Senaste nytt

Fikashopping i Gdynia

Valde bilen för nästa veckas tjänsteresa till Polen av en anledning. Handla sommarfika, dvs maxa en Volvo med öl. Men jag hittar ingen bra info om var man ska handla. Kommer köra ca 2h söderut men handlar helst i Gdynia eller Gdansk innan hemresan. Det borde finnas någon som är proffs på detta här.

Nu har jag bara åkt färjan till Gdynia en gång fram och tillbaka - men desto fler gånger till Swinoujscie. Och så här resonerar jag: starksprit av bättre kvalité inhandlas i "tax-free" shoppen i hamnen eller på båten (men det beror lite på rederi, t ex har Polferries bättre priser än Unity line). Öl handlar jag bäst och billigast i större livsmedelsaffärer (min favorit är Real i Szczecin). Bra vin tycker jag det kan vara knepigt att hitta.
Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp.

För länge sedan fanns en Bordershop i Gdynia. Någonstans vid färjeläget. Skulle tro den är kvar och säkert finns sådant vid nästan alla gränsövergångar.
Sist jag handlade lite smaskens fika gjorde jag det i vanliga affären. Fast det var ju starkfika. Men jag skulle tro att de stora affärerna också har ett bra ölsortiment.

Auchan i Rumia är väl den stormarknaden som ligger närmast. Där brukar jag storhandla innan jag åker hem, iofs inte sprit men jag vet att dom har gott om sprit.

Auchan Rumia
Grunwaldzka 108, 84-230 Rumia, Poland
+48 58 778 86 44
Google Maps

Annars finns en Auchan till när man kommer motorvägen söderifrån

Auchan
Szczęśliwa 3, 80-176 Gdańsk, Poland
+48 58 769 86 44
Google Maps

Auchan i Rumia är väl den stormarknaden som ligger närmast. Där brukar jag storhandla innan jag åker hem, iofs inte sprit men jag vet att dom har gott om sprit.

Auchan Rumia
Grunwaldzka 108, 84-230 Rumia, Poland
+48 58 778 86 44
Google Maps

Annars finns en Auchan till när man kommer motorvägen söderifrån

Auchan
Szczęśliwa 3, 80-176 Gdańsk, Poland
+48 58 769 86 44
Google Maps
Tack för detta tips. Det är främst öl vi är ute efter. Finns det lite bättre öl eller bara ljusa lager? Är dålig på Polska öl märken.

jag har hittat Châteauneuf du Pape viner för en bråkdel av vad de gått för på Systembolaget.
Lite kul att du nämner just denna typ av vin. Som jag minns det är det enda vin av klass som jag köpt i Polen - och till ett bra pris (i mitt fall inhandlat hos Real i Szczecin).

Lite kul att du nämner just denna typ av vin. Som jag minns det är det enda vin av klass som jag köpt i Polen - och till ett bra pris (i mitt fall inhandlat hos Real i Szczecin).

Kanske det enda fin vinet som går hem hos ett icke-drickande vinfolk? Håller med om att det är väldigt svårt att hitta bra viner i Polen.

Toppen