Senaste nytt

SAS och Airbus inleder forskningssamarbete om eldrivna flygplan

Men då är det inte eldrivet. Då är det bränslecellsdrivet, även om någon omvandling till elektricitet sker längs vägen.
Fast med den argumentationen är det ju inte eldrivet med batterier ombord heller, för någon gång har elen i batterierna skapats.. antingen från solkraft, vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, kolkraft...

Bränsle till bränsleceller som skapas med sk ”förnybar” el är väl lika grön den som om man har batterier som mellanlagring istället för ”bränslecellsbränsle”? (Undantaget faktorer som förluster i tillverkning, miljöpåverkan vid gruvbrytning etc).

Det är väl möjligt att det handlar om greenwashing som du säger, men jag tror faktiskt att ambitionen är lite högre än så..

Fast med den argumentationen är det ju inte eldrivet med batterier ombord heller, för någon gång har elen i batterierna skapats.. antingen från solkraft, vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, kolkraft...

Bränsle till bränsleceller som skapas med sk ”förnybar” el är väl lika grön den som om man har batterier som mellanlagring istället för ”bränslecellsbränsle”? (Undantaget faktorer som förluster i tillverkning, miljöpåverkan vid gruvbrytning etc).

Det är väl möjligt att det handlar om greenwashing som du säger, men jag tror faktiskt att ambitionen är lite högre än så..

Jo, argumentationen håller. Ett lok som går på diesel skulle då vara elektriskt. För det dieseln gör är att skapa elektricitet som driver loket framåt. Åtminstone på ett diselelektriskt lok. Men jag vet ingen som skulle argumentera att det är ett eldrivet lok.

Är det bränsleceller man ”häller i tanken” så är det bränslecellsdriven.

Jag hoppas jag har fel, och att ambitionen är högre.

Det var ju bara att fråga någon hästexpert hur urbota dumt det var att forska på en droska som ej behövde någon häst...

Ja, absolut.

Men i detta fallet handlar det om att man tar en bil, och undrar om inte en häst trots allt hade varit bättre för ändamålet att driva den. Eldrift är inget nytt.

Riktigt intetsägande, känns mest som PR och som sagt green washing. Låter som en risig utredning från nån obskyr myndighet som vill visa att de har ett existensberättigande.
DN:
Samarbetet handlar inte om att ta fram fossilfria flyg. Snarare utreda hur möjligheterna ser ut för att göra det i framtiden. Trots det hoppas vd:n att det ska gå att köra el- eller hybridflyg om ungefär tio eller 15 år.
Detta citat tar nog priset i meningslöshet, tack för upplysningen Rickard!
– Det gäller att bolagen arbetar aktivt med grön el och distribuerar den mer effektivt, så det blir så lite förluster som möjligt när man tar elen från produktionsplatsen till konsumentplatsen, säger Rickard Gustafson.

Toppen