Senaste nytt

Service på Lufthansa First

Climber

Medlem
Reste Lufthansa F för första gången för ett par veckor sedan. Det var på det hela taget en väldigt trevlig upplevelse och jag planerar redan att göra det igen.

FCT var kul och imponerade trots att badkaret var upptaget och att jag fick åka mercabuss till planet.

Väl ombord tyckte jag dock att det svajade en del och jag blev lite överraskad av att servicenivån inte var högre. Nedan är ett par punkter som jag noterade:

  1. Kabinen var sliten och ostädad. Spår av tidigare flighter överallt. Mattor hade lossnat och det var fläckar på duken på nackstödet (som jag trodde byttes vid varje flight). Vissa av glasen luktade illa, typ gammal diskmaskin.
  2. Cateringen var inget vidare. Två av förrätterna var bara OK, en direkt dålig. Huvudrätten (en seg schnitzel med potatissallad) var inte bra.
  3. Ingen vodka erbjöds till kaviarservice. Inga viner föreslogs till dom olika rätterna. När en av resenärerna önskade rödvin istället för champagne pre departure så tvekade FA då "hon inte öppnat rödvinet än"
  4. Generellt tyckte jag att kabinpersonalen (i princip en ensam FA) hade svårt att hitta rätt nivå mellan att vara korrekt och personlig. Hon frågade bl.a. mig om jag var "den berömda svenska musikern". Hade jag varit det hade jag säkert tyckt att det var lite besvärande.


Har inte rest jättemycket premium men som jämförelse reste jag SAS business hem och var väldigt imponerad av både kabin och catering.

Vad säger ni som har bättre koll och har mer att jämföra med? Är jag gnällig? Hade jag för höga förväntingar? Hade jag otur?
 

palmen

Moderator
Jag skulle säga att du hade höga förväntningar med all rätt.
Att kabinen inte är städad finns det ingen ursäkt för.
Att den är sliten är ju svårt att komma ifrån men ändå inte ok.
Jag har aldrig fått dålig mat så hoppas det är ett undantag.
Vin innan takeoff är oklart, oftast serverad typ bara champagne, juice eller vatten typ. Aldrig frågat om annat i First heller.
 

NTA

Medlem
Tycker att Lufthansas F brukar vara väldigt rent, men vissa plan börjar ju med all rätt bli slitna.

Och maten tycker jag brukar hålla bra klass, det är ju fortfarande i ett flygplan och inte på en tvåstjärnig krog på marken.

Angående vin, tror inte jättemånga tackar nej till champagnen.

Vodkan är dock märkligt.

Hoppas du testar igen och blir nöjd. Annars finns det fler bolag som har en fin F-produkt.
 

011430121

Medlem
Reste Lufthansa F för första gången för ett par veckor sedan. Det var på det hela taget en väldigt trevlig upplevelse och jag planerar redan att göra det igen.

FCT var kul och imponerade trots att badkaret var upptaget och att jag fick åka mercabuss till planet.

Väl ombord tyckte jag dock att det svajade en del och jag blev lite överraskad av att servicenivån inte var högre. Nedan är ett par punkter som jag noterade:

  1. Kabinen var sliten och ostädad. Spår av tidigare flighter överallt. Mattor hade lossnat och det var fläckar på duken på nackstödet (som jag trodde byttes vid varje flight). Vissa av glasen luktade illa, typ gammal diskmaskin.
  2. Cateringen var inget vidare. Två av förrätterna var bara OK, en direkt dålig. Huvudrätten (en seg schnitzel med potatissallad) var inte bra.
  3. Ingen vodka erbjöds till kaviarservice. Inga viner föreslogs till dom olika rätterna. När en av resenärerna önskade rödvin istället för champagne pre departure så tvekade FA då "hon inte öppnat rödvinet än"
  4. Generellt tyckte jag att kabinpersonalen (i princip en ensam FA) hade svårt att hitta rätt nivå mellan att vara korrekt och personlig. Hon frågade bl.a. mig om jag var "den berömda svenska musikern". Hade jag varit det hade jag säkert tyckt att det var lite besvärande.


Har inte rest jättemycket premium men som jämförelse reste jag SAS business hem och var väldigt imponerad av både kabin och catering.

Vad säger ni som har bättre koll och har mer att jämföra med? Är jag gnällig? Hade jag för höga förväntingar? Hade jag otur?
Vilken typ av maskin var det? Var det en 340-600 så är väl de på väg att fasas ut ur flottan
 

Climber

Medlem
Satt på stol 1K i en 747-8. Inser att maten inte kan vara som på marken och har tidigare blivit väldigt imponerad av vad man lyckas åstadkomma luften. Framför allt av Qatar men även av Turkish och, som sagt, SAS. Här även varit nöjd med LH i economy tidigare.
 

Climber

Medlem
Jag har bara tre stycken Lufthansa F på min flight diary, men alla tre gånger har det öppnat en flaska rött åt mig, pre-departure. Först gången ensam i First, de andra tillfällena helt fullt i First.
Tror att killen fick sitt rödvin tillslut men tyckte det var en lite konstig grej att knorra över då flaskan ändå skulle öppnas förr eller senare.
 

nissefalk

Medlem
Jag hade en liknande känsla efter min första flygning i First med Lufthansa i Oktober förra året, fick be om vodka till kaviaren, på retur resan fick jag inget rost bröd eller liknande till kaviaren, fick också fråga efter pyjamas, amenity kit och tofflor, vad det gäller maten så har jag ätit betydligt bättre med andra bolag i First.

Jag hade höga förväntningar på denna flygning , kanske lite därför som man kände sig lite besviken, kände spontant att jag inte tänkt mig åka med Lufthansa First igen på en betald biljett men nu får jag prova dom igen i Maj då Swiss bokat om mig Sao Paulo - Frankfurt istället för som det var tänkt Swiss till Zurich, jag flög Munchen-Hong Kong med en A380 och på utvägen var det min 50e loung haul i First.....

Loungen i Munchen vad väldigt bra.

Får se hur det känns efter resan i Maj som jämförelse med Swiss på utvägen, aldrig provat Swiss i First.

Mina tidigare erfarenheter i First har varit med Emirates, Etihad, BA, American Airlines (inte domestic då)
 
Toppen