Senaste nytt

Försenad till lång mellanlandningsdestination?

Ping

Medlem
Jag försöker läsa eu261 och mina försäkringsvillkor hos kortföretag och hemförsäkringen. Men tänkte höra om jag tolkar villkoren korrekt.

Jag har en Retur resa från Asien till Sverige med en inplanerad ca 23h lång "mellanlandning" i Europa som jag tänkte utforska. Kommer bli över 5h sen så det blir svårt att utforska staden mycket.

Men då det är en teknisk "mellanlandning" och jag kommer hem till slutdestination Sverige i tid så utgår ingen ersättning från varken flygbolag, kortbolag, hemförsäkring?
Bara att bita i det sura äpplet?

Full pott med swiss so far. Missat mitt bagage 2 gånger på utresan och försening så man missar den planerade dagen i Zurich .

Jag försöker läsa eu261 och mina försäkringsvillkor hos kortföretag och hemförsäkringen. Men tänkte höra om jag tolkar villkoren korrekt.

Jag har en Retur resa från Asien till Sverige med en inplanerad ca 23h lång "mellanlandning" i Europa som jag tänkte utforska. Kommer bli över 5h sen så det blir svårt att utforska staden mycket.

Men då det är en teknisk "mellanlandning" och jag kommer hem till slutdestination Sverige i tid så utgår ingen ersättning från varken flygbolag, kortbolag, hemförsäkring?

Full pott med swiss so far. Missat mitt bagage 2 gånger på utresan och försening så man missar den planerade dagen i Zurich .
Det är A-B som räknas,
Dvs spelar ingen roll om du mellanlandar på C tyvärr

Trist att du tappar Europatid, hoppas det går att lösa på bästa sätt!

Vad står det i villkoren i kort- och hemförsäkring gällande försening?

Nu får du 18 timmar istället för 23 timmar i staden, korrekt? Vilken stad är det?

Vad står det i villkoren i kort- och hemförsäkring gällande försening?

Nu får du 18 timmar istället för 23 timmar i staden, korrekt? Vilken stad är det?

Jag vågar nästan lova dig att det inte finns någon kortförsäkring som ersätter dig för att du är sen till en mellanlandning men kommer iväg med nästa flyg på rätt tid.

Jag vågar nästan lova dig att det inte finns någon kortförsäkring som ersätter dig för att du är sen till en mellanlandning men kommer iväg med nästa flyg på rätt tid.
Du har säkert rätt men anta att man aktivt bokat en lång layover för att hinna besöka staden. Om man istället hade haft en stopover på två veckor borde väl normala försäkringsförseningsvillkor gälla. Var går gränsen? Procentuellt sett är ju skadan orsakad av några timmars försening större vid en 23 timmars layover än vid en två veckors stopover.

• Gilla
Reactions: Gus
Du har säkert rätt men anta att man aktivt bokat en lång layover för att hinna besöka staden.

Jag tror man får se det exakt på samma vis som om man bokat för att få flyga en viss flygplansmodell; om allt går bra så är det bra, men om inte är det tough luck. Tjänsten man köper är att förflytta sig från A-B inom ett visst tidsspann, exakt hur det går till är så att säga en implementationsfråga som kan ändras närsomhelst utan att du anses ha lidit någon skada. Det bästa du kan hoppas på är möjligtvis någon goodwill-kompensation från flygbolaget.

Tjänsten man köper är att förflytta sig från A-B inom ett visst tidsspann,
Är det alltid det? Kan det inte vara A-B-C...? Återigen, vad hade gällt vid en två veckors stopoveri B? Ett möjligen än mer extremt exempel en RTW-ticket Sydney - Delhi - San Francisco – Sydney. Känns som att resan skulle bli rätt meningslös om (extrema) förseningar gör att man inte hinner besöka vare sig Delhi eller San Francisco. Som sagt, var går gränsen?

Exemplet för övrigt från:
Round The World - Star Alliance

• Gilla
Reactions: Gus
Du har säkert rätt men anta att man aktivt bokat en lång layover för att hinna besöka staden. Om man istället hade haft en stopover på två veckor borde väl normala försäkringsförseningsvillkor gälla. Var går gränsen? Procentuellt sett är ju skadan orsakad av några timmars försening större vid en 23 timmars layover än vid en två veckors stopover.

Bokar man med en stopoverbiljett så skiljer det garanterat i försäkringsbolagens ögon från en resa med bara en lång mellanlandning.

Är det alltid det? Kan det inte vara A-B-C...? Återigen, vad hade gällt vid en två veckors stopoveri B?

Jag tror (notera "tror") att gränsen går ganska exakt mellan layover och stopover. En layover är bara en (lång) mellanlandning, som man kan bli ombokad bort ifrån. En stopover är en egen destination, till vilken man ska ankomma på ett eller annat vis.

Jag tror (notera "tror") att gränsen går ganska exakt mellan layover och stopover. En layover är bara en (lång) mellanlandning, som man kan bli ombokad bort ifrån. En stopover är en egen destination, till vilken man ska ankomma på ett eller annat vis.

Enligt Wikipedia: "notionally layovers are incidental to traveling between two other points, whereas stopovers are among the traveler's destinations".

Toppen