Senaste nytt

Långweekend med familjen 5/6-8 juni?

GOTBound

Medlem
Jag tar tacksamt emot tips på lämpligt resmål för en långweekend med avresa eftermiddag/kväll 5 juni eller förmiddag 6 juni samt hemresa 8 juni. En familjemedlem fyller jämt så det är för att fira.
2 vuxna 2 barn (varav det ena >12 <18 år).
Budget 14 000 kr inkl. transport och boende exl. mat och nöjen.

Hotellet skall ha pool. Det behöver inte nödvändigtvis flygas utan jag kan tänka mig allt mellan Stockholm och Malmö.

Just nu har jag hittat flyg till London och boende på vårt go-to hotell i London (jag landar på ca 14 000 kr), men jag kan absolut tänka mig något annat.

Jag vet att min instyrning är jädrigt luddig så ha överseende.

Utresa flygplats: GOT
Avresa: 5 eller 6:e Juni
Hemresa: 8 juni
2 vuxna + 2 barn (varav det ena >12 <18 år)
Krav på hotell; pool.

EK

Har tittat lite men hittar tyvärr inga bra flyg som stämmer in. Det mesta landar på 8k+ och då blir det svårt att få in hotell i budgeten.
Ett alternativ kan ju vara att köra till eller ta tåg till Köpenhamn kanske?

Finns lite alternativ både inne i och utanför Köpenhamn beroende på vad ni prioriterar :)

Tack för tipset ang. Köpenhamn! Har du några bra hotel förslag där det finns bra pool, syftet med resan är att umgås med familjen och ta det lugnt.
Jag har inte varit i staden Köpenhamn (bortsett från CPH) på väldigt, väldigt länge.

Jag inser att jag är väldigt sent ute map. flyg till just de datumen.

Ang. flyg så kollade jag FR som en sista utväg men då är vi framme 23:10 onsdag kväll, transport med bil tar ca 1h till hotellet. LHR ligger mycket bättre till, det tar bar en 30-40 min beroende på trafik. BA hade biljetter för drygt 4 000 kr mer än FR. SK ungefär likadant som BA men med ett byte.
Vårt go-to hotell hade väldigt bra rates för datumen, men just nu faller det på flyg, jag kommer inte långt med mina 20k Eurobonus som jag visst hade skvalpandes kvar hos SK.

EK

Last edited:
Tack för tipset ang. Köpenhamn! Har du några bra hotel förslag där det finns bra pool, syftet med resan är att umgås med familjen och ta det lugnt.
Jag har inte varit i staden Köpenhamn (bortsett från CPH) på väldigt, väldigt länge.

Jag inser att jag är väldigt sent ute map. flyg till just de datumen.

EK

Nu är ju alla storstäder lite svåra tycker jag om man vill ha pool men ex. Park Inn. Det är en inomhuspool. Hotellet är helt ok men verkligen inget speciellt. Enkelt att ta sig in i centrala delarna med Köpenhamns Metro precis utanför men hotellet är i utkanten.

Ni får definitivt fler möjligheter om ni skippar poolen men jag förstår önskemålet om pool :)

Sen kan ni självklart också titta längre utanför Köpenhamn och ang. budget så kan det vara bra att tänka på att Danmark är ganska dyrt så ha det med i åtanke när det gäller mat, dryck, aktiviteter etc.

Skyscanner.se har en funktion att man kan fylla i "Överallt" som destination så får man tips på resmål som är billigast på just de datumen man vill åka. Polen är ett av de länder i världen som har mest prisvärda hotell. Vill man ha hotell med pool är det bara att använda Hotel.com eller Booking.com och filtrera på hotel med pool.

Nej det är skilda bolag i detta. Alla hemköpsbutiker som ägs av Hemköp tar Amex, de som ägs av handlare så är det handlaren själv som bestämmer. Så har det varit i ca 5 år nu, så om din hemköpsbutik inte tar amex, ta det med ägaren av butiken då han/hon måste ta beslutet att skaffa amex.

Nu är ju alla storstäder lite svåra tycker jag om man vill ha pool men ex. Park Inn. Det är en inomhuspool. Hotellet är helt ok men verkligen inget speciellt. Enkelt att ta sig in i centrala delarna med Köpenhamns Metro precis utanför men hotellet är i utkanten.

Ni får definitivt fler möjligheter om ni skippar poolen men jag förstår önskemålet om pool :)

Sen kan ni självklart också titta längre utanför Köpenhamn och ang. budget så kan det vara bra att tänka på att Danmark är ganska dyrt så ha det med i åtanke när det gäller mat, dryck, aktiviteter etc.

Poolen är ett "måste". Danmark är generellt ett land vi inte turistar, inte för det är något fel på Danmark utan för att Danmark är ett av de absolut sämsta länderna i EU när det kommer till glutenfritt.

Skyscanner.se har en funktion att man kan fylla i "Överallt" som destination så får man tips på resmål som är billigast på just de datumen man vill åka. Polen är ett av de länder i världen som har mest prisvärda hotell. Vill man ha hotell med pool är det bara att använda Hotel.com eller Booking.com och filtrera på hotel med pool.

Tack för tipset!

EK

Poolen är ett "måste". Danmark är generellt ett land vi inte turistar, inte för det är något fel på Danmark utan för att Danmark är ett av de absolut sämsta länderna i EU när det kommer till glutenfritt.

Håller med Budgetresenär om prisvärdhet i Polen, särskilt om man "bara vill komma iväg nånstans" utan specifika önskemål.

Jag tror dock du borde ha nämnt det om glutenfritt från början, kan tänka mig det blir svårare att uppfylla än pool (hade t.ex. ingen aning om att Danmark var dåligt när det gäller sånt). Lycka till hur som helst!
Flyg Warszawa ner med LOT direkt torsdag morgon och tillbaka lördag lunch med Wizz tycker jag ser ut som den rimligaste förbindelsen med ditt tidsönskemål, även sett till budget.
Dock reagerar jag lite på att åka hem på lördag istf söndag på en långweekend, det är korrekt så, ska inte vara 9/6 hem?

Håller med Budgetresenär om prisvärdhet i Polen, särskilt om man "bara vill komma iväg nånstans" utan specifika önskemål.

Jag tror dock du borde ha nämnt det om glutenfritt från början, kan tänka mig det blir svårare att uppfylla än pool (hade t.ex. ingen aning om att Danmark var dåligt när det gäller sånt). Lycka till hur som helst!
Flyg Warszawa ner med LOT direkt torsdag morgon och tillbaka lördag lunch med Wizz tycker jag ser ut som den rimligaste förbindelsen med ditt tidsönskemål, även sett till budget.
Dock reagerar jag lite på att åka hem på lördag istf söndag på en långweekend, det är korrekt så, ska inte vara 9/6 hem?

Anledningen till hemresan på lördagen är för att jag vill att framför den yngsta inte skall komma allt för sent i säng inför skolveckan, vis av erafenhet från tidigare resor.

Wizz från Landvetter till Gdansk. Sedan lägger du pengarna på Sofitel Grand Sopot.

Luxury hotel SOPOT – Sofitel Grand Sopot

Jag skall undersöka detta tips, tack.

EK

Med risk för att bli utslängd från forumet så hittade jag nedan.

Från Bergamo kan ni lätt ta er till någon trevlig plats eller helt enkelt stanna kvar i Bergamo och uppleva det!

upload_2019-4-9_15-39-15.png

Toppen