Senaste nytt

EBG: Tillfällig paus av förmån i sommar

fly4fun

Medlem
Denna "förbättring" meddelades via nyhetsbrev idag...

upload_2019-5-14_7-29-30.png

Ja de har kört den ett par år. Rejäl försämring att ta bort det i en period där det verkligen behövs... Ju är det iofs inte en förmån jag personligen använder speciellt ofta men när det görs så är den väldigt bra. Och då särskilt på sommaren när det är mycket färre avgångar på en del destinationer.

That said - kom det i vanliga nyhetsbrevet? Står inte med i mitt, kan det vara så att de tagit bort den för EBG men inte EBD? Någon som har koll på hur det varit där tidigare år?

Ja de har kört den ett par år. Rejäl försämring att ta bort det i en period där det verkligen behövs... Ju är det iofs inte en förmån jag personligen använder speciellt ofta men när det görs så är den väldigt bra. Och då särskilt på sommaren när det är mycket färre avgångar på en del destinationer.

That said - kom det i vanliga nyhetsbrevet? Står inte med i mitt, kan det vara så att de tagit bort den för EBG men inte EBD? Någon som har koll på hur det varit där tidigare år?

Ja det kom i vanliga månadsbrevet. Verkar bara gälla EBG.

48b72337c785f9e76b79ad266268921f.jpg

Förra sommaren gällde det inte EBD. Och jag fick inte något i nyhetsbrevet nu heller.

I år verkar det ju gälla alla destinationer inom Skandinavien och Europa - tidigare år har det bara varit några enstaka rutter, såsom det står i "Tier benefits" ovan så är begränsningen för EBG "selected destinations during summer season", inte "all European and Scandinavian destinations".

Skälet till begränsningen av förmånen har, som jag fått det förklarat för mig av en bekant på SAS, varit att det blev väldigt problematiskt (och dyrt) med överbokade flyg på destinationer som SAS kanske bara har några få avgångar till i veckan. Om nästa SAS-flyg går först två dagar senare, och det inte heller finns några andra alternativ att boka om till p.g.a. att det är en så pass liten destination, så står SAS med kostnader inte bara för denied boarding utan även logikostnader för flera dagar - för att inte tala om problemet med upprörda semesterfirare som inte kommer iväg eller inte kommer hem på flera dagar. Jag har inte koll exakt på vilka destinationer begränsningen fanns i fjol men det var typiskt sett destinationer som Biarritz, Olbia och Mykonos - inte destinationer som Frankfurt, Zürich eller Köpenhamn.

Toppen