Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.
Känner inte alls igen mig i det. Vad är det för statistik? Jämför den äplen och äpplen?
Eftersom vi pratar om BRA så är det just vissa specifika sträckor vi talar om, inte generellt tåg-industri mot flyg-industri. På t.ex. sträckan Stockholm-Göteborg har jag veckopendlat i minst 1 år. Inledningsvis med tåg, men det var outhärdligt. Gick då över på att flyga Malmö aviation och det fungerade till i stort sett 100% felfritt.
Valet av flyg baserades alltså inte på någon myt för mig. Jag hade anledning till att föredra tåget, men att aldrig veta om man var framme före midnatt eller inte, att vara fångad på ett stekhett tåg i timmar, där varken mat eller dryck fanns att skaffa, att varje vecka sabba sömnen minst en av nätterna gjorde att tåget diskvalificerade sig självt.
Det är ju inte tåget i sig det är fel på, det är ett infrastruktur-problem. Järnvägsnätet är både dåligt underhållet och underinvesterat i. Kapaciteten räcker inte och det ger många förseningar redan innan tekniska problem uppstår.
Järnvägsnätets stödsystem (som trafikledning och annat) är inte heller på par med trafikflygets så när störning uppstår går det mesta i baklås. (tex principen om att det tåg som redan är försenat har "väjningsplikt" för all annan trafik gör att en 2 minuters-försening växer snabbt till 2 timmar)