Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

fcx

Medlem
Dags för trabantflygning. 9 pluspassagerare (och en baby) trängs på 10 platser. 23 minuspassagerare breder ut sig på 62 platser. Kanske inte helt lyckat...

Dock stora pluspoäng till crew som erbjöd mig crewmat när de ätbara rullarna var slut.

DSC_2686.JPG
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JensE

Medlem
Dags för trabantflygning. 9 pluspassagerare (och en baby) trängs på 10 platser. 23 minuspassagerare breder ut sig på 62 platser. Kanske inte helt lyckat...

Dock stora pluspoäng till crew som erbjöd mig crewmat när de ätbara rullarna var slut.
Antar det är pga balans i planet dom alltid trycker ihop plus på ATR.
Hade 2 såna flygningar förra veckan som var så också.
Hemskt plan.. Avoid The Ride
 

Tonton

Medlem
Hej alla experter på BC! Har en fråga, bokade en biljett till München i december 2018. Valde nödutgång och innehar eurobonus guld. Nu är det så att det blev flygplansbyte och jag förlorade min plats. Som 2 meter lång är det viktigt att ha en sådan plats. Frågade om det gick att byta vilket inte var möjligt. Är detta något som är okej, eller har jag rätt till kompensation? Flygresan blir ju långt från behaglig


Ok, jag har fått förklarat av mig tidigare av boardingpersonal att det är sånt som händer av operativa skäl.

Det hade varit bättre för alla om du skrivit det, istllet för att svara med en pingning!

Min pingning var för att uppmärksamma en annan medlem som har mycket bättre koll på detta ämne om din fråga. Personligen har jag ingen aning.

Detta har skett mig ett antal gånger. Standarden brukar bli 5000 poäng i kompensation. Jag anser att det är ett klockrent case där SAS inte kan skylla ifrån sig, sålänge de har kvar texterna vid bokning.

Den där texten är en kvarleva från någon svunnen tid. Den här texten som finns på ett betydligt tydligare ställe och inte begraven i bokningsdialogen är vad som ska gälla egentligen. Men så länge inte SAS ändrar texten överallt så går det ju att mjölka på kompensation.

Kontentan är att inga sittplatser garanteras. Men det går att få pengarna tillbaka om man inte får sin bokade plats. Eller säkert poäng om man vill.

Men har man bokat sin sittplats gratis så är man rökt, liksom man är på typ alla andra flygbolag.

770c2969a8fbc29db91be3c1b41a1dc5.jpg

Varför tycker du att texten, som ligger undangömd någonstans på hemsidan gälla mer än texten de skriver ut vid bokningen, precis vid steget om att välja sin plats? Jag förstår faktiskt inte detta, alls.

Texten jag referar till är något SAS tydligt har skrivit upp i bokningsdialogen - och finns att tillgå på flera språk, och är alltid synlig varenda gång du gör en bokning på SAS hemsida. Det är snarare texten, undangömd på hemsidan som "är en kvarleva från någon svunnen tid", i så fall.

Bifogar en printscreen på var denna text finns tydlig i bokningsdialogen - den är betydligt mer relevant en någon random text på hemsidan som inte har något som helst med bokningen att göra.
Screenshot 2019-05-12 at 17.19.31.png
 

Tonton

Medlem
Den där texten är en kvarleva från någon svunnen tid. Den här texten som finns på ett betydligt tydligare ställe och inte begraven i bokningsdialogen är vad som ska gälla egentligen. Men så länge inte SAS ändrar texten överallt så går det ju att mjölka på kompensation.

Kontentan är att inga sittplatser garanteras. Men det går att få pengarna tillbaka om man inte får sin bokade plats. Eller säkert poäng om man vill.

Men har man bokat sin sittplats gratis så är man rökt, liksom man är på typ alla andra flygbolag.

770c2969a8fbc29db91be3c1b41a1dc5.jpg

Tillägg:
Nu har jag sökt lite på hemsidan och hittade följande:

Jag hittade detta: Villkor | SAS och därefter hittade jag detta dokumentet https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/terms-conditions-pre-seating-en.pdf

Här är ett utdrag från T&C

SAS T&C skrev:
  • In the event that we have to change your seat we will endeavor to seat you in a suitable alternative seat. We will look to seat your party together in the first instance, and then if possible in your choice of window seat, centre seat or aisle seat. If you have paid for an extra leg space seat we will look to seat you in another extra leg space seat. If you are not completely satisfied with your replacement seat you are eligible to apply for a refund.

  • Preferred seatings are refundable if there is an aircraft change or flight disruption and SAS is unable to seat you in a suitable alternative seat, and in circumstances where SAS is unable to offer you your preferred seat due to an operational, safety or security reason completely outside of your control.

  • Provided that you have right to a refund, you are entitled to a refund representing the amount paid for the preferred seat. You have 14 days after the last flight in your itinerary to apply for a refund.

Kontentan, T&C tillsammans med texten i bokningsdialogen tolkar jag på följande sett: Nej, du är inte garanterad ditt säte, men om ändringar måste göras så ska SAS göra sitt yttersta för att se till att du får ditt "preferred seating". Skulle fallet inte bli så, så har man rätt till refund.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tillägg:
Nu har jag sökt lite på hemsidan och hittade följande:

Jag hittade detta: Villkor | SAS och därefter hittade jag detta dokumentet https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/terms-conditions-pre-seating-en.pdf

Här är ett utdrag från T&C



Kontentan, T&C tillsammans med texten i bokningsdialogen tolkar jag på följande sett: Nej, du är inte garanterad ditt säte, men om ändringar måste göras så ska SAS göra sitt yttersta för att se till att du får ditt "preferred seating". Skulle fallet inte bli så, så har man rätt till refund.

Klart du ska ha tillbaka pengarna om du betalt extra för det. Men någon kompensation ska du egentligen inte få, men du kommer få det så länge texten på hemsidan finns kvar. För som jag skrev innan så finns det faktiskt ingen anledning för SAS att vara generösa på detta plan, vilket de enligt bokningsvillkoren inte tänker sig vara heller.

Jag är ganska säker på att det är någon som är dålig på copy som anpassat texterna och inte är helt klart på nyanserna i ordvalen.
 

Johans00

Medlem
Peak SAS.
Fick gamla menyn igår på SK983, går sedan in på menyn på IFE och där ligger menyn för GO.

20190512_000339.jpg
20190512_000428.jpg
 

Attachments

  • 20190512_000339.jpg
    20190512_000339.jpg
    66,4 KB · Visningar: 258
  • 20190512_000428.jpg
    20190512_000428.jpg
    50 KB · Visningar: 254

ilon

Medlem
Gjorde en bokning med SAS åt mig och min bättre hälft för att fira vårat jubileum, är noga med att plocka bort bokningsbekräftelse och dyl från mejlen för att inte avslöja mig.

Tre dagar senare dimper det ner ett mail med:

Hej Ilon

Tack för att du har bokat din resa till XXX med oss! Här får du information om vad som ingår i din flygbiljett samt tips som kan hjälpa dig med reseförberedelserna. Varmt välkommen ombord den XX XXX.

Hälsningar från SAS
WE ARE TRAVELERS​

Detta skickades inte bara till mig, utan även min bättre hälft, då jag vid bokning uppgivit båda våra Eurobonusnummer (och de via det kontot tagit mailadress ).

Tack SAS för att ni outar min överraskning.
 

palmen

Moderator
Gjorde en bokning med SAS åt mig och min bättre hälft för att fira vårat jubileum, är noga med att plocka bort bokningsbekräftelse och dyl från mejlen för att inte avslöja mig.

Tre dagar senare dimper det ner ett mail med:

Hej Ilon

Tack för att du har bokat din resa till XXX med oss! Här får du information om vad som ingår i din flygbiljett samt tips som kan hjälpa dig med reseförberedelserna. Varmt välkommen ombord den XX XXX.

Hälsningar från SAS
WE ARE TRAVELERS​

Detta skickades inte bara till mig, utan även min bättre hälft, då jag vid bokning uppgivit båda våra Eurobonusnummer (och de via det kontot tagit mailadress ).

Tack SAS för att ni outar min överraskning.
Den läxan har många lärt sig, ska man överraska ska man inte lägga in eurobonusnummer, den kommer även upp i appen då har jag för mig.
 

ilon

Medlem
Den läxan har många lärt sig, ska man överraska ska man inte lägga in eurobonusnummer, den kommer även upp i appen då har jag för mig.

Appen är ingen risk i det här fallet, inte bekräftelsemail vid bokning heller. Har dock aldrig varit med om random mail efter bokad resa på detta vis.
Tur att det bara var ett ben som bokades med SAS iaf!
 
Gjorde en bokning med SAS åt mig och min bättre hälft för att fira vårat jubileum, är noga med att plocka bort bokningsbekräftelse och dyl från mejlen för att inte avslöja mig.

Tre dagar senare dimper det ner ett mail med:

Hej Ilon

Tack för att du har bokat din resa till XXX med oss! Här får du information om vad som ingår i din flygbiljett samt tips som kan hjälpa dig med reseförberedelserna. Varmt välkommen ombord den XX XXX.

Hälsningar från SAS
WE ARE TRAVELERS​

Detta skickades inte bara till mig, utan även min bättre hälft, då jag vid bokning uppgivit båda våra Eurobonusnummer (och de via det kontot tagit mailadress ).

Tack SAS för att ni outar min överraskning.
Alltså är det SAS som inte gjort något bra eller du som har gjort ett misstag? Tänk om det var tvärtom, att du lagt in kontaktuppgifter men SAS inte hör av sig till båda? Folk hade blivit mer upprörda än när det inte fanns smoothie.

Så i detta fall, beskyll inte SAS för ditt misstag.
 
Toppen