Senaste nytt

Boka bonusresa med barn

Hej!
Jag är ny här på forumet. Min familj består av mig, min fru och tvillingar på sju år. Vi kämpar för att få ihop så många poäng som möjligt för att kunna göra en långresa 2021. Vi använder SAS Eurobonus mcard premium och SAS amex premium för 2-4-1 voucher. När jag läser här på forumet så verkar det framförallt vara för att kunna åka businessclass med poängen som verkar vara den stora vinningen. Dessvärre så verkar det inte finnas så många businessclass biljetter som säljs via poäng per resa. Tänker vi då fel som planerar att åka med hela familjen? Jag misstänker att det blir svårt för oss fyra att åka business så det blir väl SAS Go eller plus i bästa fall. Är det då dumt att jaga bonuspoäng för sådana biljetter eller är det bättre att skaffa vanligt amex och samla "vanliga" poäng och betala en normal resa med pengar istället?
Kanske en dum fråga detta men tacksam för svar :).

Hej!
Jag är ny här på forumet. Min familj består av mig, min fru och tvillingar på sju år. Vi kämpar för att få ihop så många poäng som möjligt för att kunna göra en långresa 2021. Vi använder SAS Eurobonus mcard premium och SAS amex premium för 2-4-1 voucher. När jag läser här på forumet så verkar det framförallt vara för att kunna åka businessclass med poängen som verkar vara den stora vinningen. Dessvärre så verkar det inte finnas så många businessclass biljetter som säljs via poäng per resa. Tänker vi då fel som planerar att åka med hela familjen? Jag misstänker att det blir svårt för oss fyra att åka business så det blir väl SAS Go eller plus i bästa fall. Är det då dumt att jaga bonuspoäng för sådana biljetter eller är det bättre att skaffa vanligt amex och samla "vanliga" poäng och betala en normal resa med pengar istället?
Kanske en dum fråga detta men tacksam för svar :).

Välkommen till forumet! Visst är det så att de ofta är max 2 platser som släpps i business class, t ex för SAS är det snare regel än undantag. Men det är inte alls omöjligt att hitta 4 biljetter med andra bolag inom Star Alliance, kan tipsa om denna tråd för mer info på det ämnet:

[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nyckel är att vara flexibel med både destination och tidpunkt, samt att även vara ute i god tid alt boka närmre avgång ifall det släpps fler platser.

Hur mycket poäng tror du ni kommer att kunna få ihop tills det är dags att boka? Tänk på att barnrabatten (dvs halva poängpriset) enbart gäller för awardbokningar med SAS.

Det är oftast dumt att lägga poängen på ekonomi ja. Det går att hitta resor för 4 om man bokar tidigt, ca 11 månader i förväg.
Bolag som ofta ställer ut 4 eller fler platser i Business, som kan bokas med Eurobonus är
Thai
Singapore Airlines
Swiss
Turkish
Air China

Kan säkert finnas nåt bolag till.

Så använd SAS sökmotor för poängresor med Star Alliance och kika på destinationer som dessa trafikerar

Star Alliance Award | SAS

T ex finns det just nu 4 platser t o r till Bali i Business med Thai/Turk/Singapore i början av Feb 2020

Jag har bokat följande fem resor med SAS Eurobonus-poäng och Amex 2-4-1 för familjen beståendes av två vuxna och två barn under 11 år:

1. Alla fyra i samma förstaklasskabin med Lufthansa till New York. Bokad 2 dagar före avresa.
2. En vuxen och ett barn i business och en vuxen och ett barn i plus/go på samma flyg med SAS till Tokyo. Bokad mer än 300 dagar före avresa.
3. En vuxen och ett barn i business via Stockholm och en vuxen och ett barn i business via Köpenhamn på samma dagar med SAS till Chicago. Bokad mer än 300 dagar före avresa.
4. En vuxen och ett barn i business och en vuxen och ett barn i business dagen efter med SAS till Los Angeles. Bokad samma dag som biljetter för den nya linjen släpptes.
5. Alla fyra i Plus med SAS till Malaga. Bokad mer än 300 dagar före avresa.

Hela familjen rankar klart resa 1 högst och särskilt hemresan då vi först var enda besökarna i loungen i New York och därefter ensamma passagerare i nosen på en Boeing 747. Men resa två ska inte underskattas även om inte alla fick resa i business.

Lite översiktsnummer - baserat på de drygt 300 standardrutter som finns inlagda på AwardFares - Flight Award Availability - Under kommande 90 dagarna så följande antal flighter i Business för fyra personer:

15955 - Totalt både short- och longhaul
1015 - Mellan Europa och Nord- & Centralamerika
1753 - Mellan Europa och Asien
423 - Mellan Europa och Sydamerika

Så tillgänglighet finns - gäller bara att vara lite flexibel och öppensinnad var man vill åka :)
@Canadien sammanställde ganska bra vilka bolag som brukar släppa fyra platser.

Det är givetvis bäst utväxling att resa i business eller första klass. Jag och min fru har själv levt efter den devisen innan dottern kom till världen, iaf till dess att hon blev två år och behövde eget säte. Anledningen till att vi nu reser i ekonomi (och inte jagar business biljetter) är att SAS och Luftthansa inte har ngt sammarbete för transatlantiska flygningar. Vi reser till USA med Lufthansa och från USA med SAS. Att boka en sån resa för pengar innebär att boka två st separata enkelresor och de bljetterna blir inte biliga. Med en treåring värdesätter vi att resa på kortast möjliga tid och då fungerar det här bäst för oss, även om vi måste sitta i ekonomi över Atlanten.

Jagar själv bonusresor för 4 plus infant (vilket snart betyder 5) i business och trots att det är kämpigare att hitta så finns det tillgänglighet om man har framförhållning och flexibilitet, precis som flertalet redan påpekat. Under mars finns det t.o.m. 5+ platser i first till bland annat till BKK (TG) om 2 veckor och PVG (LH) imorgon. Så till och med first verkar där ju finnas lite hopp om på vissa rutter (med säkrad bokning i business i god tid innan så klart), ifall allt klaffar och man lägger tid på att få till det ordentligt.

Det är givetvis bäst utväxling att resa i business eller första klass. Jag och min fru har själv levt efter den devisen innan dottern kom till världen, iaf till dess att hon blev två år och behövde eget säte. Anledningen till att vi nu reser i ekonomi (och inte jagar business biljetter) är att SAS och Luftthansa inte har ngt sammarbete för transatlantiska flygningar. Vi reser till USA med Lufthansa och från USA med SAS. Att boka en sån resa för pengar innebär att boka två st separata enkelresor och de bljetterna blir inte biliga. Med en treåring värdesätter vi att resa på kortast möjliga tid och då fungerar det här bäst för oss, även om vi måste sitta i ekonomi över Atlanten.
Håller med i att resa till USA med LH och från USA med SAS är det bästa alternativet med barn (och säkert utan) vad gäller connections, men är lite nyfiken på varför detta upplägget inte fungerar i business (med poäng) istället för ekonomi (med poäng)?

Det går alldeles utmärkt att hitta 4 biljetter i C, men kräver mkt letning, idogt arbete och flexibilitet.

Bolag som regelbundet har 4+ biljetter:
Air China
Austrian
Lufthansa
Singapore Airlines
Swiss
TAP Portugal
Thai
Turkish

SAS om man har tur (vissa destinationer och nära avgång).

Vi har flugit i C 4 st med SAS, Lufthansa, Austrian, Singapore, Turkish och United (otroligt!).
Det gäller att vara flexibel framförallt, både till destinationer och datum, samt man måste vara beredd på både en eller två mellanlandningar (vilket sällan är nackdel här på forumet iof)..

Håller med i att resa till USA med LH och från USA med SAS är det bästa alternativet med barn (och säkert utan) vad gäller connections, men är lite nyfiken på varför detta upplägget inte fungerar i business (med poäng) istället för ekonomi (med poäng)?
Vi flyger alltid till Tampa och det är väldigt sällsynt att LH släpper plaster i Business just på den sträckan. Jag har bara sett det vid ett tillfälle och det var vid vår senaste resa i December förra året men då var det bara två platser. Däremot är det enklare att hitta platser i Business till Orlando, det har vi gjort några gånger, men då har det bara varit två platser eftersom dottern då var under två år. Men jag har för mig att det varit ganska så god tillgång på fler än 2 st i Business till Orlando med LH.

Toppen