EBG: Tillfällig paus av förmån i sommar

fly4fun

New member
Denna "förbättring" meddelades via nyhetsbrev idag...





upload_2019-5-14_7-29-30-png.90636
 
Ja de har kört den ett par år. Rejäl försämring att ta bort det i en period där det verkligen behövs... Ju är det iofs inte en förmån jag personligen använder speciellt ofta men när det görs så är den väldigt bra. Och då särskilt på sommaren när det är mycket färre avgångar på en del destinationer.



That said - kom det i vanliga nyhetsbrevet? Står inte med i mitt, kan det vara så att de tagit bort den för EBG men inte EBD? Någon som har koll på hur det varit där tidigare år?
 
mha321 skrev:Ja de har kört den ett par år. Rejäl försämring att ta bort det i en period där det verkligen behövs... Ju är det iofs inte en förmån jag personligen använder speciellt ofta men när det görs så är den väldigt bra. Och då särskilt på sommaren när det är mycket färre avgångar på en del destinationer.That said - kom det i vanliga nyhetsbrevet? Står inte med i mitt, kan det vara så att de tagit bort den för EBG men inte EBD? Någon som har koll på hur det varit där tidigare år?Klicka för att utvidga...


Ja det kom i vanliga månadsbrevet. Verkar bara gälla EBG.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20190514/48b72337c785f9e76b79ad266268921f.jpg
 
mha321 skrev:Ja de har kört den ett par år. Rejäl försämring att ta bort det i en period där det verkligen behövs... Ju är det iofs inte en förmån jag personligen använder speciellt ofta men när det görs så är den väldigt bra. Och då särskilt på sommaren när det är mycket färre avgångar på en del destinationer.That said - kom det i vanliga nyhetsbrevet? Står inte med i mitt, kan det vara så att de tagit bort den för EBG men inte EBD? Någon som har koll på hur det varit där tidigare år?Klicka för att utvidga...
Förra sommaren gällde det inte EBD. Och jag fick inte något i nyhetsbrevet nu heller.
 
Det står med i Tier benefits att det är begränsat för EBG, dock inget om det för EBD så inget nytt.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20190514/25430b48033ed4380f86ee4b4c52182f.jpg
 
I år verkar det ju gälla alla destinationer inom Skandinavien och Europa - tidigare år har det bara varit några enstaka rutter, såsom det står i "Tier benefits" ovan så är begränsningen för EBG "selected destinations during summer season", inte "all European and Scandinavian destinations".



Skälet till begränsningen av förmånen har, som jag fått det förklarat för mig av en bekant på SAS, varit att det blev väldigt problematiskt (och dyrt) med överbokade flyg på destinationer som SAS kanske bara har några få avgångar till i veckan. Om nästa SAS-flyg går först två dagar senare, och det inte heller finns några andra alternativ att boka om till p.g.a. att det är en så pass liten destination, så står SAS med kostnader inte bara för denied boarding utan även logikostnader för flera dagar - för att inte tala om problemet med upprörda semesterfirare som inte kommer iväg eller inte kommer hem på flera dagar. Jag har inte koll exakt på vilka destinationer begränsningen fanns i fjol men det var typiskt sett destinationer som Biarritz, Olbia och Mykonos - inte destinationer som Frankfurt, Zürich eller Köpenhamn.
 
Hur ofta används platsgarantin till dessa destinationer egentligen, och vad är den verkliga kostnaden för att bumpa en passagerare om det mot förmodan skulle behövas?



Som referens så kostar en enkelbiljett Stockholm-Alicante med platsgaranti 5999 SEK på direktflyg. Stockholm-Malta 7473 SEK. Stockholm-Kreta 6063 SEK och så vidare...
 
fcx skrev:Hur ofta används platsgarantin till dessa destinationer egentligen, och vad är den verkliga kostnaden för att bumpa en passagerare om det mot förmodan skulle behövas?Som referens så kostar en enkelbiljett Stockholm-Alicante med platsgaranti 5999 SEK på direktflyg. Stockholm-Malta 7473 SEK. Stockholm-Kreta 6063 SEK och så vidare...Klicka för att utvidga...
Uppenbarligen tillräckligt ofta för att det skapar problem för SAS. Jag tror inte dom hade tagit bort den om det inte hade varit ett problem. Det finns säkert en hel del som spontant bestämmer sig för att dra ner till solen om det är en regnig sommar i Sverige.
 
fcx skrev:Hur ofta används platsgarantin till dessa destinationer egentligen, och vad är den verkliga kostnaden för att bumpa en passagerare om det mot förmodan skulle behövas?Klicka för att utvidga...


Kompensation för denied boarding är ju i de här fallen 250 - 400 euro men det är nog inte det som är det stora problemet/kostnaden utan att det på vissa orter helt enkelt inte finns så mycket alternativ att boka om till, vilket lett till att överbokade passagerare blir flera dagar försenade på väg hem eller på väg till sin semester. Förutom bad will så blir det ju hotellkostnader, kanske andra kostnader som passagerarna drabbas av och möjligen också höga kostnader för att boka om på de få andra linjer som finns.



Jag var med om att en flygning Biarritz - Arlanda med SAS var överbokad för några år sedan (jag vart inte bumpad men minst två passagerare blev det) och som jag förstod det på diskussionen jag tjuvlyssnade på var det väldigt svårt att boka om de här passagerarna. Nästa SAS-flyg gick två dagar senare, men det var redan fullbokat (kanske t.o.m. överbokat). Air France hade inga lediga platser kvar aktuell dag på sitt inrikesflyg till Paris och nästa dag fanns det i och för sig platser till Paris, men ingenting som passade från Paris till Stockholm (det var också flygplatsbyte i Paris). Sen fanns det inte så mycket mer SAS kunde boka om till eftersom SAS inte kan boka om till Easyjet, Ryanair och dylika bolag som kanske är vanligare på den här typen av destinationer. Jag tror det slutade med att de överbokade passagerarna fick övernatta i Biarritz, flyga med Swiss dagen efter till Geneve, övernatta där och sedan flyga hem från Geneve via Köpenhamn till Stockholm. Dvs. passagerarna kom hem två dagar senare, om allt klaffade, och med en kostnad för SAS som sannolikt var betydligt större än vad SAS tjänade på att sälja två full fare-biljetter i Plus med stöd av platsgarantin.



Å andra sidan, förhållandena på små destinationer är ju ingen ursäkt för att SAS tar bort platsgarantin från Arlanda till Köpenhamn.
 
Back
Top