Senaste nytt

Möjlighet till stopover på bonusbiljetter

Min fru lyckades då hon var EBG faktiskt få en stopover på en bonusbiljett inom Europa! Om jag minns rätt hade hon bokat 22h i Stockholm för en resa mellan Köpenhamn och Helsingfors. Flyget blev inställt några veckor före avresa och SAS bokade om henne några timmar tidigare. Detta passade oss inte alls men de vill inte boka om till ett senare flyg då uppehållet då skulle bli över 24h. Lyckligtvis lyckades vi efter några försök få en chef att gå med det senare flyget. Härligt när flygbolag har en personlig sida!

Tror minsann jag behöver hjälp med att begripa skillnaderna på layover/stopover.

Kikar på en awardresa intra Nordamerika i Y. Ska enligt dagsfärsk uppgift inte vara något hinder med en open jaw-biljett. Avser resa från BOS till FRS och sedan från FRS till SEA. BOS och SEA kan komma att ändras till innan beslut, men FRS är destinationen.

Av flygnördiga orsaker vill jag såklart flyga i så många legs som möjligt. Använder mig av beta.awardtravelr.com och hittar exempelvis BOS-LGA-SAL-GUA-FRS på ditresan. Tre layovers alltså. Skulle en sådan flygning accepteras, eller är det för många stop?

Av flygnördiga orsaker vill jag såklart flyga i så många legs som möjligt. Använder mig av beta.awardtravelr.com och hittar exempelvis BOS-LGA-SAL-GUA-FRS på ditresan. Tre layovers alltså. Skulle en sådan flygning accepteras, eller är det för många stop?

Jag vill se helheten av din bonusresa innan jag kan svara på din fråga.
Enkel tumregel är att max 4 flighter ditresan och max 4 flighter hemresan. Sedan brukar flygbolaget inte tillåta Backtracking(flyga zig-zag i sidoled).

Jag vill se helheten av din bonusresa innan jag kan svara på din fråga.
Enkel tumregel är att max 4 flighter ditresan och max 4 flighter hemresan. Sedan brukar flygbolaget inte tillåta Backtracking(flyga zig-zag i sidoled).

Kikar just nu på följande:

Outbound
Mån 3 juni
5:42AM CM243 LAS-PTY
4:40PM LR692 PTY-SJO
7:21PM CM391 SJO-GUA
Tis 4 juni
6:30AM TA7972 GUA-FRS

Inbound
Tis 4 juni
7:55PM TA7973 FRS-GUA
Ons 5 juni
7:05AM UA1501 GUA-IAH
2:30PM UA1511 IAH-PDX
5:30PM UA5417 PDX-SEA

Det är inte på långa vägar klart vilken avreseort det blir. Beror på vad jag hittar för spännande transatlantiska alternativ. Men BOS och LAS ligger nära till hands. I exemplet oven är det som synes LAS.

Kikar just nu på följande:

Outbound
Mån 3 juni
5:42AM CM243 LAS-PTY
4:40PM LR692 PTY-SJO
7:21PM CM391 SJO-GUA
Tis 4 juni
6:30AM TA7972 GUA-FRS

Inbound
Tis 4 juni
7:55PM TA7973 FRS-GUA
Ons 5 juni
7:05AM UA1501 GUA-IAH
2:30PM UA1511 IAH-PDX
5:30PM UA5417 PDX-SEA

Det är inte på långa vägar klart vilken avreseort det blir. Beror på vad jag hittar för spännande transatlantiska alternativ. Men BOS och LAS ligger nära till hands. I exemplet oven är det som synes LAS.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det finns risk att SAS agenten ser det som Backtracking, men du kan köra agent-roulette. :)

Backtracking betyder... vad? :) Det finns mängder av möjliga rutter - och jag lockas såklart av de mest exotiska. Handlar backtracking om att åka i fel riktning?

Du åket till Panama City(PTY) först sedan flyger du via San José(SJO) och Guatemala City (GUA) innan du når destinationen Flores(FRS).

Det är ungefär som du flyger Stockholm-Istanbul-Budapest, backtracking.

Som sagt, det är inte säkert att SAS agenten ser det som backtracking. Håll tummarna! :)

Toppen