Senaste nytt

Söker: Award Stockholm-Sydney Feb/Mar 2020 - First/Business, Star Alliance

Geiden

Medlem
Hej experterna! Förhoppningsvis är jag inte ute för sent även om vi passerat 330 dagarslinjen.
Vill försöka komma iväg igen ner till Sydney, förhoppningsvis få en fin flygupplevelse, gärna First, men en smidigare resa måste få gå i första hand.

1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? SYD
  3. När vill/behöver du resa ut? 15/02/2020 +/- 4 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna SYD tidigast 08/03/2020, senast 10/03/2020
  5. Hur länge vill du vara borta? Minst 3v, max 4v
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? ANA, ASIANA (om man vågar), THAI, Singapore Air, Lufthansa
  9. Vad är din budget? Totalt 285,000 EB samt AmEx 2-4-1 vouchers.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kort restid
    • Upplevelsen ombord/värde för poäng – gärna First på i alla fall någon sträcka för att få uppleva det Skulle väldigt gärna få uppleva Singapore First, men damen är inte lika flygkåt som hennes kille så är det bättre connections från Stockholm i C, föredras detta.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Är ju lite svårt nuförtiden när Singapore Airlines inte går att söka ordentligt online. Men Thai First bör du ju kunna klämma in på antingen ett eller två ben på t ex hemresan. SYD-BKK-CDG brukar det vara OK tillgång på First med Thai. Prova att ringa Tallinn och höra vad de kan se

Har gjort lite sökningar på Expertflyer och hittar faktiskt ingen tillgänglighet (i First) på sträckorna: FRA-BKK, BKK-SYD, CDG-BKK och omvänt med Thai.

FRA-ICN med Asiana visar ingenting (kanske inte har schemalagt flighterna?)

Singapore Airlines är som sagt lite knepigare att hitta men det är väl på flighter med 777 som Eurobonus ibland kan boka. Har sett folk som lyckats från LHR exempelvis.

Tack för snabba svar!
Ja, det verkar ju som sagt vara lite knepigt minst sagt, trots att man är ute i god tid.
Har givetvis kollat runt lite själv (dock bara United samt SAS) men i princip bara hittat economy om något, eller en del med Air China vilket inte känns lockande.

Men om Tallin nu kan se mer än vad jag eller för den delen Businessklass mäktar med får jag slå en pling på vinst och förlust helt enkelt. :)

Tack för snabba svar!
Ja, det verkar ju som sagt vara lite knepigt minst sagt, trots att man är ute i god tid.
Har givetvis kollat runt lite själv (dock bara United samt SAS) men i princip bara hittat economy om något, eller en del med Air China vilket inte känns lockande.

Men om Tallin nu kan se mer än vad jag eller för den delen Businessklass mäktar med får jag slå en pling på vinst och förlust helt enkelt. :)
Ja, gör det, och rapportera gärna om de ser Thai First t ex, som verkar helt nollat på de ställen jag kollat. Så här såg det inte ut i Januari när jag bokade en julresa, fanns mängder 330-350 dagar ut.

Hej experterna! Förhoppningsvis är jag inte ute för sent även om vi passerat 330 dagarslinjen.
Vill försöka komma iväg igen ner till Sydney, förhoppningsvis få en fin flygupplevelse, gärna First, men en smidigare resa måste få gå i första hand.

1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? SYD
  3. När vill/behöver du resa ut? 15/02/2020 +/- 4 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna SYD tidigast 08/03/2020, senast 10/03/2020
  5. Hur länge vill du vara borta? Minst 3v, max 4v
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? ANA, ASIANA (om man vågar), THAI, Singapore Air, Lufthansa
  9. Vad är din budget? Totalt 285,000 EB samt AmEx 2-4-1 vouchers.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kort restid
    • Upplevelsen ombord/värde för poäng – gärna First på i alla fall någon sträcka för att få uppleva det Skulle väldigt gärna få uppleva Singapore First, men damen är inte lika flygkåt som hennes kille så är det bättre connections från Stockholm i C, föredras detta.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Är det p.g.a. de ekonomiska bekymren för Asiana du är tveksam till dem, eller beror det på något annat?

För drygt ett år sedan flög jag den rutt, som du ska flyga.

På utresan flög jag, enligt följande: Lufthansa (First) till Peking, och därifrån med Air China (C) till Toky Haneda (hade helst valt ANA för detta segment, men lyckades inte få tag på det), varefter jag flög vidare med ANA (C) till Sydney. Såklart en upplevelse att åka förstaklass med Lufthansa och få besöka första klass terminalen i Frankfurt etc., men kruxet är väl att det kan vara svårt att få tag på en avgång med två awardbiljetter i förstaklass. Servicemässigt tycker jag ANA (C) hade minst lika bra service ombord i jämförelse med Lufthansa (First). Ska tilläggas att flygningen med ANA var business class den högsta klassen ombord.

På hemresan flög jag, enligt följande: Thai (C) från Sydney till Bangkok, och därefter med Thai (First) till Paris. Det var skönt at få massage i Thais förstaklass-lounge i Bangkok, men servicemässigt var jag inte imponerad av Thai alls, och sedan dess undviker jag dem.

Som du kanske vet, släpps eventuella platser i Lufthansa (First) först 14 dagar före avgång. Jag hade först en annan avgång från Frankfurt, och ändrade senare existerande bokning mot en avgift.

Lycka till!

Är det p.g.a. de ekonomiska bekymren för Asiana du är tveksam till dem, eller beror det på något annat?
Ja precis - ingenting annat än det egentligen.

Tack för ditt inlägg som gjorde mig lite avundsjuk... :)

Är ju verkligen inget tvång med F, hade bara vart kul att pröva. Och speciellt den mytomspunna terminalen i FRA.
Men jo, att lyckas hitta 2 i F med min hyfsade inflexibilitet blir kanske lite av en utopi från/till vissa destinationer.

Tack hur som.

Är ju verkligen inget tvång med F, hade bara vart kul att pröva. Och speciellt den mytomspunna terminalen i FRA.
Men jo, att lyckas hitta 2 i F med min hyfsade inflexibilitet blir kanske lite av en utopi från/till vissa destinationer.

Tack hur som.

Jag tycker absolut inte du ska ge upp hoppet om F men ibland får man välja om man vill tumma på rutt/klasser eller datum och routing :)
Nu hittar jag väldigt lite både F och Business så jag vet inte om det är för att Lufthansa, Asiana och Thai inte släppt dessa awards ännu eller vad det kan vara. Ser i princip noll på Expertflyer.

Men mitt tips är att titta på en routing via Seoul och/eller Bangkok. Via Seoul har du möjlighet till Asiana F vilket historiskt sett har varit ganska lätt att hitta. Du har också hyfsad chans på Lufthansa F vilket ger dig ökad chans att få till F.

Routar du via Bangkok har du större chans på Thai F vilket historiskt också varit ganska lätt.

Ett exempel kan vara ARN-FRA-ICN-BKK-SYD och hem SYD-BKK-FRA-ARN eller för att testa SQ C så kan du köra SYD-SIN-CPH-ARN. Chansen till F via Singapore är dock liten både med Singapore Airlines och Lufthansa :)

Tack hur som.

Varsågod, jag hoppas att jag på något sätt kan bidra till att ni får en fin resa.

Visst är förstaklassterminalen i Frankfurt en upplevelse, men om ni exempelvis skulle ordna platser i first från Tokyo eller Singapore (ANA eller Singapore Airlines), vore det nog även en upplevelse att åka i first därifrån också.

Ärligt talat, jag blev stormförtjust efter att ha fått så god service av ANA på Tokyo Haneda, och ändå åkte jag därifrån bara i "C". Väl ombord tog det mindre än en minut sedan jag satt min rumpa på flygsätet, innan en flygvärdinna kom och hälsade mig välkommen med fullständigt namn, som hon hade memorerat strax innan. :)

Jag kan passa på att nämna varför jag inte vill åka med Thai igen. Det beror på flygningen i first från Bangkok. Jag hade nämligen oturen att hamna i samma kabin, som även en thailändsk prinsessa satt. Eftersom hon tydligen hade fyllt år strax innan, ordnade kabinpersonalen "party" åt henne och spärrade av delar av förstaklass-kabinen för det ändamålet, och detta tros att avgången var strax efter midnatt från Bangkok och resten av kabinen hade velat sova. Kabinpersonalan gick på knä när de gick förbi prinsessan, och hennes hund fick springa runt i kabinen precis som den ville. Det var faktiskt min sämsta flygning någonsin, vilket även en elegant ryska (och som hade umgåtts en del med kungligheter tidigare), som numera bor i Monaco, tyckte. Vet att det som skedde mig var stor otur och att det förmodligen inte händer ofta, men på det sättet jag och övriga passagerare i första klass nonchalerades, tänker jag aldrig flyga med dem igen.

Ja, gör det, och rapportera gärna om de ser Thai First t ex, som verkar helt nollat på de ställen jag kollat. Så här såg det inte ut i Januari när jag bokade en julresa, fanns mängder 330-350 dagar ut.

Då har vi äntligen bokat. De kunde inte hitta något i First med varken Thai eller Singapore (kring de datum vi var intresserade av). Men efter lite övervägande kändes det helt okej att "spara" eventuellt 70k points eller vad det blir, som en start till nästa resa. Fanns förhållandevis god tillgång på business våra datum, dock igenting från varken ARN eller CPH. Efter lite lirkande känner jag mig ändå nöjd, då det verkar som jag får till att testa både 2013J samt 2017J stolen om jag fattat det rätt. Rätt tighta tider så blir inte mycket loungehäng, men nu är ju inte resan målet, utan resmålet så att säga.

Outb. 14 Feb, 2019
SK525 ARN-LHR
SQ317 LHR-SIN (388)
SQ288 SIN-SYD (77W)

Inb. 9 Mars, 2019
SQ242 SYD-SIN (77W)
SQ346 SYD-ZUR (388)
SK606 ZUR-ARN

Första resan med AmEx voucher, så känns jäkla kul att kunna kapitalisera alla poäng man försökt samla in sen man började förra sommaren!
Behövde inte betala en av avgifterna eftersom Singapore inte finns bokningsbart online, så som det skall vara.

Nu ska jag scouta forumet och se hur fasen jag reserverar dubbelsängen på A388’an.
Ser blockat ut på samtliga rader.

Ang ANA och Asiana, flera gånger när vi ringde och försökte fråga om First och routing via Seoul/Tokyo fick vi trill svar att de inte flyger till Europa.. Nu blir resan bra som den är, och vi kommer ner till Sydney rätt snammbt/smidigt, men det kändes som ett litet konstigt statement..

Toppen