Senaste nytt

SL till Arlanda 2013?

Ja, artikeln är felaktig, det går utmärkt att åka tåg ända till ARN via Uppl Väsby med SL-kort/remsa.
Tillkommer är ju "Entreavgift till Sky City" :( om 60 kr. Vet inte vad du fått 1.090 SEK ifrån, antar att det är en felskrivning. Edit, sorry, ser nu att det är en 30 dagars inkl allt. Men man måste nog åka minst 15 ggr i månaden innan det betalar sig.
Ett utmärkt alternativ. Transiten i Väsby är anpassad till SL och mycket snabb och punktlig. Upptåget tar sen bara 7 min.
Dessutom finns det faktiskt ställen i Väsby där man vågar lämna sin bil några dagar, och det helt gratis!

Last edited:
Nja, syftar i mitt fall på min mosters garageuppfart... ;)
Men det är ett mycket lugnt område där jag sett andra fria parkeringar jag skulle kunna vågat mig på.
Arlanda är ju inte heller helt fritt från vandalisering.

Jag vill tillägga att det fungerar redan idag.
Man kan åka Pendeltåg till Upplands Väsby och sedan ta Upptåg till Arlanda C. Priset 1.090 SEK ingår passeringsavgift.

För Arlanda-resan - AB Storstockholms Lokaltrafik

Ja, fast byte på vägen, Väsby eller Märsta, gör det mindre intressant för min del. Jag har åkt med SL via Märsta om jag påbörjar eller avslutar resan längs den pendeltågslinjen. Men för det mesta vill jag in till city och då direkt...

Ja, fast byte på vägen, Väsby eller Märsta, gör det mindre intressant för min del. Jag har åkt med SL via Märsta om jag påbörjar eller avslutar resan längs den pendeltågslinjen. Men för det mesta vill jag in till city och då direkt...

Jag som byter 3-4 gånger innan jag kommer till destination när jag flyger till/från Asien, anser att byte vid Upplands Väsby är ingenting. :)
Det är bara tre minuter och bytet sker på samma perrong.

Kanske man orkar ställa bilen och börja ta tåget till jobbet då... :) Blir lite pengar på ett år. Får bli till våren efter att snön lagt sig så man slipper förseningarna som gärna kommer med tåg.

Ja, artikeln är felaktig, det går utmärkt att åka tåg ända till ARN via Uppl Väsby med SL-kort/remsa.
Tillkommer är ju "Entreavgift till Sky City" :( om 60 kr. Vet inte vad du fått 1.090 SEK ifrån, antar att det är en felskrivning. Edit, sorry, ser nu att det är en 30 dagars inkl allt. Men man måste nog åka minst 15 ggr i månaden innan det betalar sig.

Om man betalar vanligt 30-dagarskort i vanligt fall räcker det med 5 gånger. Skilnaden från valigt 30-dagarskort är 300 SEK.

Total restid mellan Stockholm C och Arlanda C(under Sky City) är ca 37 min inkl. byte vid Upplands Väsby.

Om man reser endast med handbagaget och har boardinkort, går det bra att gå genom säkerhetskontrollen som ligger nära vid Sky City när man reser från T5, annars får man räkna med att det tar ytterligare några minuter till Check in&säkerhetskontrollen område på SAS sidan.

Aha, jag tolkade "30-dagarsbiljett Arlanda" som att den bara funkade till/från Arlanda, inte att den funkade som vanligt månadskort också.

Lite mer detaljer i DN:

125 kronor för att ta nya pendeln till Arlanda - DN.SE

Blir bra det här. Konkurrensen borde innebära lägre priser för Arlanda express. Dagens pris på 260 kronor är ju helt orimligt. T o m billigare med taxi då det är två som reser tillsammans. Bussarna försvinner säkert också på sikt vilket är bra både för miljön och trängseln på våra vägar.

Toppen