Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Eftersom många är ganska förvånade, så vill jag i förväg poängtera:

Nej, ingen som helst ändring i bokningen gjordes som skulle kunna trigga ombiljettering och därmed högre poängkostnad efter jag sagt upp kortet

Känns som SEB skickar en fil till SAS med månadens uppsagda premiumkort, och då scannas motsvarande EB-konton för kontroll... (?)

Jean-Pierre skrev:Varsågod, Ur kortets T&C:"Med Premiumkortet får kontohavaren särskilda förmåner hos SAS. För att kunna utnyttja förmånerna krävs att Premiumkortet är giltigt vid tidpunkten för beställning av bonusresan såväl som vid genomförandet av bonusresan."Jag kollade upp detta just eftersom jag åkte på efterdebitering av poäng...Edit: länkhttps://saseurobonusmastercard.se/doc/se/SAPI0W-sas-villkor-PM3002-SE.pdfKlicka för att utvidga...

mha321 skrev:Därmed flaggar jag mig själv som extremt förvånad, enligt tidigare inlägg. Men det verkar onekligen vara så :/Klicka för att utvidga...
Welp, jag får också göra bakåt! Tack @Jean-Pierre för att du delar med dig av erfarenhet!

Man kan ju säga up å kortet och sen skaffa det på nytt någon vecka innan resan och säga upp igen direkt efter resan.

De ber ju nästan om ett sådant beteende med det där i T&C.

palmen skrev:Man kan ju säga up å kortet och sen skaffa det på nytt någon vecka innan resan och säga upp igen direkt efter resan.De ber ju nästan om ett sådant beteende med det där i T&C.Klicka för att utvidga...
Antar att det dom inte vill är att någon skaffar kortet enbart för att köpa en FlyPremium resa och sedan säga upp det och få tillbaka kortavgifter.

Mattias Holmén skrev:Antar att det dom inte vill är att någon skaffar kortet enbart för att köpa en FlyPremium resa och sedan säga upp det och få tillbaka kortavgifter.Klicka för att utvidga...
Så lär det ju vara, men antar att det är väldigt få som skulle göra på det sättet.

Nu öppnar de ju dock för att folk skaffar kortet och bokar, säger upp det och sedan skaffar det igen när det är dags att åka och dessutom spenderar 0 kronor på det hela och bara betalar för det i 1 månad 2 gånger. De som verkligen vill nyttja systemet lär ju inte ha några problem med detta scenario heller.

palmen skrev:Så lär det ju vara, men antar att det är väldigt få som skulle göra på det sättet.Nu öppnar de ju dock för att folk skaffar kortet och bokar, säger upp det och sedan skaffar det igen när det är dags att åka och dessutom spenderar 0 kronor på det hela och bara betalar för det i 1 månad 2 gånger. De som verkligen vill nyttja systemet lär ju inte ha några problem med detta scenario heller.Klicka för att utvidga...

Jag tänker att det säkert inte funkar...?

1. Skaffar kortet i januari, betalar årsavgift

2. Bokar resa för utresa i december, betalar 60k istälelt för 100k.

3. Säger upp kortet, får tillbaka delar av årsavgiften.

4. Blir debiterad FlyPremiumrabatten jag tidigare erhöll. 40k.

Om jag sedan skaffar kortet innan avresa (i exempelvis november) lär jag inte bli krediterad rabatten för min redan bokade resa i december.

Intressant information men jag måste bara säga att MC premium är det absolut sista kortet jag skulle avsluta med bibehållen högsta flypremium.

Årsavgiften är ju intjänad direkt med första bonusresan och i år har jag redan bokat tolv resor i C för GO priset. Många sköna poäng sparade för i sammanhanget beskedliga 1495sek.

M.K skrev:Intressant information men jag måste bara säga att MC premium är det absolut sista kortet jag skulle avsluta med bibehållen högsta flypremium.Årsavgiften är ju intjänad direkt med första bonusresan och i år har jag redan bokat tolv resor i C för GO priset. Många sköna poäng sparade för i sammanhanget beskedliga 1495sek.Klicka för att utvidga...
Precis. Oslagbart kort för den ringa summan.

Jag har försökt leta men hittar inte svaret. Kan jag ringa diamondsupporten vid midnatt och be dom lägga till en hemresa på en flypremiumbokning eller sköts det bara av ordinarie kundservice?

Zissou skrev:Jag har försökt leta men hittar inte svaret. Kan jag ringa diamondsupporten vid midnatt och be dom lägga till en hemresa på en flypremiumbokning eller sköts det bara av ordinarie kundservice?Klicka för att utvidga...
Borde gå bra, de kanske göra allt som vanliga supporten kan.

Skaffade för ett tag sedan ett premium.

Börjar kolla på en bonusresa och blev påmind om att jag ju har fly premium.

Tydligen just nu SAS Plus "Inom Världen"

Två frågor.

1. Håller den ett person eller alla personer i bokningen? Familj på fyra....

2. Antar att det inte går att kombinera på något vis med Amex 2-4-1? Vore ju för bra för att vara sant... Två konkurrerande bolag...

Hmm,

Ska det inte funka att boka HKG-CPH-EWR med Flypremium(eller ens överhuvudtaget med poäng)

ska%CC%88rmavbild-2019-07-06-kl-00-23-25-png.93445

?

Robert flysas skrev:@Joakim ReiniusHar man SAS EB Pointsharing kan det påverka hur det står på olika ställen av någon anledning. Korrekt saldo kommer dock upp på SAS hemsida. Trevlig helgKlicka för att utvidga...

Hur fungerar point sharing om man skulle ha det tillsammans med en vän och vi båda har SAS MC premium? Räknas våra poäng ihop då och på det sättet blir långt över 200k poäng?

Tim Karlsson skrev:Hur fungerar point sharing om man skulle ha det tillsammans med en vän och vi båda har SAS MC premium? Räknas våra poäng ihop då och på det sättet blir långt över 200k poäng?Klicka för att utvidga...

gjohansson skrev:Nej, bara egen intjäningKlicka för att utvidga...
Om han/hon överför sina EB-poäng till dig så kan du boka award till er båda med Fly Premium.

Jönsson skrev:Om han/hon överför sina EB-poäng till dig så kan du boka award till er båda med Fly Premium.Klicka för att utvidga...
Ja det kan han ju göra även vid points sharing, utan att betala pengar för överföring. Om överföringen skulle ämna att höja FlyPremium nivån så skall man veta att dessa är exkluderade enligt villkor, även om dom eventuellt skulle räknas.

Back