Senaste nytt

Tips till SAS från frekventa resenärer, för att skapa fler lojala kunder

Jag kommer fortsätta flyga en longhaul plus med sas per år för att behålla EBG så jag får life. Resten av min Business tar jag troligtvis till andra bolag när det finns lämpliga alternativ.
Nu är ju resenärer som mig en minoritet och står för en liten del av alla resande men jag står fast vid att något är fundamental fel när det krävs 130 flighter mellan ARN-EWR för att bli EBG på poäng om man bokar billig ekonomi. Man lär ju snarare bli pandion med det resmönstret och blir ju diamond på legs före guld på poäng med enbart longhaul.

SAS största konkurrensfördel är eurobonus, när poängen försvinner finns det större anledning för alla att välja andra bolag.


Helt enig. Ena chefen blev EBP på 50+ New york turer per år i billig ekonomiklass. Det är väl kanske dags för ett liknande system som Lufthansa och British har med status/tier points.
 
Det är ingen guldlounge, om den var det kanske den skulle vara lite bättre
om samtidigt statuslösa med Plusbiljetter hänvisades någon annanstans.

Jag undrar hur många ickestatusbesökare med plusbiljetter. I Oslo brukar jag ofta välja business loungen för den är ju glesare än guld.
 
Helt enig. Ena chefen blev EBP på 50+ New york turer per år i billig ekonomiklass. Det är väl kanske dags för ett liknande system som Lufthansa och British har med status/tier points.

EBP är invite only. Det är nog troligt att din chef antingen är i en position som SAS vill smörja eller så var det inte billiga eco-biljetter.

Intjäningen i Go är inte så pjåkig alls om man faktiskt betalar för sig. Någon hundring till för extra bagage och du hamnar betydligt högre än 100p per väg. Tycker det är helt rimligt att man slaktar intjäningen på go light. Vad ska de som köper go light biljetter göra? Försöka tjäna in Senator på LH i light? Få en vettig intjäning av cashpoints på norsken?

SAS har harmoniserat sig med andra bolag. Vilket är dåligt för oss som ville köpa billiga biljetter med hög intjäning. Men övriga resenärer som köper billigaste biljett kommer inte bry sig, och premiumresenärerna som betalar dyrt berörs inte. Samtidigt så flyr minmaxarna skeppet (eller påstår att de gör det) och det är precis såna som SAS inte vill ha som kunder. De kostar mycket och ger väldigt lite.

Så var exakt ligger förändringsbenägenheten och incitamenten för SAS? För om man ska döma av inläggen här, så är förändringarna precis som SAS ville.
 
EBP är invite only. Det är nog troligt att din chef antingen är i en position som SAS vill smörja eller så var det inte billiga eco-biljetter.

Intjäningen i Go är inte så pjåkig alls om man faktiskt betalar för sig. Någon hundring till för extra bagage och du hamnar betydligt högre än 100p per väg. Tycker det är helt rimligt att man slaktar intjäningen på go light. Vad ska de som köper go light biljetter göra? Försöka tjäna in Senator på LH i light? Få en vettig intjäning av cashpoints på norsken?

SAS har harmoniserat sig med andra bolag. Vilket är dåligt för oss som ville köpa billiga biljetter med hög intjäning. Men övriga resenärer som köper billigaste biljett kommer inte bry sig, och premiumresenärerna som betalar dyrt berörs inte. Samtidigt så flyr minmaxarna skeppet (eller påstår att de gör det) och det är precis såna som SAS inte vill ha som kunder. De kostar mycket och ger väldigt lite.

Så var exakt ligger förändringsbenägenheten och incitamenten för SAS? För om man ska döma av inläggen här, så är förändringarna precis som SAS ville.

Nej nej och åter nej. EBP är en tävling som verkar basera sig på spend. Min chef var inte hög chef. Jag är inte en hög chef och mina andra 4 EBP kollegor är inte höga chefer. Men vi har en väldigt väldigt hög spend på SAS.

Sen är det inte riktigt en invite. Man får ingen fråga om man vill eller inte utan får bara ett paket.

Sen kanske vissa fjäskas med EBP. Har själv aldrig sett någon EBP som också råkar vara "hot-shot". Däremot kan jag konstatera att varken HKH Kronprins Frederik och HM Kong Harald inte verkar vara EBP (stod inte med på passagerare manifestet som EBP iaf).
 
Jag undrar hur många ickestatusbesökare med plusbiljetter. I Oslo brukar jag ofta välja business loungen för den är ju glesare än guld.


Nu var det ju inrikes Sverige det handlade om, mitt högst subjektiva intryck är att "alla" som flyger inrikes i tjänsten
även de som flyger ganska sällan har Plusbiljetter, främst för att de alltid är avbokningsbara och ofta bara lite dyrare än Go
och det ju just de som flyger i tjänsten som fyller upp loungerna under rusningstid.
 
Nu var det ju inrikes Sverige det handlade om, mitt högst subjektiva intryck är att "alla" som flyger inrikes i tjänsten
även de som flyger ganska sällan har Plusbiljetter, främst för att de alltid är avbokningsbara och ofta bara lite dyrare än Go
och det ju just de som flyger i tjänsten som fyller upp loungerna under rusningstid.

Jag tror inte att balansen mellan status oavsett klass och plus utan status är särskilt annorlunda mellan in och utrikes. Så vad jag menar är att om majoriteten ändå har status så spelar det ingen roll för loungen i T4. Så tyvärr är nog slutsatsen som vanligt densamma, det är för många som har EBG.
 
Nej nej och åter nej. EBP är en tävling som verkar basera sig på spend. Min chef var inte hög chef. Jag är inte en hög chef och mina andra 4 EBP kollegor är inte höga chefer. Men vi har en väldigt väldigt hög spend på SAS.

Sen är det inte riktigt en invite. Man får ingen fråga om man vill eller inte utan får bara ett paket.

Sen kanske vissa fjäskas med EBP. Har själv aldrig sett någon EBP som också råkar vara "hot-shot". Däremot kan jag konstatera att varken HKH Kronprins Frederik och HM Kong Harald inte verkar vara EBP (stod inte med på passagerare manifestet som EBP iaf).

Du får ingen fråga, men du kan slå dig i backen på att var och en är granskad av SAS.

Men hur ska du ha det undrar jag. Din chef åker på billiga biljetter men har kvalificerat sig med hög spend? Vi gör matten:

Om man ponerar han har planerat och köpt biljetterna när det är billigt så är det 3000 kr tor för till ewr. Det är 156kkr per år. 4-5 business biljetter så har du spenderat lika mycket. Men du har knappast fått Pandion. Du har ju knappt nått Diamond.

Så, antingen överdriver du eller så har chefen betalt betydligt mer för biljetterna än du vet. Alternativt så stämmer inte ditt resonemang om att det enbart är spenden som avgör, vilket också har diskuterats och slagits hål på här på forumet många gånger om. Pandion avgörs inte av enbart spend, men kan absolut vara en del av det.
 
Du får ingen fråga, men du kan slå dig i backen på att var och en är granskad av SAS.

Men hur ska du ha det undrar jag. Din chef åker på billiga biljetter men har kvalificerat sig med hög spend? Vi gör matten:

Om man ponerar han har planerat och köpt biljetterna när det är billigt så är det 3000 kr tor för till ewr. Det är 156kkr per år. 4-5 business biljetter så har du spenderat lika mycket. Men du har knappast fått Pandion. Du har ju knappt nått Diamond.

Så, antingen överdriver du eller så har chefen betalt betydligt mer för biljetterna än du vet. Alternativt så stämmer inte ditt resonemang om att det enbart är spenden som avgör, vilket också har diskuterats och slagits hål på här på forumet många gånger om. Pandion avgörs inte av enbart spend, men kan absolut vara en del av det.

Hur jag skall ha det? Ja jag menar att han har en hög spend på billiga ekonomibiljetter. Inte nödvändigtvis de allra billigaste, för han åkte ju trots allt under hela året och jag vet inte med vilken planeringshorisont han hade. Så spenden var det nog ingen fel på även om jag kan tro att den var högre än 156. Min ena kollega, vi kan kalla honom R, veckopendlade till Geneve och tyckte fredag eftermiddag var rätt tid att beställa följande måndags resa. Han blev EBP. Själv har jag varit EBP i 5 år på en hög spend men väldigt blandade klasser, ofta Go, som t.ex. på Måndag. Mina två andra kollegor ligger någonstans mellan mig och R (färre resor men inte särskilt dyra). Ingen av dessa personer innehar viktiga roller eller är någon beslutsfattare av någon sort. Eftersom jag är en nyfiken individ så brukar jag alltid tjuvkika på passagerarmanifestet eller efter andra EBP ledtrådar och jag kan bara se ett gemesamt tema. Hög och flerårig spendering. Sannolikt över 250k per år.
 
Du får ingen fråga, men du kan slå dig i backen på att var och en är granskad av SAS.

Men hur ska du ha det undrar jag. Din chef åker på billiga biljetter men har kvalificerat sig med hög spend? Vi gör matten:

Om man ponerar han har planerat och köpt biljetterna när det är billigt så är det 3000 kr tor för till ewr. Det är 156kkr per år. 4-5 business biljetter så har du spenderat lika mycket. Men du har knappast fått Pandion. Du har ju knappt nått Diamond.

Så, antingen överdriver du eller så har chefen betalt betydligt mer för biljetterna än du vet. Alternativt så stämmer inte ditt resonemang om att det enbart är spenden som avgör, vilket också har diskuterats och slagits hål på här på forumet många gånger om. Pandion avgörs inte av enbart spend, men kan absolut vara en del av det.

Sen får du gärna berätta hur du fixar biljtter till EWR för 3000 per person månad efter månad, för lågpriskalendern pendlar mellan 4200 och 8300 kr just nu för det kommande året...
 
Toppen