Senaste nytt

Nyttja privat kreditkort för företagets fakturor.

Hej.

Är det någon här som är ensam ägare i ett aktiebolag, eller anställd, som betalar företagets fakturor med sitt privata kreditkort?

Verkar hänt en hel del med lagstiftningen angående ämnet och är nyfiken på om det finns någon som gör på detta viset.

Har planer på att from 2020-01-01 betala samtliga av företagets fakturor, 75 000-125 000SEK per månad, via Betalo eller Billhop.

Någon som vet om det är tillåtet och om det uppkommer arbetsgivaravgifter och liknande om det exempelvis räknas som en förmån?

Mitt bolag är helt grönt i övrigt så en kontroll från Skatteverket är inget jag skulle ligga sömnlös över, men vill veta vad som gäller.

Tänkte även ta upp detta med min revisor vid när nästa tillfälle ges.

Det går.

En väldigt noggrann revisor kommer att ha synpunkter på förfarandet och tycka att det ”minst blir otydligt” i bokföringen när du med privatutlägg blir en stor ”leverantör” till bolaget. Men så länge du har kvittona som visar hur pengarna har gått så fungerar det - än så länge.

Särskilt om du betalar Billhops/Betalos avgift privat och bara får ersättning från ditt företag för själva utlägget. Det är den extra avgiften som, möjligen, skulle kunna ses som någon form av förmån och då är det ju enkelt att ta bort den tveksamheten ur kalkylen.

Det går.

En väldigt noggrann revisor kommer att ha synpunkter på förfarandet och tycka att det ”minst blir otydligt” i bokföringen när du med privatutlägg blir en stor ”leverantör” till bolaget. Men så länge du har kvittona som visar hur pengarna har gått så fungerar det - än så länge.

Särskilt om du betalar Billhops/Betalos avgift privat och bara får ersättning från ditt företag för själva utlägget. Det är den extra avgiften som, möjligen, skulle kunna ses som någon form av förmån och då är det ju enkelt att ta bort den tveksamheten ur kalkylen.

Avgiften hade jag tänkt ta privat ändå, men finns ju mycket information på Skatteverkets webbplats angående förmånsbeskattning på frequent flyer bonusar men det verkar bara gälla om det är poäng man får i tjänsten?
Jag flyger inget i tjänsten, enbart privat, men om det är fullt lagligt och godkänt så varför inte tjäna poäng denna vägen....

Hej.

Är det någon här som är ensam ägare i ett aktiebolag, eller anställd, som betalar företagets fakturor med sitt privata kreditkort?
Ja

Verkar hänt en hel del med lagstiftningen angående ämnet och är nyfiken på om det finns någon som gör på detta viset.
Vet inte vad som ändrats men vet flera som gör så.

Har planer på att from 2020-01-01 betala samtliga av företagets fakturor, 75 000-125 000SEK per månad, via Betalo eller Billhop.
Av tidigare revisor så har jag blivit informerad om att om bolaget har pengar så ska bolaget i huvudsak betala fakturorna. Är det likviditetsfrågor så kan man göra egna utlägg. Obs: vet inte sanningshalten i detta.

Tänkte även ta upp detta med min revisor vid när nästa tillfälle ges.
Rapporter gärna tillbaka.

Jag har kört på betalning med privata kreditkort för många av firmas utgifter. Inga problem med revisorn. Däremot har han avrått från att företaget skall betala avgiften om man betalar via Betalo eller Billhop. Det tycker jag också är ganska självklart. Detta blir ju en privat förmån och då skall du skatta för denna förmån privat. Samma som för leasingbilen. Ganska självklart.

Skulle hålla tassarna borta från dylikt förfarande. Att betala saker med privat kreditkort och så ta ut det som utlägg är en sak. Är ju faktiskt och tyvärr ett alltför vanligt förfaringssätt där företag tycker de anställda skall leka bank.

Men att sätta det i ett system, för egen vinnings skull, och du är ute på ganska djupt vatten. Förvisso en gråzon. Men räkna med att du kommer åka dit vid en revision eller motsvarande.

• Gilla
Reactions: Alf
Jag har svårt att se hur skv skulle ha problem med att jag gör utlägg med mitt privata kort vid köp i affär så länge kvittot står utställt på bolaget enligt konstens alla regler. Jag slipper släpa runt på företagskortet och bolaget slipper en kortavgift. Win win. Blir knappast mer jobb vid bokföring heller då jag reglerar skuld till närstående en gång per månad.

Jag har svårt att se hur skv skulle ha problem med att jag gör utlägg med mitt privata kort vid köp i affär så länge kvittot står utställt på bolaget enligt konstens alla regler. Jag slipper släpa runt på företagskortet och bolaget slipper en kortavgift. Win win. Blir knappast mer jobb vid bokföring heller då jag reglerar skuld till närstående en gång per månad.

Nej i det fallet du beskriver kommer du inte att få några problem med varken revisor eller Skatteverk. Det är fullt normalt i ett mindre företag att man gör inköpen på detta vis. Det är när man sätter i system att gå runt det hela med exv skatteinbetalningar via betaltjänster o dyl. Skatter i ett företag finns ju ingen anledning att betala via annan betalsajt när pengarna finns i företaget och företaget har ett bankkonto. Då är det ju ganska självklart att man betalar skatterna och avgifterna direkt från företaget till Skatteverket.

Nej i det fallet du beskriver kommer du inte att få några problem med varken revisor eller Skatteverk. Det är fullt normalt i ett mindre företag att man gör inköpen på detta vis. Det är när man sätter i system att gå runt det hela med exv skatteinbetalningar via betaltjänster o dyl. Skatter i ett företag finns ju ingen anledning att betala via annan betalsajt när pengarna finns i företaget och företaget har ett bankkonto. Då är det ju ganska självklart att man betalar skatterna och avgifterna direkt från företaget till Skatteverket.
Att bibehålla likviditeten är ju en högst rimlig anledning att använda ett kreditkort med 55 dagars räntefria köp.

Om man gör detta i syfte att klara företagets likviditet, bör inte företaget då också stå för kostnaden hos betalo/billhop?

Toppen