Senaste nytt

SAS EuroBonus Gold, access till vilka lounger?

stare

Medlem
Fokuserar just nu mest på bra resebekvämligheter och närmar mig SAS EBGold.
Men vilka lounger kommer jag in på i Europa?
Ska man ha enbart en sas biljett på resan för att komma in på en SAS lounge eller funkar alla star alliance biljetter?
Kommer jag tex in på Köpenhamns SAS Lounge med en LH-biljett?
Kommer jag in på LHbusiness lounge med en SAS biljett?

Du kommer in i Star Alliance lounger när du reser med ett bolag inom star alliance. För tredjepartslounger är det upp till flygbolaget, SAS har tagit bort avtalen med de flesta.

För att komma in i Lufthansa Business lounge krävs en biljett i business med Star Alliance.

För att komma in i Lufthansa Business lounge krävs en biljett i business med Star Alliance.
Man kommer in i Luthansa Business lounge även med Economy-biljett så länge man har Star Alliance Gold (alltså EBG). Däremot om det finns en Senator lounge på samma ställe är den normalt sätt bättre, och den får man också access till.

okej, så kommer man upp i EBG så kommer man alltså in i någon Lufthansa eller SAS lounge, om de finns på orten?
behöver alltså inte ha biljett i exakt det bolaget, bara det är inom *A alltså, korrekt?

okej, så kommer man upp i EBG så kommer man alltså in i någon Lufthansa eller SAS lounge, om de finns på orten?
behöver alltså inte ha biljett i exakt det bolaget, bara det är inom *A alltså, korrekt?
Har du EBG som är = *A Guld och din flygning är med något bolag i *A så kommer in i alla *A Guld lounger

Som @Nemo tipsa om så kan du fylla i här och få info vart du kommer in på resp flygplats.
upload_2019-4-17_21-45-4.png

Tex åker du med Aegan Airlines i Eco från LHR och har EBG=*A Guld så kommer du in i följande lounger.
upload_2019-4-17_21-44-10.png

Last edited:
Fokuserar just nu mest på bra resebekvämligheter och närmar mig SAS EBGold.
Men vilka lounger kommer jag in på i Europa?
Ska man ha enbart en sas biljett på resan för att komma in på en SAS lounge eller funkar alla star alliance biljetter?
Kommer jag tex in på Köpenhamns SAS Lounge med en LH-biljett?
Kommer jag in på LHbusiness lounge med en SAS biljett?
I princip är det alla Star Alliance lounger som ger tillgång till alla Star Alliance medlem på alla Star Alliance flyg. Men det finns även olika sätt och olika regler. Jag försöker förklara hur det går, från enklast till mest komplicerat -

1. SAS egna lounger
Som EBG kan man såklart använda SAS egna lounger när man reser på SAS eller andra Star Alliance flygbolag, men även Widerøe som har Eurobonus som lojalitetsprogram. Tillgång finns även för 1 gäst eller 4 familjemedlemmar med avgång samma dag på samma flygplatsen.

2. Star Alliance lounger
Lättaste sättet att få loungetillgång med EBG. Du får tillgång till lounger av Star Alliance flygbolag på en biljett med flyg som utförs av ett Star Alliance flygbolag (inkl SAS). Se till att ditt EBG nummer finns på boardingkortet, du behöver normalt ingen separat inbjudan (men det kan finnas enskilda lounger som kräver inbjudan, som du får på incheckningsdisken). För gäst gäller det 1 gäst på samma flyg.

För codeshare och interline är det flygbolaget som utför flyget, inte det där du köper biljetten ifrån, som avgör loungetillgång. Ett SAS-flyg på en Lufthansa-biljett ger alltså loungetillgång, men inte ett Air Baltic flyg på en SAS biljett.

3. Avtalslounger
SAS har exakt en avtalslounge kvar, Goldair hos Aten, som du kan använda om du som EBG flyger SAS därifrån (men såklart går det också att använda Lufthansas eller Aegeans lounge i Aten). Inbjudan till den här loungen utfärdas på incheckningsdisken.

När du reser på ett Star Alliance flygbolag men ingen lounger hos något Star Alliance bolag kan du normalt använda en lounge som bolaget har avtalat, men det kan finnas särskilda regler om tillgång (men information på dessa kan ibland vara svårt att hitta, det gäller då att fråga personal på flygplatsen) som gör att Eurobonus-medlem kunde inte njuta av loungen på en Economy-biljett.

4. Connecting Partners
Loungetillgång finns också hos s.k. Connecting Partners, där man får Star Alliance förmån när man har en genomgångsbiljett med en transfer mellan dessa Connecting Partners och vissa Star Alliance bolag. Det finns numera två Connecting Partners, Juneyao (i Kina) och Thai Smile. Man måste har en genomgångsbiljett med transfer mellan en Connecting Partner och vissa Star Alliance flygbolag. För Juneyao gäller det för transfer med alla Star Alliance bolag. För Thai Smile gäller det bara transfer med Thai/Lufthansa/Austrian/Swiss >> https://www.thaismileair.com/en/star-alliance-cp - Thai Smile är ett helägt dotterbolag till Thai Airways men normalt räknas inte in i Star Alliance (är alltså egentligen kategori 5 nedan) om inte det finnas ett Connecting Partners avtal.

5. Dotterbolag och partnerbolag som räknas inte in i Star Alliance
Observera att vissa dotterbolag till Star Alliance flygbolagen t.ex. Air Dolomiti (dotterbolag till Lufthansa) räknas inte in i Star Alliance och ger ingen tillgång till alla lounger för Star Alliance medlem utan deras egna (detta fall är ganska komplicerat som du ser på >> Access to the lounge area | Air Dolomiti - de erbjuder loungetillgång till Star Alliance Gold i vissa fall och på vissa flygplatser. För andra bolag behöver du ibland söka på nätet eller på värsta fall fråga personalen på flygplatsen. Det är mest komplicerat för att det finns ingen tumregel om att det finnas loungetillgång eller inte).

Unik till Eurobonus kan du som EBG använda SAS-lounger (som sagt i kategori 1) och andra avtalslounger när du reser på Widerøe, det kan andra Star Alliance medlem inte njuta av.

Andra saker
Star Alliance Lounge Finder är ju det första stället du bör kolla när det gäller lounger, men du bör vara uppmärksam att info därpå är ibland utdaterad. Angående Star Alliance lounger verkar det som Lufthansa >> https://www.lufthansa.com/us/en/lounges som har mest uppdaterade info under 2021, såklart gäller det bara destinationer där Lufthansa flyger till (och såklart finns det info om Lufthansas avtalslounger också).

Flyg som avgår mellan midnatt och kl.05.00 gäller loungetillgång även för förgående datum (t.ex. 21 nov för ett flyg som avgår 22 nov kl.02.00).

Vissa flygbolag (och vissa lounger inom ett flygbolag) kräver just nu att vaccinationsbevis uppvisas pga lagkrav. I exemplet om LHR som @Andreas Ekman har givit ovan, så gäller vaccinationskrav hos Air Canada loungen. Hos Singapore Airlines loungen gäller det att PCR-test måste uppvisas.

Last edited:
Toppen