Senaste nytt

Är det inte dags för en tråd om Beirut?

Vilken tid på året är det bäst att besöka Beirut med tanke på väder och mängd turister?

Utifrån vad jag läst mig till så är juli-augusti tiden med mest turister (och dessutom varmast - men ändå rena svalkan jämfört med arabländerna varifrån många turister kommer).

Håll också koll på ramadan, ser vid en snabb koll att hotellpriserna i förra veckan då fastan avslutades var nära de dubbla jämfört med denna veckan.

Jag skulle likt resten av Medelhavet rekommendera höst eller vår för att optimera balansen temperatur/turisttäthet.

Jätte intressant tack,gick det att se något från inbördeskriget ? alt få en tour om det ?? ,då får jag inte åka dit på detta passet då jag har en stämpel från grannlandet :)

Tack för svar. Det får bli en bokning i september. Beirut (BEY) är ju lite av en Skyteam-hub så det blir en perfekt resa för att få in dom sista kulorna för att återkval som FBG. LPI-AMS-CDG-BEY-CDG-AMS-LPI ger 36 XP. Gäller bara att hitta bra pris också.

Jätte intressant tack,gick det att se något från inbördeskriget ? alt få en tour om det ?? ,då får jag inte åka dit på detta passet då jag har en stämpel från grannlandet :)

Det är svårt att undgå att påminnas om inbördeskriget då det fortfarande är gott om förfallna hus som skadades under kriget men ej byggts upp.

Under vår matpromenad visade vår guide den gamla gränsen "green line" och vi gick in i ett hus som använts som utsiktsplats för prickskyttar och nu gjorts om till museum (fast det verkade vara stängt tills vidare men guiden kände vakten). Det finns säkert någon specialtur att boka men man behöver knappast en guide för att se krigets spår i staden.

Har besökt Beirut 2 gånger för nöjes skull och kan verkligen rekommendera staden. Första gången i slutet av september och andra i början av augusti. Klart det kan vara varmt men vår-höst är att föredra då en del takbarer/nattliv inte håller öppet året runt. Vill man festa finns det hur många ställen som helst och Uber/taxi är billigt.

Utbudet av bra restauranger och barer är kanon så jag droppar namnet på några favoriter här. Liza (finlibanes), Nour (Armenskt), Metropole (brasserie) Meats & Bread (BBQ), Onno (enkel Armensk bistro) Barbar (budget-falafel), Ferdinand (Bar), Capitole (takbar). Betygen i Zomato-appen är pålitliga så tanka hem den för mer tips på restauranger och barer.

Säkerhetsläget kan ju ändras fort i den regionen men jag har aldrig känt mig osäker eller otrygg i Beirut eller vid uflykter norr ut (Batroun rekas).

Tack för en bra rapport.
Det var länge, länge sen nu jag var där. Kanske dags för ett återbesök...

Kommer ihåg att vi gjorde en utflykt till Damaskus och jag tyckte att Damaskus var en riktigt vidrig stad.
Intressant kommentar - jag besökte båda ställena 1977 och tyckte precis tvärtom (fast då hade ju kriget i Libanon börjat så Beirut var inte precis det "Mellanösterns Paris" det brukade kallas tidigare.)

Tack för en bra rapport.
Det var länge, länge sen nu jag var där. Kanske dags för ett återbesök...

Intressant kommentar - jag besökte båda ställena 1977 och tyckte precis tvärtom (fast då hade ju kriget i Libanon börjat så Beirut var inte precis det "Mellanösterns Paris" det brukade kallas tidigare.)

Jag var där i mitten av 60-talet. Inget krig i Beirut utan en fin och trevlig stad. Damaskus var som att komma tillbaka till en annan värld, stökigt och kryllade av folk som skulle pracka på en allting. Jag och kompisen hade våra respektive fästmör med oss och det var kanske synd att #metoo inte fanns den tiden för tjejerna fick utstå tjuvnyp både här och där.

Detta utan massturism, skulle säga att det inte var någon turism alls. Inte blev Damaskus en bättre upplevelse för det. Resan dit företogs med buss på vedervärdiga vägar över bergen. Det var då det.

Toppen