Senaste nytt

Nice, Frankrike. Tips vad man bör hitta på?

Hallå alla!

Väcker liv i denna gamla tråd. Ska ner till Antibes snart och tänkte om någon har förslag på restauranger för lunch och middag. Finns en del i tråden men tänkte om det finns fler förslag någon vill dela med sig av :)

Jag har varit där många gånger men mestadels lagat maten själv. Tycker att det generellt är svårt att hitta restauranger i området som erbjuder kvalité till ett rimligt pris. Det som jag letar efter är väl främst ställen med bra råvaror, gärna något bra köttställe, fisk och skaldjur går alltid hem också. Behöver inte vara Michelinstjärnor och fine dining utan mer enkla men riktigt bra rätter.

Tar hemskt gärna emot förslag på ställen i Antibes/Juan-les-Pins, Cannes, Nice samt Villefranche/Eze/Menton.

Någon som har nåt bra tips/guldkorn att rekommendera?

Le Brûlot, Antibes
La Flaveur, två-stjärnigt i Nice
Le Panier, gamla stan i Nice
Les Garcons, gamla stan i Nice
Citrus, gamla stan i Nice
Keisuke Matsushima, Nice
La Voglia, Nice, för den hungrige. Enkel men mycket bra mat och giganstiska potioner.
Le Perousin, Cagnes-sur-Mer
Aux Trois Etages, Mougins
Ti Toques, Juan-les-Pains, grym stek när jag var där

Så, nu har du lite att jobba med.

Vad tror ni är bäst - hyra bil och köra till Monaco eller taxi Nice-Monaco över dagen ? Skall hyra bil och åka till Grasse en dag hade vi tänk, reser med mamma o pappa.

En annan grej. Var ett tag sedan jag bytte plan i Oslo. Vi har tight connection med SAS (35 min). När vi anländer från Arlanda till Oslo är det då samma terminal för Nice flighten ?

Tack på förhand !

Skulle rekommendera Mirazur i Menton, som är ett superställe, missa inte att boka det. Alternativt om ni stannar några dagar skulle jag också svänga förbi Le Petit Port. Robust och familjärt kött/fisk/skaldjurs ställe.

I Antibes skulle jag gå på L'Arazur i Antibes. Det är litet och trångt med kanonmat, dock få bord utomhus (ett eller två tror jag om de inte har tagit mer av gatan i anspråk). Ligger brevid Moonshine BBQ, som jag inte provat tyvärr ;)

Vad tror ni är bäst - hyra bil och köra till Monaco eller taxi Nice-Monaco över dagen ? Skall hyra bil och åka till Grasse en dag hade vi tänk, reser med mamma o pappa.

En annan grej. Var ett tag sedan jag bytte plan i Oslo. Vi har tight connection med SAS (35 min). När vi anländer från Arlanda till Oslo är det då samma terminal för Nice flighten ?

Tack på förhand !

Tåget tar bara några minuter, kostar bara några kronor och du anländer mitt i Monaco

Tack på förhand !

Tåget Nice-Monaco är klart mer bekvämt än bil och mer prisvärt än taxi.

EDIT: @Homer var först på bollen

Tack på förhand !
Taxi är brutalt dyrt i Nice var beredd på ockerpriser. Testa Uber men var med på att de inte får åka in i Monaco utan du hamnar på gränsen. I Sibirien kan detta vara ett problem men inte i Monaco. Monaco är också stök när det gäller trafik. Alltid lika kul iofs. när de kommer med en stor Lamborghini och inser hur trånga vägarna är. Annars om du vill ha upplevelse deluxe så ta en helikopter från Nice flygplats till Monaco, tar 7 minuter.

Tåget Nice-Monaco är klart mer bekvämt än bil och mer prisvärt än taxi.

EDIT: @Homer var först på bollen

Självklart tåget. Det vinner alla gånger på den sträckan.

Inom Nice spårvagnen, linje 2 är nu sen någon vecka öppen hela vägen in i centrum där den ansluter till linje 1. Oslagbart och billigt. Gratis transfer upp till stoppet vid tågstationen också (det som kommer efter flygplatsen) om jag inte minns fel, kolla anslagen.

Toppen