Va? Vad gav de för anledning till detta? Hade du för många segment (max 8 totalt ut/hemresa). Att du ändrar flygplats i Europa skall inte vara något problem. Sedan borde du kanske skriva ut hela tänkta routingen CPH-SFO-CPH så man kan se om det ser konstigt ut.
Om de inte hittar platser är en sak (och kan ju se olika ut beroende på bonusprogram), men att rekommendera 2 2-4-1 vouchers när agenten ser platser, du har en giltig routing och det inte finns andra skäl, och dessutom du har en 2-4-1 du skall utnyttja är skäl för omedelbar HUACA.
Så länge du håller dig inom reglerna för 2-4-1 (som du hittar på första sidan i detta forum) så kan du ändra routing och således endast betala ändringsavgift.
Såhär:
CPH-MUC-ORD-SFO
och
SFO-ORD-FRA-STR-CPH
Ingen av dom kunde förklara vad det berodde på, bara att dom inte hittade några platser om dom angav min ursprungs-bokning. Utan den hittade dom platser.
Men eftersom inga regelbrott föreligger är det otroligt märkligt att det inte gick.
However...
Jag ringde igen.
Agent nummer 3 försökte lite allt möjligt och sa till slut att det enda rimliga alternativet var att boka av gamla resan och boka en ny, med den nya stäckningen.
Som tur var fanns det 2 F-platser till på MUC-ORD, så även om platserna inte skulle gå tillbaka skulle det finnas andra.
Vad som dock var lite surt var att jag hade lyckats få tag på business-platser mellan ORD-SFO, vilka kanske inte skulle gå tillbaka till inventory, men det var en risk jag fick ta. Det fanns economy i värsta fall.
Nervösa minuter gick innan agenten (som jag tyvärr inte minns namnet på) återkom och sa att bokningen var fixad. Business-biljetterna hade omedelbart gått tillbaka, vilket gjorde att hon kunde knipa dessa åt mig.
Så. Det blev bra till slut.
Ny itinerary:
CPH-MUC (SAS Plus)
MUC-ORD (Lufthansa First)
ORD-SFO (United Business)
SFO-ORD (United economy)
ORD-MUC (Lufthansa First)
MUC-CPH (Lufthansa Business)