Jahopp... då var man hemma efter en jävligt frustrerande hemresa som sänkt Austrian Airlines
TOTALT i mina ögon.
Vill ni inte läsa min syn på deras hantering, kolla på bilderna och njut av dem. Annars är ni välkomna att läsa och jättegärna kommentera med vad ni tycker.
Vi var bokade på OS102 MUC-VIE 11:20-12:25 och OS313 VIE-ARN 13:00-15:15.
35 minuter på Wiens flygplats. D.v.s. en tight connection men över MCT.
Vi körs ut till planet från MUC FCL och kommer ombord först av alla i god tid. Klockan tickar lite och bussarna med andra pax börjar dyka upp. Det tar rätt lång tid att boarda planet så vi passar på att fråga pursern om vår connection som är lite tight. Han svarar jävligt arrogant "a lot of people have tight connections". Vi missar slot-tiden och kaptenen meddelar att vi kommer bli stående i ungefär 30 minuter till. D.v.s. vår tighta anslutning på VIE blev precis
extremt tight.
Men men, de föreslår inget proaktivt och vi tänker att det säkert löser sig smidigt som connecting arriving F-pax. Det är ju "bara" en Schengen-Schengen transfer.
Anyway, vi kommer iväg, flyger, landar i VIE typ 12:50. Vi får tyvärr apron, vilket vi tänkte kanske inte var ett problem eftersom vi hoppades på att någon skulle möta oss. Jag blev riktigt jävla förvånad när jag ser två "vanliga" bilar framkörda som ska hämta sex pax från Economy (tre per bil) som ska till två andra destinationer som också hade tighta anslutningar.
Frågar ground-folket vid bilarna om de hört något om Stockholm, men de säger att det tyvärr inte finns någon info om det och att vi ska vända oss till service center. Jag höll koll på FR24 och såg att de inte slagit på transpondern på OS313 än, så jag hoppades på att den stod kvar vid gate.
Vi får snällt gå på bussen, vänta på att den fylls upp och sen åka iväg. Ingen möter oss när vi kommit fram dit bussen släpper av oss. Vi ser att gaten är stängd för OS313 och går till Service Center. Tar flera minuter att få hjälp där (det var typ 2-3 pers som jobbade - wtf liksom) och när vi väl får hjälp så säger det typ "sorry" och föreslår att vi ska flyga VIE-MUC-ARN (tillbaka till MUC... wtf liksom) eller VIE-CPH-ARN (med ankomst efter midnatt istället för 15:15).
Ingen kan svara på varför vi inte blivit hämtade och är generellt inte speciellt... förstående när jag frågar hur det kommer sig att de hämtar andra pax men inte oss, när planet inte taxat ut än. (Kollade FR24 igen och planet började taxa först 5 minuter efter att jag kom till service center)
Vi säger OK till VIE-MUC-ARN och får boarding pass, vi går bort till loungerna och kommer inte in i deras HON-lounge eftersom de har annan policy än LH. Man kommer bara åt med departing F samma dag ut från Schweiz eller Tyskland.
Vi kommer in i Senator-loungen och sätter oss, efter några minuter ser jag att vi bara skulle ha 40 min connection i MUC... vore ju jävligt kul att missa.
Tänker att jag måste ta mig till Service Center igen och prata med en manager. Får vänta i 15-20 minuter på att en manager ska dyka upp för att de hade skiftbyte just då (wtf liksom).
När hon kommer så förklarar jag situationen och frågar egentligen två saker (1. Varför släppte de iväg oss till VIE från MUC om det var så knas? 2. Varför mötte de inte upp oss med en bil?)
Hon menar att det inte är en garanti att man möts upp med bil och att det är många faktorer som spelar in. Jag tänker: lol, vilket jävla skämt. EBD *G i Business som är connecting First-pax... de faktorerna räcker tydligen inte.
Anyway, hon fattar problemet och börjar knappa... till slut så lyckas de boka oss på OS315 VIE-ARN som vi får åka med upp till Stockholm.
Summa summarum: det är fan inte en OK hantering.
Mina problem med situationen är.
1. Purserns bemötande MUC-VIE.
2. Ingen proaktivitet i MUC när vi kommer bli så sena ut.
3. Ingen bil som möter oss i VIE trots status (EBD *G), kabin (Business), extremt jävla tight anslutning och att vi ankommit i F
4. Noll och ingen finess i hanteringen i service center.
5. Viktigast av allt - vi skulle hunnit om vi blivit mötta med bil vid planet i VIE.
Idag kändes Austrian Airlines som en dysfunktionell och gravt handikappad kusin till Lufthansa/Swiss.
Anyway, här kommer lite bilder!