för att göra detta vilket gör det väldigt opraktiskt i mitt läge. Dessutom är de inte alltid överlyckliga i kreditkort utan vissa godtar bara debetkort.

Nä, fakturor kan man få med e-post sen är det bara att betala online.
Så har det varit väldigt länge
kredit- eller debit har ingen betydelse, Amex däremot är det ingen som tar.

exempel från Alicante

Payment of taxes, fees and fines | Suma Tax Administration - Accounts to the Diputación of Alicante
Home - Can I pay over the phone or on your site? What other options do I have? | Suma Tax Administration - Accounts to the Diputación of Alicante

El
How can I pay my bills? | Iberdrola for Homeowners' Associations

Vatten
Paying your bill / Bill payment - Hidraqua

Lite annorlunda namn på andra ställen, t.ex. vatten Malaga
Online Payment

Däremot är de många utlänningar som luras att tro att de måste använda mellanhänder
och fixare för att betala skatter mm

Nä, fakturor kan man få med e-post sen är det bara att betala online.
Så har det varit väldigt länge
kredit- eller debit har ingen betydelse, Amex däremot är det ingen som tar.

Ok. Det är kanske fler som accepterar onlinebetalningar än vad jag först trodde. I vilket fall är jag inte intresserad av att erhålla och behöva hantera periodiska fakturor manuellt utan värderar enkelheten i autogirot. I min värld är det bättre att jag i efterhand upptäcker att en belopp har dragits från kontot än att jag av någon anledning missar en faktura. Enstaka fakturor använder jag gärna kort för.

Toppen