Senaste nytt

Lågkostnadslandet Sverige

Ystad

Medlem
Det börjar bli billigt att turista i Sverige. Se artikel i Expressen.
Bra för svensk turistnäring naturligtvis men kanske inte så kul för oss, med inkomster i svenska kronor, som vill besöka platser utanför Sverige...
Nåja - vi kan ju alltid glädja oss med att det finns städer som är billigare att besöka än Stockholm. Som det står i Expressens artikel: "Vill man leva billigt storstadsliv är det i stället städer som Taskjent i Uzbekistan och Karachi i Pakistan man ska söka sig till."
Och dit drömmer vi ju alla om att resa...:confused:

Som det står i Expressens artikel: "Vill man leva billigt storstadsliv är det i stället städer som Taskjent i Uzbekistan och Karachi i Pakistan man ska söka sig till."
Och dit drömmer vi ju alla om att resa...:confused:

Ja, Tashkent och den regionen ska vara underbar om man gillar god mat, natur och kultur. Men även festande.

Jag själv ska spendera 3v senare i sommar i den regionen och resa runt och njuta.

Last edited:
Ja, Tashkent och den regionen ska vara underbar om man gillar god mat, natur och kultur. Men även festande.

Jag själv ska spendera 3v senare i sommar i den regionen och resa runt och njuta.
Det låter ju spännande (och det menar jag) - ser fram emot en reserapport.
Jag försökte skämta till det lite - kanske inte helt lyckat...
Min poäng är bara: tråkigt att den svenska kronan mer eller mindre har fallit i värde de senaste 50 åren (exempel: 1970: 1 CHR = ca 1 SEK, idag: 1 CHR = ca 10 SEK).

Beror ju på vad man menar med billigt. Enligt alla valutajusterade semesterindex jag tittat på är Italien fortsatt billigare än Sverige t.e.x. (om än marginellt numer). Ett land som ökat snabbt är Portugal som troligen både ökar pga Euro samt den goda marknadföringen de senaste åren (fortsatt 22-23% billigare än Sverige och mat är väl än mycket billigare).

Sen är det ju så, av naturen, att högsäsong vid Italienska badorter innebär ett stort inflöde människor. Och som ni vet är ju utbud och efterfrågan det som styr prissättningen. Hittar man till platser bortom dit alla andra åker....ja då sjunker priserna nedan svenska nivåer igen.

Balkanhalvön är ju fortsatt billigt, och såklart speciellt de som inte har Euro. Personligen kanske dock inte dessa platser, förutom prismässigt, är vad jag söker.
Vill man fortsatt hitta platser liknande de klassiska semsterorterna (och på kortare än 7-8h avstånd) är det nog Portugal och Slovenien som gäller. Kan för övrigt rekommendera det senare, som fortsatt är mycket billigare än Kroatien trots att man har Euro. Pirano/Piran och Izola är fint.

För egen del har jag en lägenhet att renovera i sommar, så det har blivit en bra ursäkt för att ta semsterresan senare ändå (utanför Europas semestertider, men nog varmt för en svensk :) ).

Å andra sidan så är ju detta en effekt av den svenska räntepolitiken. Och de allra flesta svenskar har ju sparat en hel del på sina bolån den senaste tiden. Så gungor och karuseller.

Sverige är inget lågprisland, Antalet länder i världen som är dyrare än Sverige är ganska lätträknade. Att jämföra valutor säger inte mycket. Tror alla stirrar sig blinda på hur det ”var förr”. Men vi måste också ha i åtanke att lönerna i Sverige har ökat rejält de sista 20 åren och räntorna har länge legat rekordlåga. Det är istället, precis som @Palazzi säger, diverse prisindex som visar var det är billigt eller dyrt.

Å andra sidan så är ju detta en effekt av den svenska räntepolitiken. Och de allra flesta svenskar har ju sparat en hel del på sina bolån den senaste tiden. Så gungor och karuseller.
Så är det väl om man tittar på de senaste åren - men jag tycker mig se en långsiktig trend här:
- från reallöneökningarna på 70-talet som inte motsvarades av produktivitetsökningar (åtminstone enligt många ekonomer)
- via den 16 %-iga devalveringen 1982
- via fast/flytande kronkurs debaclet på 90-talet
- till dagens (enligt många ekonomer) omotiverat låga räntor

Sen är det ju så, av naturen, att högsäsong vid Italienska badorter innebär ett stort inflöde människor. Och som ni vet är ju utbud och efterfrågan det som styr prissättningen
Finns en intressant artikel om Italien i dagens SVD (tyvärr väl bakom betal-vägg): "Turismen har blivit livbojen i Italiens ekonomiska träsk."
Själv bodde och arbetade jag år 2001 i Rom - och det var mycket vad gäller det Italienska samhällets sätt att fungera, inte minst ekonomiskt, som förundrade mig. Tror kanske inte att så mycket har förändrats till dags dato.

Det låter ju spännande (och det menar jag) - ser fram emot en reserapport.
Jag försökte skämta till det lite - kanske inte helt lyckat...
Min poäng är bara: tråkigt att den svenska kronan mer eller mindre har fallit i värde de senaste 50 åren (exempel: 1970: 1 CHR = ca 1 SEK, idag: 1 CHR = ca 10 SEK).
Förstår inte ditt exempel. Du menar att CHF/SEK borde utvecklats linjärt? 1945 var 4.375 CHF = 1 USD. Idag är det nästan CHF = USD. Du menar att USD gått ner sig då? Man kan inte stilla sig blint på endast valutavärdena.

Toppen