Jag bokade resan före strejken officiellt började. Men bokade resan när det redan var strejkvarsel. Gäller det då tror ni?Hafermann skrev:Jo. Om resan är bokad efter utlyst strejk.Klicka för att utvidga...
Jag bokade resan före strejken officiellt började. Men bokade resan när det redan var strejkvarsel. Gäller det då tror ni?Hafermann skrev:Jo. Om resan är bokad efter utlyst strejk.Klicka för att utvidga...
Mest troligt inte. Men kolla absolut på måndag.Gus skrev:Jag bokade resan före strejken officiellt började. Men bokade resan när det redan var strejkvarsel. Gäller det då tror ni?Klicka för att utvidga...
Åker hem imorgon söndag så går inte.Hafermann skrev:Mest troligt inte. Men kolla absolut på måndag.Klicka för att utvidga...
Det blir nog extra svårt att argumentera för att den skulle betyda det när de har en *annan* punkt i samma lista som explicit pratar om krig eller överhängande risk för krig.Tonton skrev:En stridsåtgärd för mig är exempelvis när USA officiellt deklarerar krig i Afghanistan. Men jag kan såklart ha fel. Som@Hafermannskriver så skulle det ju ha varit trevligt om Amex Kundtjänst haft öppet under helgen för att kunna klargöra saker.Klicka för att utvidga...
Gäller det även kopplade guld? Har inte plockat ut något sådant än men kan vara aktuellt snart.Berglund skrev:Det är fel. Alla extrakorten är kopplade till samma faktura, låt vara specificerat per kort, men allt debiteras samma ”konto”. Det spelar ingen roll vilket av korten som använts för själva betalningen när de är kopplade till samma huvudkort.Klicka för att utvidga...
Min fråga ovan kvarstår. Har haft lite svårt att ringa amex på vettiga tider. Tycker det är lite svårbegripligt just vad häller inställt på hemresa.drW skrev:Vi bokade långt före varsel så försäkringen gäller för oss. Det jag tycker är lite oklart är vad som ersätts, men jag är kanske lite semesterseg. Ersätts man max med 2000kr per försäkrad vid inställd hemresa?Vad kan man använda summan till? SAS ersätter bara hotell upp till 250€ natten. Räcker ju inte till bra hotell i storstadKlicka för att utvidga...
drW skrev:Nu är flighten hem inställd och jag försökte ringa AMEX. Missade tidsskillnaden och Svenska kontoret stängt. Det jag undrar är om amex ersätter det som Sas inte gör dvs kostnad över 250€? Förseningen blir bara ett dygnKlicka för att utvidga...
drW skrev:Gäller det även kopplade guld? Har inte plockat ut något sådant än men kan vara aktuellt snart.Klicka för att utvidga...
drW skrev:Nu är flighten hem inställd och jag försökte ringa AMEX. Missade tidsskillnaden och Svenska kontoret stängt. Det jag undrar är om amex ersätter det som Sas inte gör dvs kostnad över 250€? Förseningen blir bara ett dygnKlicka för att utvidga...
Räknas som 100 %.uprof skrev:AMEX kräver ju att 75% av resans pris ska vara betalt med kortet för att försäkringen skall gälla. Vet någon hur de räknar om man åker på en award flight och endast betalat flygskatten med kortet. Är det kört då eller räknas det rent av som 100%?Klicka för att utvidga...
För SAS-Amex-korten är skrivningen att 75% ska betalas med kortet eller Eurobonuspoäng. För Amex Platinum (och Gold, antar jag) gäller att 75% ska betalas med kortet eller Membership Rewards-poäng.uprof skrev:AMEX kräver ju att 75% av resans pris ska vara betalt med kortet för att försäkringen skall gälla. Vet någon hur de räknar om man åker på en award flight och endast betalat flygskatten med kortet. Är det kört då eller räknas det rent av som 100%?Klicka för att utvidga...
Det här måste redas ut. Om detta stämmer blir ju platinum betydligt sämre.Jane Insane skrev:För SAS-Amex-korten är skrivningen att 75% ska betalas med kortet eller Eurobonuspoäng. För Amex Platinum (och Gold, antar jag) gäller att 75% ska betalas med kortet eller Membership Rewards-poäng.Jag har aldrig fått klart för mig hur Amex skulle värdera Eurobonus-poäng, men gissningsvis är nog runt 10 öre/poäng rimligt.Med andra ord: Om du åker på en reward-resa i Business Class för 100 000 poäng + 500 kr i skatter, och sedan bor en natt på hotell för säg 3 000 kr som du betalar med något annat kort, skulle det förmodligen bli.Amex Elite:Resans totala kostnader: 500 kr + (100 000 * 0.1) + 3 000 kr = 13 500 krBetalt med Amex: 500 kr + (100 000 * 0.1) = 10 500 krBetalt på annat vis: 3 000 kr78% betalt med kortet, försäkringen gällerAmex Platinum:Resans totala kostnader: 500 kr + 3 000 kr = 3 500 krBetalt med Amex: 500 krBetalt på annat vis: 3 000 kr14% betalt med kortet, försäkringen gäller inteDet är i alla fall så jag tolkar det.Klicka för att utvidga...
drW skrev:Det här måste redas ut. Om detta stämmer blir ju platinum betydligt sämre.Klicka för att utvidga...